Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí

Tohle auto je dnes tak vzácné a ceněné, že když už ho někdo má, schovává jej v klimatizované garáži. Ne tak tento řidič, ten se nebojí vytáhnout BMW M1 ani na okruh ve Spa a dát mu pořádně za uši.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí

1.6.2019 | Mirek Mazal

Tohle auto je dnes tak vzácné a ceněné, že když už ho někdo má, schovává jej v klimatizované garáži. Ne tak tento řidič, ten se nebojí vytáhnout BMW M1 ani na okruh ve Spa a dát mu pořádně za uši.

Vůbec první model sportovní divize BMW M nese jméno M1. Nízko postavené kupé charakterizuje ještě jedno zajímavé prvenství - stalo se prvním automobilem z Mnichova s motorem uprostřed. Interně jej tvůrci označovali jako E26 a za branami výrobního závodu vzniklo v letech 1978 až 1981 pouhých 453 finálních vozů.

Závodní edice M1 dostala přídomek Procar podle firmy, která už tak rychlému provedení přidala na agresivitě. Přirozeně plněný řadový šestiválec M88/1 o objemu 3,5 litru dosahoval výkonu 351 kW (477 koní) při 9 000 ot./min a 390 Nm v maximu 7 000 ot/min. Zhruba tunový supersport zrychloval na 97 km/h za 4,4 sekundy, pokud řidič uměl dávkovat energii pohonné jednotky přes pětistupňovou manuální převodovku na zadní nápravu.

Držet v tempu takový historický skvost ještě bez elektronických asistentů vždy vyžadovalo mistrovské zkušenosti ze závodních soutěží. Dost sebedůvěry prokázal Sam Hancock, který usedl za volant M1 Procar během akce Spa Classics. Britský pilot zprostředkoval poučnou jízdu prostřednictvím palubní kamery. Můžeme vidět souhru celého těla, které se zapojilo do složitého kočírování uřvaného BMW. Nejlepší okamžiky jsou těsně před zatáčením, kdy Sam ukazuje slušnou techniku brzdění společně s ručním podřazováním, jen meziplyny bez dvojitého vyšlapávání spojky budou pro puristy trnem v oku.

Obdivuhodné záběry vznikly v závodě skupiny Classic Endurance Racing II, kde Hancock vyrazil soupeřit s dalšími specialitami jako Lola T, Ferrari 512 BBLM anebo Rondeau M378. Pobaví pozorovat takové veterány z doby před nástupem všech elektronických pomůcek. Souboje ve slavné zatáčce Eau Rouge za cílovou rovinkou vzbuzují nostalgické vzpomínky na roky 1979 a 1980, kdy Niki Lauda a Nelson Piquet kralovali závodní sérii BMW M1 Procar Championship. Dnes, o 40 let později, je zázrak, že někdo takové auto s hodnotou v řádu desítek milionů korun podobným způsobem vůbec „trápí”...


Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 1 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 01Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 2 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 02Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 3 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 03Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 4 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 04Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 5 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 05Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 6 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 06Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 7 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 07Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 8 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 08Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 9 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 09Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí - 10 - BMW M1 Procar video z jizdy foto 10
BMW M1 Procar po dlouhé době v plném nasazení pod taktovkou šikovného řidiče

Zdroj: Goodwood Road & Racing@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama