Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Desátý kus jednoho z nejkrásnějších aut historie hnil dekády v lese, teď je jako nový
1.9.2020 | Mirek Mazal
O fantastickou záchranu vzácného stroje se postarali britští restaurátoři. Z auta už nezbývalo skoro nic, teď je jako nové. I zakladatel klubu majitelů Jaguarů říká, že něco takového ještě neviděl.
Auta jezdí po světě už něco málo přes 100 let a za tu dobu na sebe stihla vzít nejrozmanitější podoby a tvary. Budeme-li ale hledat ta historicky nejkrásnější, není zase tak těžké ukázat na několik konkrétních strojů. A jedním z nich určitě bude Jaguar E-Type.
Sportovní model s pevnou střechou i bez ní se stal legendou už v době své čtrnáct let trvající výroby mezi léty 1961 a 1975. Jeho sláva trvá dodnes, téměř šest desetiletí neutuchajícího obdivu pokračuje dále obsazováním prvních příček v různorodých anketách o nejhezčí vůz v dějinách automobilismu. Tato pocta je odrazem krásného designu a použité techniky, obojí lze stále označit za nadčasové.
Jeden ze symbolů automobilismu byl více než 30 let uvězněn v lese na jihozápadu Anglie. E-Type s pořadovým číslem 10 zůstal dlouho pohlcený přírodou, protože se nenašel nikdo, kdo by odepsanému vraku zajistil návrat do síně slávy. Sloupky kostry zkorodovaly, střecha se propadla, interiér shnil, karoserii pokryly rostliny a kořeny prorostly až do 4,2litrového motoru, na takovou ikonu zkrátka nedůstojný osud.
Zdánlivého odpadu si všimli zkušení restaurátoři z firmy E-Type UK ve Velké Británii a přijali mamutí úkol zdevastovanou vzácnost opravit. Už samotná záchrana zbytků z křoví vyžadovala nemalé úsilí následované starostmi se sháněním náhradních dílů. Bylo nutné ručně vyrobit všechny nedochované součástky, klíčové části automobilového pokladu naštěstí nechyběly.
Znovu postavený skelet nabral léta obdivované tvar a desítky let strávené na větru a dešti rázem nebyly poznat. Připravená karoserie putovala do lakovny, odkud se veterán vrátil ve stříbrné barvě Opalescent Silver Grey. Nános decentního laku byl poté přibližně 60 hodin leštěn, aby se exteriér zrcadlil snad ještě více než z výroby.
Abnormální kus práce se byl třeba i pod dlouhou přední kapotou, kde okolo původní hlavy válců přibylo mnoho nových dílů zářící do okolí svým leskem. Restaurátoři nechali osadit 4,2litrovou jednotku zakázkovým nerezovým sportovním výfukem, aby šestiválcová symfonie správně vynikla. Lepší dynamiku proti sérii slibuje odlehčená klika a modernizovaná pětistupňová převodovka.
Doladění auta do naprosto dokonalé podoby stále pokračuje, zakladatel britského klubu zaměřeného výhradně na Jaguary E-Type ale už před dokončením náročného úkolu autorům vysekl poklonu, něco takového prý ani on dosud neviděl. Podobná proměna vždy potěší a uznání a respekt je to nejmenší, čím můžeme záchrance desátého provedení jednoho z nejhezčích aut planety odměnit.

























Jaguar E-Type se líbí od prvního okamžiku své existence až dodnes. Bůh ví, proč vzácný 10. vyrobený kus zůstal dekády v křoví, po letech práce je ale jako nový, už se dolaďují jen poslední detaily. Foto: E-Type UK
Zdroj: E-Type UK
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
