Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta s třípaprskovými koly: kdysi móda, dnes retro a rarita. Nechybí vám?
15.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte-li v garáži auto s třípaprskovými koly z výroby, nejspíše pochází z půlky 90. let. Ani tehdy nebyla úplně běžná, ale byla šik. Dnes jsou jen minulostí.
Kola s pěti, sedmi, devíti, patnácti paprsky dnes potkáte - a také koupíte - bez větších problémů. Něco takového má v nabídce snad každý obchod s litými koly a také každé nové auto. Co už ale dnes nenajdete, jsou kola třípaprsková, třebaže ještě relativně nedávno jich bylo na světě docela dost.
Fanoušci Saabů mají tři paprsky jistě dobře v paměti, spousta modelů této značky je nabízela ještě v 21. století a řada verzí byla doplněna něčím, co připomínalo kladivo, na vnějších koncích paprsků. Vypadalo to zajímavě, byť možná ne zrovna elegantně. Podobně také fanoušci Dodge Viper jistě vzpomenou, že jak první červený prototyp, tak i první sériová verze, označená RT/10, měly kola o třech paprscích.
Třípaprskových kol ovšem bylo v historii mnohem víc a většina z nich byla na světě okolo poloviny 90. let. A u všech byla postupně třípaprsková kola nahrazena jinými, možná kvůli vzhledu, možná z technických důvodů. Tímto aspektem si nejsme jisti, po vizuální stránce ale většina třípaprskových kol dost kulhá. A nezáleží na tom, jestli mají tři tlusté paprsky nebo tři páry tenčích, jestli jsou původní nebo moderní z druhovýroby - ano, dodnes se dělají -, pořád nevypadají nic moc. Přesto se pořád řadě lidí líbí.
V každém případě, pokud máte na svém voze originální třípaprsková kola, máte i tak docela raritu. A zároveň dost „retro” věc, kterou nejeden fajnšmerkr mezi automobilovými nadšenci ocení. Našli jsme celkem dvaadvacet aut, která měla třípaprsková kola; pravda, v některých případech to je více verzí jednoho auta. Najdete je níže i s popisky, co jsou zač. Přidáte nějaká další v komentářích?


Dodge Viper (vlevo prototyp, vpravo produkční RT/10)


Ford Mustang (gen. III Cobra vlevo, gen. IV vpravo)


Opel Corsa (gen. A GSi vlevo, gen. B vpravo)


Saab 900 (vlevo 900S Aero, vpravo 900 SE Turbo Coupe)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
