Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Arnoldova láska slaví 70. Připomeňte si 70 let Unimogu na 70 fotkách
15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Unimog původně vznikl pro agrární účely. V zemědělství však nikdy úspěšný nebyl, lépe se mu dařilo jako armádnímu dodavateli.
Ještě před pár lety znala značku Unimog jen hrstka zasvěcených. Pro všechny ostatní se jednalo jen o další náklaďák, kterému se shodou okolností dostala na příď třícípá hvězda. Poté však celý svět oblétly snímky modelu U1300, za jehož volantem seděl Arnold Schwarzenegger, a rázem bylo vše jinak. Unimoq náhle spousta lidí začala spojovat s extrémními terénními schopnostmi a armádním využitím, jako tomu bylo dříve u Hummeru. A nakonec i o jeho popularizaci se zasloužil především slavný hollywoodský herec a někdejší guvernér Kalifornie.
Terminátorem se ovšem dnes zabývat nebudeme, i když jeho bývalým vozem bychom mohli - nyní je totiž znovu na prodej. Spíše si ale chceme posvítit na samotnou značku Unimog. Ta byla založena 1. ledna 1946, pročež letos slaví 70. výročí své existence. Ačkoliv vznikla těsně po druhé světové válce a v současnosti řada jejích modelů slouží v armádách mnoha zemí, původní záměry Alberta Friedricha byly zcela odlišné. Vůz měl totiž sloužit agrárním účelům, přičemž zároveň měl zemědělcům umožnit i jízdu po běžných silnicích.
První prototypy a exempláře byly osazeny benzinovým motorem, jenž ale vzápětí nahradil tehdy zcela nový dieselový agregát OM636 od Mercedesu. Německá automobilka přitom toužila i po kontraktu, který by jí opravňoval k výrobě, kvůli poválečným sankcím a úmluvám však nemohla vyrábět vozy s pohonem 4x4. Změna nastala v roce 1951, kdy koncern Daimler převzal Unimog pod svá křídla a původní logo s dobytčími rohy ve tvaru písmene „U“ nahradil třícípou hvězdou.
Od té doby jsme se dočkali celé řady variací, u nichž se počítalo s odlišným rozvorem, nástavbou a samotným využitím. V roce 1955 pak dorazila série 404 S, pro kterou byly primární cílovou skupinou ozbrojené síly Západního Německa. Svět totiž v té době ležel na počátku studené války a Unimog u příprav na možný konflikt nemohl chybět. Zmiňovaný model 404 S byl přitom nadmíru úspěšným, do roku 1980 se jej totiž vyrobilo přes 64 tisíc exemplářů.
Ačkoliv ovšem tato akvizice Mercedesu bodovala v řadě oblastí, její původní zemědělské ambice zůstávaly poněkud neproměněny. I proto Daimler v 70. letech minulého století přišel s divizí Unimogu jménem MB Trac, která měla toto selhání napravit. Dnes ale traktory této značky budete na silnicích, respektive spíše polích, hledat marně, neboť posléze došlo k jejímu sloučení s výrobcem Deutz. Jeho největším podílníkem je přitom Volvo.
Zpět ale k samotnému Unimogu, který v roce 1976 přejmenoval své vozy na U-série. Výše položené výbavy přitom dostaly již ve standardu do vínku kotoučové brzdy ve všech čtyřech rozích. Tedy bezpečnostní prvek, který ještě donedávna neměly ani mnohé osobní vozy. O rok později pak byl vyroben exemplář s pořadovým číslem 200 000, přičemž právě v této době vznikl i vůz zmiňovaného Schwarzeneggera.
S osmdesátými léty byla spojena účast v Rallye Dakar, kterou Unimog párkrát vyhrál, devadesátky jsou pro změnu obdobím výrazného odlehčování. I tak ovšem některé modely dosahovaly hmotnosti okolo 9 tun, o jejichž pohon se i nadále staraly dieselové motory. Ty svým objemem přesahovaly i šest litrů, což v rámci výkonu vyústilo ve 231 koní, točivý moment se pak pohyboval okolo 900 Nm.
Ve finále již jen zmíníme, že od roku 2013 jsou všechny modely značky vyráběny v nové továrně ve Wörthu. Počítat přitom v jejich případě můžeme s přepracovanými a mnohem komfortnějšími kabinami, zatímco zvenčí najdete aerodynamické karoserie. Pod povrchem pak pracují nadále turbodiesely, ovšem již s emisní klasifikací Euro 6.
I ty je přitom možné zhlédnout ve firemním muzeu, které se taktéž na oslavy připravuje a příští měsíc otevře výstavu věnovanou právě 70letému výročí existence firmy. Pokud se tam vydat nechcete a nebo naopak toužíte nahlédnout pod pokličku toho, co se chystá, přiložená galerie mapující celou historii firmy, je vám k dispozici...
Historii značky Unimog si můžete projít obrazem...
...model U1300, který kdysi vlastnil Arnold Schwarzenegger, je ovšem momentálně znovu na prodej. Připravit si však musíte takřka osm milionů korun
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 25 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva