Reklama

Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře

Airbagy jsou dnes standardní výbavou všech aut a jako první se objevily v těch prémiových. Ne však u Audi, to je tvrdošíjně odmítalo až do roku 1994, úspěchy ale rozhodně neslavilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře

26.5.2018 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Airbagy jsou dnes standardní výbavou všech aut a jako první se objevily v těch prémiových. Ne však u Audi, to je tvrdošíjně odmítalo až do roku 1994, úspěchy ale rozhodně neslavilo.

Automobil bez airbagu je dnes prakticky tímtéž co telefon s otočným kruhovým číselníkem a sluchátkem připoutaným na drátě, tedy mementem dávné minulosti. Přesto v případě Audi ještě v roce 1994 byl airbag věcí takřka zapovězenou. Neznamená to ale samozřejmě, že by německá automobilka zcela zanevřela na bezpečnost, pouze se rozhodla řešit riziko fatálních nehod jinak než všichni ostatní.

Vše začalo v 70. letech minulého století, kdy Audi postavilo novou halu, ve které se věnovalo interním crash testům. Bezpečnosti tak začal být přikládán stále větší význam, načež řada techniků začala řešit v té době velký problém - a sice velkou pravděpodobnost úmrtí řidičů při čelním nárazu. Hlavním důvodem býval kontakt hlavy s volantem či sloupkem řízení.

Konkurence tuto záležitost řešila především airbagy, přičemž největším průkopníkem byl Mercedes-Benz, jenž je začal do svých vozů standardně montovat v 80. letech. Audi jej mohlo následovat, ale nechtělo. V roce 1986 tak přišlo se systémem Procon Ten, což je zkratka pro Programmed Contraction and Tension (Naprogramovaná kontrakce a pnutí). Za jeho zrodem stál Elmar Vollmer.

Systém fungoval na relativně jednoduchém principu, byť samo provedení bylo velmi komplikované. Audi vycházelo ze skutečnosti, že při čelním nárazu dojde nejprve k posunutí motoru směrem ke kabině. Ten byl dříve montován podélně a na jeho konci nechyběla převodovka, okolo níž bylo namontováno ocelové lano spojené se sloupkem řízení.

Jakmile došlo k nárazu, motor s převodovkou se začal sunout ke kabině, čímž byl spuštěn pohyb onoho lana, které jakoby mávnutím kouzelného proutku nechalo zmizet sloupek řízení v palubní desce. Vytvořen tak byl dostatečný prostor pro hlavu řidiče, která se nedostala do kontaktu s volantem - i proto, že zároveň došlo k přitažení bezpečnostních pásů.

Tento systém se zpočátku jevil jako cesta tím správným směrem, načež jej Audi montovalo do modelů 100, 200, V8 i prvních sérií 80 a 90. Nicméně vůči němu začala postupně hovořit vyšší nespolehlivost, stejně jako přidaná hmotnost veškerých komponentů. V roce 1994 tak značka kapitulovala, uznala, že se vydala špatnou cestou a přešla k airbagům.

Dnes je to skoro zapomenuté řešení, může se ale stát, že se jednou do výroby vrátí. Audi jej má stále patentované, jeho jméno zaregistrované a při dnešních možnostech by jej jistě bylo možné vyrobit levněji, spolehlivěji a bez velkých nároků na hmotnost. Je ale nepochybné, že tentokrát by spolupracoval i s airbagy...

Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře - 1 - Audi Procon Ten 01Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře - 2 - Audi Procon Ten 02Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře - 3 - Audi Procon Ten 03Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře - 4 - Audi Procon Ten 04Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře - 5 - Audi Procon Ten 05Audi ještě v 1994 odmítalo airbagy a místo nich nabízelo tohle. Neskončilo to dobře - 6 - Audi Procon Ten 06
Audi zkusilo v 80. a 90. letech řešit bezpečnost bez airbagů. Skončilo to fiaskem, Audi po kritice od Procon Ten ustoupilo

Inspirace: Auto Evolution

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama