Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dobrodruzi natočili, co zbylo z opuštěné továrny Pininfariny, léta u ní stála kompletní auta jen spalovaná sluncem
10.12.2023 | Petr Miler
Ještě v minulé dekádě sloužila výrobě Alfy Romeo Brera, dnes už se jen rozpadá před očima. A vše působí dojmem, jako by Italové tohle místo opustili skoro ze dne na den. Židle v kantýně musel rozebrat až rabující lid, s auty to nedopadlo o moc lépe.
Dnes to může působit až poněkud surreálně, dříve bylo ale docela obvyklé, že si velké automobilky nechávaly nejen navrhnout, ale dokonce i vyrábět úzkoprofilové stylovější modely samostatné karosárny. Bylo to šikovné, svým způsobem prestižní a muselo to být alespoň relativně efektivní. S rostoucím tlakem na minimalizaci nákladů ale zbýval stále menší prostor jak pro samotné úzkoprofilové modely, tak pro samostatné karosárny. A s jejich byznysem to šlo postupně ke dnu.
Jednou z historicky nejvýznamnějších firem tohoto druhu je italská Pininfarina, která pod patronátem indické Mahindry funguje dodnes. Z jejích někdejších aktivit ale zbylo jen torzo, jak připomíná i přiložené video. To na aktuálních i historických záběrech nejen od průzkumníků opuštěných továren a jiných dobrodruhů ukazuje současný stav továrny firmy San Giusto Canavese, kterou Pinifarina založila a dodnes vlastní. Nestará se o ni ale ani trochu.
Tahle fabrika vznikla v roce 1986 poté, co si u Pininfariny objednal výrobu luxusního roadsteru Allanté americký Cadillac. Jeho zrod byl obzvlášť bizarní, neboť Italové vyráběli pouze karoserie, které pak výlučně letecky posílali do Detroitu (jedna z fotek níže to zachycuje) pomocí Boeingů 747. Teprve tam byly dokončeny a zamířily do prodeje. Auto vydrželo v prodeji asi šest let a prodalo se jej na 21 tisíc kusů, žádný velký hit to tedy nebyl. Pininfarina ale i poté využití továrny bez problémů našla.
Pro nás bude nejzajímavější následná výroba Ferrari Testarossa, Peugeotu 406 Coupe a nakonec i Alfy Romeo Brera. Všechny tyto svým způsobem slavné modely přicházely na svět v San Giusto, po Breře ale následovala už jen prázdnota. Okolo roku 2010 vyvrcholily pod tíhou špatného řízení firmy dědici Sergia Pininfariny a bujících ekonomických problémů většiny světa její potíže a v roce 2011 místo opustila. V roce 2015 pak firmu převzala zmíněná Mahindra a byť ji fakticky zachránila, logicky směřovala hlavně k zefektivnění jejích aktivit, které se s dalším provozem továrny v San Giusto neslučovaly.
Tohle místo je tedy opuštěné už déle jak 10 let a pozoruhodné je, že voda se za ním musela zavřít skoro ze dne na den. Ještě v polovině minulé dekády na pozemku stály kompletní Alfy Brera používané zřejmě k vývojovým účelům, které postupně spaloval žár italského slunce. Samotná továrna vypadá na 12 let nečinnosti dobře, uvnitř jsou dokonce pořád vybavené montážní linky s roboty, nechybí ani rozličné dokumenty k výrobě Brery, jíž se osud tohoto místa uzavřel.
S kancelářskými prostory je to složitější, tam zavládl velký chaos a rabování všeho, co se dá prodat - všimněte si rozebraných židlí v kantýně, ze kterých „lovci pokladů” ukradli kovové části, na kterých se jako na jediných dá něco trhnout. Malý testovací okruh u fabriky je pořád patrný, očividně jej ale sžírá příroda. Že by se tohle místo kdykoli v budoucnu dočkalo znovuzrození své někdejší slávy, velmi pochybujeme, spíše už jednou pro vždy zůstane symbolem toho, co také v automobilovém průmyslu bylo možné. A co dnes reálně možné nejspíš není.
Továrna Pininfariny v San Giusto Canavese svého času psala historii, sama firma ji ve svých tiskových materiálech připomíná. Co zní zbylo dnes, můžete vidět níže. Foto: Pininfarina, tiskové materiály
Zdroje: Forgotten Buldings@Youtube, Pininfarina
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 11 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.28. 22:21 - Lachende Bestien
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus