Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat

Vznikl v pouhých 85 exemplářích, a je tak nakonec vzácnější než Pagani Zonda, ve kterém se objevil. SL 73 AMG je podle Chrise Harrise jedním z pěti nejlepších aut Mercedesu, ten po brunejském sultánovi je přes jeho aukční portál k dispozici.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat

14.1.2024 | Petr Prokopec

Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat

/

Foto: Mercedes-Benz

Vznikl v pouhých 85 exemplářích, a je tak nakonec vzácnější než Pagani Zonda, ve kterém se objevil. SL 73 AMG je podle Chrise Harrise jedním z pěti nejlepších aut Mercedesu, ten po brunejském sultánovi je přes jeho aukční portál k dispozici.

Současný Mercedes-AMG SL lze pořídit také ve čtyřválcové verzi, což po všech faux pas automobilky přestáváme chápat nejen my. Německý roadster se sice dočkal jisté formy hybridizace, která ke 381 spalovacím koním přihazuje 14 elektrických, načež tu máme stovku za 4,9 sekundy, nicméně obecně se toto ústrojí k jedné z vlajkových lodí značky ani trochu nehodí. Je to podobné, jako když bundu z luxusního butiku za několik desítek tisíc korun doplníte tepláky za pár stovek a sešmajdanými teniskami. V ten moment budete vypadat jako exot, který zřejmě někoho někde okradl o svršky.

Čtyřválce se přitom SL dočkalo podruhé v historii, v letech 1955 až 1963 jím byla osazena i první generace. Ovšem pouze proto, že vrcholné šestiválcové provedení 300 SL bylo extrémně drahé. Za kupé si totiž značka účtovala 29 tisíc západoněmeckých marek, za roadster pak dokonce 32 500 DM. Provedení 190 SL však stálo zhruba polovinu, načež jej vzniklo pomalu desetinásobně víc. Ostatně jen díky tomu mohla celá linie pokračovat, jakkoli o neskutečně pozitivní reputaci se pochopitelně staral hlavně vrchol nabídky.

Ve stávající nabídce nicméně již takové rozdíly nejsou, neboť zatímco čtyřválcové SL 43 vás vyjde na 3 409 780 Kč, za osmiválcovou verzi SL 55 dáte 4 583 480 Kč. A jelikož zákazníci jsou zvyklí hlavně na druhé zmíněné ústrojí, to první v podstatě postrádá smysl. Spíše než o nemalý počet registrací se totiž stará spíše o zhoršenou image vozu i značky. Něco takového ale dnes již manažerům ve Stuttgartu zjevně nevysvětlíte, hnacím motorem jejich skutků se totiž staly úřady, nikoli zákazníci.

Pokud vám nicméně nevadí 3 027 kilometrů na tachometru, můžete sáhnout po voze, který pochází z dob, kdy klientela skutečně ještě byla na prvním místě. V letech 1989 až 2002 totiž Mercedes nabízel SL generace R129, v jehož případě jste si mohli vybrat z neskutečného počtu pohonných jednotek. Vrchol nabídky pak okupovalo hned několik variant AMG, z nichž jedna je dnes vzácnější než druhá. Třeba provedení SL 70 vzniklo pouze ve 150 kusech, varianta SL 72 pak dokonce jen ve 35.

Vůbec nejvýše v rámci výkonu ovšem vystoupal Mercedes-Benz SL 73 AMG, pod jehož kapotu zamířil ručně skládaný 7,3litrový atmosférický osmiválec naladěný na 525 koní a 750 Nm točivého momentu. S touto silou bylo možné zrychlit z nuly na stovku za 4,5 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost vrcholila nad 320 km/h. Není tak vlastně ani divu, že v roce 2002 daný agregát zamířil také za sedačky Pagani Zonda. V tomto případě ale již produkoval 555 koní a stovku zvládl za 3,7 sekundy. Paradoxem je, že tento vůz vznikl v asi dvakrát vyšším počtu exemplářů než samotné SL.

My se nicméně budeme držet roadsteru s třícípou hvězdou ve znaku. Momentálně jej totiž otestoval Chris Harris, který stojí za zrodem nejen aukční platformy Collecting Cars. Skrze tu je auto nabízeno, přičemž do ukončení aukce zbývá ještě chvíle. Aktuálně nejvyšší příhoz pak činí 201 tisíc liber (cca 5,76 milionu korun), což na auto s tak nízkým nájezdem (oněch 3 027 km) není hodně. Zvláště když těchto variant vzniklo tak málo. Prvním majitelem byl navíc brunejský sultán, což také není nezajímavé.

Harris dodává, že zátah atmosférického motoru je v porovnání se současnými přeplňovanými jak z jiného světa, i proto SL 73 AMG považuje za jeden z pěti nejskvělejších Mercedesů, jaké kdy vznikly. Daná chvála by přitom mohla snadno zvrátit jistá negativa spojená s prasklinkami na dřevěných dekorech.


Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat - 1 - Mercedes-Benz SL 73 AMG ilustracni foto 01Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat - 2 - Mercedes-Benz SL 73 AMG ilustracni foto 02Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat - 3 - Mercedes-Benz SL 73 AMG ilustracni foto 03Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat - 4 - Mercedes-Benz SL 73 AMG ilustracni foto 04Chris Harris z Top Gearu otestoval vzácný Mercedes s motorem sdíleným s brutálním Pagani, zkusí vám ho prodat - 5 - Mercedes-Benz SL 73 AMG ilustracni foto 05
SL 73 AMG pohání stejný 7,3litrový atmosférický dvanáctiválec, jaký následně dostalo do vínku i Pagani Zonda. Italský supersport měl oproti německému roadsteru ovšem zvýšený výkon. Ilustrační foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Collecting Cars

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše