Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Čech prodává vzácné prototypy kdysi chystaných Škod, do výroby nešla jediná
2.2.2019 | Mirek Mazal
Tato auta svého času škodovka potají vyvíjela s cílem dostat je do výroby. Nestalo se to nakonec ani v jednom případě, jejich prototypy ale existují dodnes. A mohou být vaše.
Sběratelů aut se po světě pohybuje dost na to, aby si každý našel svůj specifický předmět obdivu. Čeští patrioti by mohli ocenit dlouholetý zápal Pavla Kaliny, který se soustřeďuje na ty nejvýjimečnější výplody tuzemského automobilismu. Nevíme přesně, kolik jich v tuto chvíli vlastní, s ohledem na omezené množství českých automobilek to budou spíše desítky než stovky. I mezi těmi se ale najdou naprosto jedinečné výplody českého, respektive československého automobilového průmyslu, jejichž existence vám možná ani nebude známa.
Podobné sbírky vídáme spíše za hranicemi v rukou velmi bohatých lidí, o to větší ocenění si majitel této netradiční kolekce zaslouží, neboť neomezenými prostředky podle všeho nedisponuje. Některá auta udržuje pouze v původním stavu a aby mohl pořídit další, nebo se lépe postarat o ta zbyáé, čas od času část své sbírky nabízí dalším zájemcům. Na inzertnímu portálu veteránů se aktuálně objevila nabídka tři prototypů malých dodávek vzešlých ze „spolupráce” (v časech komunismu měla kooperace dvou beztak státních firem trochu jiný nádech) mladoboleslavských AZNP (neboli Škody) a bratislavských BAZ.
Nabídka si zaslouží pozornost už proto, že jde o neocenitelné koncepty ilustrující úvahy nad maloobjemovou přepravou zboží a materiálu v časech ČSSR. Pozoruhodný je i způsob prodeje, protože vozidla nelze koupit jednotlivě, nýbrž jen jako celý trojčlenný komplet.
Prodejce nabízí šanci výměny za formulový závodní vůz nebo za prototyp, kabriolet či sportovní automobil z komunistické éry Československa. Oboustranný doplatek přichází v úvahu, celková kupní cena se pohybuje už v sedmiciferných sférách. Dost bylo teorie, konečně se podívejme, co je nyní k dispozici.
1. Škoda/BAZ Furgonette z roku 1982
Velmi výjimečný vůz je bizarní užitková verze legendární Škody 120. Vznikly jen čtyři prototypy, v tomto případě se jedná o nesmírnou vzácnost a navíc v kompletně renovovaném stavu. Přední část karosérie až po B-sloupek viditelně odpovídá známé „stodvacítce”, zadní část vozu je účelově nahrazena skříňovou nástavbou. Úložný prostor má vnitřní objem cca tři kubické metry, délka kufru činí zhruba dva metry a výška 1,2 metru. Nákladový oddíl je vystavěn nad motorem, který zůstal na svém původním místě.
Podlaha Furgonette má vyztužený rošt, který je podélně nastaven o 350 milimetrů a stejně je prodloužen i rozvor náprav. Vzadu jsou jednak výklopné dveře pro uložení nákladu a také výklopná část zadního čela, která umožňuje přístup k motoru. Zadní světla jsou umístěna na pevném zadním příčníku, do kterého se horní dveře i dolní víko uzamykají.
Motor i převodovka by měly být standardní sériové verze, zadní náprava je však upravena s pomocí sériových dílů trnavské dodávky TAZ 1203 (zejména brzdy a polonápravy) pro dosažení požadované nosnosti.
2. Škoda/BAZ MNA 900 z roku 1986
Pokračování přehlídky krásných aut, které nejsou v povědomí mnohých Čechů, ztvárňuje malý nákladní automobil (odtud jméno MNA). Pojízdný koncept mikrobusu byl potenciální náhradou užitkového vozu TAZ/Škoda 1203. Využíval spoustu součástí Škody Favorit, konkrétně například světlomety, čelní sklo a občas vnější zpětná zrcátka.
3. Škoda/BAZ MNA 900 z roku 1988
Ještě jeden BAZ čeká na další osud, tentokrát jeden ze tří kusů z roku 1988. Stav modrého pozdějšího prototypu není podle představ současného majitele, na renovaci teprve čeká. Obnovení krásy zchátralého užitkového vozu by mohlo vytvořit symbolický odkaz na blížící se krach Bratislavských Automobilových Závodů. Vývoj MNA 900 skončil v roce 1988 a o rok později byly zastaveny veškeré práce na inovativních projektech.
Pokud byste o tyto vozy měly zájem, jak jsme již zmínili, pořídit si je lze jen všechny naráz. Cena v takovém případě činí 40 000 Eur, tedy asi 1,03 milionu Kč. A ony prototypy BAZ MNA mohou snadno spolknout stejnou sumu za náležitou renovaci. Brát, nebo nechat být? To už musíte zvážit sami...
Zdroj: Ráj Veteránů
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz