Reklama

Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový

Jen zřídka se stane, aby byl v České republice objeven světově výjimečný vůz, zvláště když není původem z Česka. V tomto případě se to ale stalo a jeho příběh je vážně neobyčejný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový

24.11.2018 | Petr Miler

Jen zřídka se stane, aby byl v České republice objeven světově výjimečný vůz, zvláště když není původem z Česka. V tomto případě se to ale stalo a jeho příběh je vážně neobyčejný.

Na světě není auta, které by zasáhlo život většího množství lidí, než je Volkswagen Brouk. Toyota možná bude říkat, že nejrozšířenějším vozem je Corolla, sám VW znovu by se mohl přihlásit i se svým Golfem, v případě těchto i mnoha dalších modelů se ale jedná o typy nabízené v mnoha generacích, za kterými stojí tak nanejvýš stejná idea, někdy ani to ne. Původní Brouk vyrobený v desítkách milionů exemplářů byl v principu stále jedním a tím samým vozem, třebaže i on prošel v průběhu let řadou dílčích změn.

V souvislosti s výše zmíněným by se dalo říci, že na světě neexistuje obyčejnějšího auta, vzhledem k ikonickému statutu Brouka jsou ale některé jeho verze považovány za mimořádně cenné. A nejvíce pak ty z počátku jeho existence. Tehdy nešlo o Brouk, dokonce ani o Volkswagen, byl to nacistický KdF typ 60, který měl z vůle samotného Adolfa Hitlera motorizovat tehdejší Německo. V podstatě se to stalo, ale až o řadu let později v momentě, kdy byl Hitler dávno po smrti a Němci měli docela jiné starosti než pokusy ovládnout Evropu.

První prototypy pochází už z konce 30. let a mají též nezměrnou hodnotu, sériová výroba vozu ale začala až v roce 1941 a vyrobena tehdy byla asi tisícovka aut. Kterýkoli z exemplářů z této série je vzácností, jeden ale musí být tím úplně nejstarším dochovaným, nebo alespoň nejstarším, na který dnes někdo může ukázat prstem a říci: „To je on.” A možná se budete divit, že tento vůz má dnes českého majitele, jezdí po českých silnicích a je ve stavu, pro který je i slovo „prvotřídní” urážkou.

Nalezen byl náhodou, i když štěstí bylo nutné jít naproti. O jeho objevení se postaral tiskař Ondřej Brom, který pro auta hoří a v orezlém vraku na zahradě svého známého snadno rozeznal původní KdF. Více o autě nebylo známo, pan Brom jej ale v polovině 90. let za 60 tisíc Kč odkoupil a začal zkoumat, co vlastně pořídil. Dokumentů bylo k vozu minimum, bez nadsázky detektivní prací ale postupně rozklíčoval skoro celou historii vozu.

Klíčem se stalo objevení sériového čísla, s nímž musel pomoci jiný známý, policejní expert. Až ten byl schopen pod nánosy neoriginálních laků objevit sériové číslo 20. Dvacet, ne více, svět tedy poznal pouze 19 jiných KdF tohoto typu, které vznikly před tímto. A je otázka, jestli nějaké z nich dodnes existuje. Pokud ano, neví se o něm, tak se stalo, že majitelem prokazatelně nejstaršího vozu, z něhož se později stal VW Brouk, patří Čechovi.

Jak se k nám dostal? Vcelku jednoduše - jeho prvním majitelem byl německý skladatel Paul Lincke, který byl s tehdejším německým režimem zadobře, a tak si vysloužil i jedno z prvních vyrobených KdF. Později se i s ním přestěhoval do Mariánských Lázní, odkud byl ale jako Němec po válce odsunut a jeho majetek byl zabaven. Jeho vůz tak putoval nejprve do majetku města a později změnil po Československu několik majitelů, aby skončil v rozkladu na zahradě zmíněného známého pana Broma. Zbytek příběhu už znáte.

Jeho objevem a identifikací se ale otevřela zcela nová kapitola jeho existence, neboť pan Brom netrpí nouzí ani nedostatkem nadšení, aby se o takové auto postaral, jak se sluší. Jeho cílem byla renovace do maximálně původního stavu, který bylo ovšem vzhledem ke stáří a výjimečnosti vozu dost obtížné už popsat. S využitím maximálního úsilí ale získal představu o tom, jak by vůz měl vypadat a ve spolupráci s polským restaurátorem Jackem Krajewskim dali auto do stavu, v němž je dnes.

Je opravdu dokonalý, s maximálním citem pro detail. Hodnotu vozu v jeho dnešní podobě si ani netroufáme odhadovat, ale mohlo by se stát, že za něj některý z nadšených sběratelů snadno zaplatí i desítky milionů korun, což je vzhledem k původní investici (třebaže vše, co se odehrálo za asi 12 let v mezičase nebylo snadné ani levné podstoupit) působivé zhodnocení. Pan Brom jej ale prodat nehodlá, alespoň ne v dohledné době. Chce se těšit z toho, že takový skvost může vlastnit a čas od času se s ním projet.

Nezbývá než smeknout klobouk, jen výjimečná konstelace hvězd se postarala o to, že se tento vůz ve správný čas dostal do rukou správnému člověku. V České republice dnes díky tomu jezdí nejstarší dochovaný sériový exemplář jedné z největších automobilových ikon v naprosto dokonalém stavu. Nakonec, prohlédněte si současný stav vozu sami na snímcích níže...

Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 1 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 01Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 2 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 02Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 3 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 03
V tomto stavu byl „Brouk” číslo 20 objeven na jedné zahradě v Praze

Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 4 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 04Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 5 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 05Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 6 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 06
Rozebrání odhalilo jeho zubožený stav, ale také jeho pravou výjimečnost

Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 7 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 07Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 8 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 08Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 9 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 09Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 10 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 10Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 11 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 11
Renovace vozu byla opravdu důkladná a soustředila se i na nejmenší detaily

Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 12 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 12Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 13 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 13Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 14 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 14Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 15 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 15Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 16 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 16Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 17 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 17Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 18 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 18Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 19 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 19Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 20 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 20Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 21 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 21Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 22 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 22Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 23 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 23Čech v Praze náhodou našel nejstarší dochovaný VW Brouk světa, teď je jak nový - 24 - KdF Typ 60 1941 VW Beetle Ondrej Brom 24
Současný stav auta je tak naprosto mimořádný a jeho hodnota se nejspíše bude pohybovat v desítkách milionů Kč

Zdroje: Auto Classics, KdF41

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama