Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
8 nejbizarnějších volantů historie aut: i s tímhle se dá zatáčet koly
13.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ideální volant byl vynalezen dávno - je to „kolo na tyči” s průměrem a tloušťkou věnce přiměřenou využití. Jenže někteří zkouší kolo pořád vynalézt znovu.
Volant jako základní ovládací prvek automobilu stěží unikne pozornosti řidiče, oba spolu navazují až intimní vztah, dalo by se říci. Vždyť které jiné části automobilu se musí řidič častěji dotýkat? Bez ovládání kruhu na hřídeli by auto nezatočilo. Ovšem pozor, není pravda, že na tyči musí být umístěný pouze kulatý volant, v historii se najde dost případů jiných tvarů a v současnosti se výrobci zavedený zvyk schválně porušují.
Níže se dozvíte, jak také mohou volanty vypadat, když se designéři chtějí za každou cenu odlišit. Pedanti na rovnoměrné rozložení ať se obalí trpělivostí, symetrie je zde cizí slovo a spíše než co jiného se návrháři předháněli, kdo dokáže řidičovi do rukou dostat extravagantnější kormidlo. Nutno říci, že někteří si v tomto směru vedli docela dobře a následujících osm kousků pak podle nás úplně nejlépe...
1. Citroen DS
Volant revoluční jako celé auto, to lze říci o „kormidlu” Citroënu DS z roku 1955. Jednoramenné řešení se v Citoënech objevilo poprvé právě tady a zůstalo pro ně typické i díky modelům jako GS, SM či CX. Automobilka sama vyvíjela tuto konstrukci jediného paprsku až k extrémnímu provedení konceptu Karin se sedačkou a volantem uprostřed, od kterého se inspirovalo studio Bertone. Přibývání tlačítek a nasazení airbagu vystavilo originálnímu tvar volantu stopku, ale přišly jiné kulišárny. Však si vzomeňte na Citroën C4 s pohyblivým věncem a pevným středem.
2. Subaru XT
Výrazné a bláznivé jako samotné auto je nesymetrické kormidelní kolo Subaru XT. Jedinečná ukázka vítězství stylu nad podstatou. Tvar obráceného písmene L muselo provokovat puntičkáře, protože na levé půlce zůstala jen opěrka na palec, kdežto pravá část obsahovala rameno a dvě tlačítka tempomatu. Subaru se vrátil k normálnosti u následného kupé SVX.
3. Chrysler 300J
Nehezké provedení volantu Chrysleru 330J od Virgila Exnera rozpyluje mýtus, že neslavný čtyřúhelníkový tvar proslavil Austin Allegro. Chrysler používal tento divný tvar několik let, model Imperial z roku 1960 byl vybaven obzvláště nehezkou verzí. Britové jej zavedli až po Američanech s tím, že šišatý tvar zvětší místo pro nohy a zlepší posed řidiče. Nesmysl to u tohoto typu aut byl už tehdy.
4. Maserati Boomerang
Maserati Boomerang byl koncept vozu z pera Giorgetta Giugiara. Vypadal spíše jako kosmická loď a provedení volantu tomu odpovídalo - je snad tím nejbizarnějším vůbec. Giugiaro si na konceptu mohl dovolit pustit fantazii na výlet a vyšlo z toho kosmické zjevení s přístroji ve středu volantu. Nejdříve tam byl jen obrovský otáčkoměr, ve finále však přibyla pětice dalších budíků a několik spínačů, kolem kterých na čtyřech paprscích rotoval věnec volantu.
5. Matra Murena
Prostorný třísedadlový interiér z poloviny 80. let 20. století odrážel tehdejší styl dokonale. Byl plný lesklého hnědého plastu a před řidičem se tyčil kruh s uříznutou spodní částí. Plastový volant s kaskádovitými dvojitými paprsky ladil s okolním obložením kabiny. Později se tento styl kormidla objevil v japonských sportovních vozech jako je Toyota Supra či Nissan 280 ZX.
6. Lamborghini Athon
Ex-turínský designový dům Bertone vyprodukoval koncept Laborghini Athon. Jde o podobný odvaz, jak bylo možné vidět dříve u Giugiara. Normální volant je pro slabochy, je nutné ukázat něco závratného, italsky bláznivého. Nebo bláznivě italského. U Athonu se pochlapili s jediným paprskem, kterým je kruh přidělaný k palubní desce, jinak by řidiči zůstal v ruce. Čistý design spíše mate mysl, i když zapadá do temperamentního interiéru.
7. Seat Ronda
Seat Ronda byl malý hatchback založený na Fiatu Ritmo, kterého se u nás neprodal snad ani kus a jinde v Evropě to nebylo o mnoho lepší. Velký neúspěch dal zapomenout na tento vůz, ale obdivovatelé všeho nenormálního nemohou spát nad volantem, který se tehdy montoval. Známý Giugiaro navrhl pro luxusní verzi kulatý volant s jednoduchým čtvercovým středem a mírnou prohlubní. Proti ostatním italský kreacím celkem klidný počin.
8. Lancia Beta Trevi
Poslední ve výběru nevšedních volantů zapadá do podivného interiéru Lancie Trevi. Země původu dá najevo, že volant nemůže být obyčejný, rovnoměrný, jednoduchý. Opak je pravdou, designéři asi zaspali, protože tento vůz má sice originální interiér, ale volant zůstal vůči zbytku střízlivě navržen. Kruhový tvar s jediným horizontálním páskem nebudí povyk, naopak působí klidně, což se o většině výše zmíněných volantů říci nedá. Ve srovnání s interiéry běžných aut má ale k normě pořád hodně daleko...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva