Reklama

BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk

Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk

17.12.2018 | Petr Miler

Obecně se má za to, že prvním BMW M byl dnes ikonický sporťák M1. Není tomu tak, ještě o dva roky dříve vznikl tento stroj a je dnes tak vzácný, že jej i sama automobilka musela roky hledat.

Když se dnes řekne BMW M, představíte si záplavu modelů od „juniorské” M140i přes plnotučnější M2, M3, M4, M5 a M8 až po luxusní M760Li nebo několik modifikovaných SUV s písmenem X ve jméně. K mnichovské automobilce tyto modely patří stejně neodmyslitelně, jako její modro-bílé logo, jejich úspěšný příběh ale někde musel začít. A právě k jeho úplným kořenům se dnes vrátíme.

Sečtělí příznivci značky se teď možná těší na článek o ikonické M1, která je obecně považována za vůz, která příběh eMkových BMW odstartovala. V oficiální rovině ano, přímo „Mněco” si žádné jiné auto dříve neříkalo, sama myšlenka propojit svět motorsportu a silničních aut ale přišla u BMW na svět ještě o dva roky dříve. A krom pár znalců, kteří by o mnichovské automobilce mohli psát knihy, o ní skoro nikdo neví.

Zrodila se totiž v jihoafrické filiálce BMW dva roky před vznikem M1. Motivace přitom byla veskrze tradiční - zastoupení německé značky chtělo soutěžit v tamních závodech modifikovaných produkčních aut s pětkovou řadou generace E12, a tak muselo postavit silniční homologační speciál. Tak se zrodil model 530 MLE (Motorsport Limited Edition), který jako vůbec první dostal do jména písmeno M coby zkratku slova Motorsport. A nešlo tu jen o jméno, auto bylo pro sportovní využití upraveno mnohem více než většina dnešních eMek.

Vůz jednak dostal upravený třílitrový řadový šestiválec, který produkoval až 147 kW (200 koní) výkonu a 277 Nm točivého momentu. To ve spojení s pětistupňovým manuálem stačilo na stovku za 9,3 sekundy a maximálku 208 km/h. Pěkná čísla na rok 1976, nestál za nimi ale jen výkon, nýbrž také hmotnost a další úpravy. Vůz dostal věci jako panely karoserie z hliníku, vsadil na lehčí ocel nebo dokonce děrované komponenty včetně pedálů. A odlehčovalo se i v interiéru - například zadní sedadlo pozbylo ocelových výztuh, aby bylo lehčí.

Automobilka zkraje nabídla povinných 110 exemplářů tohoto stroje v roce 1976, překvapena zájmem o něj ale v roce 1977 postavila dalších 117. Právě úspěch 530 MLE pak měl Mnichov inspirovat k tomu, aby zkusil svět svých závodních a silničních aut více propojit a... zbytek příběhu už znáte.

Je to tedy skutečný začátek evoluce BMW M a je pozoruhodné, že automobilka takový vůz nemá ve svém muzeu, donedávna ani žádný nevlastnila. Vzhledem k jeho stáří dokonce nevěděla ani o jediném přežívajícím kusu, a tak musela podle svých slov roky hledat některých z exemplářů, který nakonec objevila v opuštěné garáži jednoho z původních jihoafrických majitelů a od jeho rodiny jej odkoupila.

Jde o kus se sériovým číslem 100 a jeho aktuální stav můžete spatřit níže. Jak sami uvidíte, auto je ve značně zuboženém stavu, ale jeho specifické díly i úpravy jsou dodnes patrné. Nyní patří znovu BMW, které se pouští do jeho rozsáhlé renovace, aby konečně uctilo památku jednoho z významných aut jeho historie, na které se ale skoro zapomnělo. Naštěstí ne zcela a teď jeho pozoruhodný příběh známe i my.

BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 1 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 01BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 2 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 02BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 3 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 03BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 4 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 04BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 5 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 05BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 6 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 06BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 7 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 07BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 8 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 08BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 9 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 09BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 10 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 10BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 11 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 11BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 12 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 12BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 13 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 13BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 14 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 14BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 15 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 15BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 16 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 16BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 17 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 17BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 18 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 18BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 19 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 19BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 20 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 20BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 21 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 21BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 22 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 22BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 23 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 23BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 24 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 24BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 25 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 25BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 26 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 26BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 27 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 27BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 28 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 28BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 29 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 29BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 30 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 30BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 31 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 31BMW po letech našlo své úplně první M. Je v rozkladu, vrátí mu ale původní lesk - 32 - BMW 530 ML 1976-1977 nalez renovace 32
Nikoli M1, ale hrstka 530 MLE stála u zrodu legendy, kterou dnes celý svět zná jako BMW M. Z 227 vyrobených aut přežila do dnešních dnů zřejmě jen hrstka a i tento zubožený exemplář muselo samo BMW dlouze hledat a odkoupit od jeho současných vlastníků

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše