Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty

Více jak čtyři dekády trvalo Porsche, než vytáhlo na světlo světa příběh, který mapuje zrod jeho divize Exclusive. Na jeho začátku i konci je jediný muž a jediné auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty

2.3.2019 | Petr Prokopec

Více jak čtyři dekády trvalo Porsche, než vytáhlo na světlo světa příběh, který mapuje zrod jeho divize Exclusive. Na jeho začátku i konci je jediný muž a jediné auto.

Doby, kdy Porsche prodávalo jen pár tisíc aut ročně, jsou dávno minulostí. Místo toho se značka z Zuffenhausenu zařadila mezi výrazné prémiové hráče. Stejně jako ostatní tak musela přitvrdit se zakázkovými úpravami a jeho divize Exclusive jede naplno. Dnes je to známá veličina, ale co stálo u jejího zrodu? Právě na to automobilka zavzpomínala a je to pozoruhodný příběh, díky němuž se až o několik dekád později dostalo uznání člověku, bez nějž by něco takového pod hlavičkou Porsche ještě dlouho neexistovalo. A pokud ano, pak v ne tak přitažlivé podobě.

Oním mužem je dnes čtyřiasedmdesátiletý Tilman Brodbeck. Svého času byl asistentem Petera W. Schutze, šéfa automobilky v letech 1981 až 1987. Právě Schutz je člověkem, kterému můžeme vděčit za to, že značka vůbec existuje. Když jej Ferry Porsche najal, firma byla na okraji propasti. Zrušen byl klíčový model 911, což mezi zaměstnanci vzbudilo nemalou vlnu nevole i demotivace. Americké prodeje pak byly mizivé, se stížnosti se ale trousili dealeři ze všech koutů světa. Tehdejší produkce byla totiž špatně postavená a přitom neskutečně drahá.

Kromě obratu se ovšem Schutz zasadil také o to, aby po firemním žebříčku mohl stoupat i Brodbeck. Ten pro automobilku začal pracovat již v roce 1970, zpočátku ve vývojovém centru. Jako expert na aerodynamiku přitom stojí za stvořením „kachního ocasu“ Porsche 911 Carrera RS 2.7, stejně jako stvořil přední spoiler pro regulérní Porsche 911. Auty ovšem Brodbeck žil i mimo továrnu, jeho velkou vášní byl totiž tuning, v jehož rámci nezůstával jen u modelů z Zuffenhausenu.

V roce 1980 nakonec došlo ke spojení obou světů, tedy toho pracovního i volnočasového. Brodbeck si na splátky pořídil Porsche 911 Turbo 3.3, jež ihned nechal přelakovat na perleťově bílou metalízu. Tedy odstín, který se v nabídce automobilky nenacházel a kterého si právě jeho jedinečnosti všímal ve firmě kde kdo. Pro Brodbecka se však jednalo jen o začátek, v roce 1984 si již jako Schutzův asistent mohl vybrat služební vůz. Nepřekvapivě se jím stalo Porsche 911 Carrera, tentokrát však šlo o níže posazené kupé osazené 3,2litrovým atmosférickým motorem o výkonu 231 koní.

Právě tento vůz se v Brodbeckově pracovním životě stal zlomovým, neboť si jej už přímo v automobilce nechal přetvořit k obrazu svému. Jako první přišel na řadu lak, který svým tyrkysovým odstínem budí pozdvižení dodnes. Udivit by nás to nemělo, nanášení barvy rozhodně nebylo jednoduchým procesem. Nejprve se totiž kupé dočkalo základního továrního nátěru, poté však zamířilo do designového studia Anatola Lapineho, kde dostalo speciální péči. „Vůz nejprve dostal základní barvu, po níž následoval tyrkysový odstín. Spolu se mnou se do designového studia vydal i náš specialista na laky Reinhold Schreiber, který úpravcům radil, jak držet pistoli, aby bylo dosaženo požadovaného odstínu,“ vzpomíná na minulost Brodbeck.

O dva dny později se Carrera vrátila na tovární montážní linku, kde se dočkala zakázkového interiéru. I ten je vyveden v tyrkysovém odstínu, což se týká nejen čalounění sedadel či obšití palubní desky, ale rovněž stropu, slunečních stínidel a dokonce i všech ovládacích prvků. Něco takového si dnes u Porsche pořizují jen ti největší fajnšmekři s bezednou peněženkou, však jen potažení lamel výdechů klimatizace vychází na desetitisíce korun.

Zpět ale k Brodbeckovi a jeho vozu, který se rovněž dočkal i exkluzivních sedadel Recaro. Ta byla mnohem větší než sériová, aby více odpovídala Tilmanově výšce. Zároveň se pyšnila i vzduchem dofukovanými boky kvůli lepšímu držení těla. Technika vozu již byla ponechána v sériovém stavu. To ovšem nepředstavovalo problém, neboť jak Brodbeck vzpomíná, Porsche bylo jediným vozem, jemuž při sjíždění alpského Stelvio Passu nezačaly hořet brzdy.

Nebyla to ovšem technika, kvůli které se Tilmanovo Porsche stalo centrem pozornosti na každé silnici, kde se ukázalo. Brodbeckova nápaditost okouzlila i ředitele Schutze, a tak ze svého asistenta udělal šéfa nově založené divize Porsche Exclusive. Že z toho byl úspěch o nejnáročnější klienty nikdy neměla nouzi, asi nemusíme dodávat.

Co ale ještě zmínit musíme, to je skutečnost, že Tilman si služební vůz užil jen velmi krátce, od jara 1984 do léta 1985. Poté auto bylo dle firemních pravidel prodáno, načež se dostalo do Švédska. Odsud se před dvěma roky vrátilo do Německa a prošlo detailní renovací. Ta je nyní u konce, přičemž setkat se vozem mohl i sám jeho duchovní otec Chválil hlavně barvu, která působí přitažlivě i dnes. Možná proto, že žádné jiné takové Porsche 911 neexistuje, je... exkluzivní.

Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 1 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 01Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 2 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 02Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 3 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 03Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 4 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 04Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 5 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 05Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 6 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 06Po 45 letech se dočkal uznání člověk, bez něhož by Porsche neulovilo nejnáročnější klienty - 7 - Porsche 911 Carrera 3.2 Tilman Brodbeck 07
Porsche 911 Carrera z roku 1984 upravené Tilmanem Brodbeckem působí i dnes nadmíru přitažlivě, do značné míry hlavně díky tyrkysovému exteriéru a interiéru. Nepřekvapí proto, že Brodbeck hlavně díky této kreaci zamířil do čela divize Porsche Exclusive, která vytváří verze aut pro ty nejnáročnější klienty

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama