Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Evoluce VW Golf v 90 sekundách: z prcka o 50 koních v 310koňové „monstrum”
28.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Přes 40 let už je tu s námi Volkswagen Golf. O jeho historii lze napsat knihu a nebo se pokusit shrnout to nejdůležitější do 90 sekund animovaného klipu.
Golf je dnes jasně největším fenoménem z modelů německého Volkswagenu. Nevíme, jestli bude nesmrtelný, to si možná Brouk kdysi myslel také, zatím to tak ale vypadá - jeho generace přicházejí jedna po druhé a zatím se na trhu vždy setkaly s úspěchem. A úspěch to není malý, zejména v Evropě je Golf už dekády takřka neporazitelným bestsellerem a i celosvětově patří k nejprodávanějším automobilům vůbec.
Jeho úspěch nezaručují jen standardní a pochopitelně nejprodávanější verze, ale i odvozené sportovní, užitkové, otevřené či terénní varianty, díky nimž se zásah tohoto vozu roztahuje do neuvěřitelné šíře. Ne nadarmo kdysi Jeremy Clarkson řekl, že pokud se ho někdo ptá, co si má koupit za auto, odbývá jej pokaždé stejnou odpovědí: „Volkswagen Golf.” Clarkson vysvětluje: „Milujete řízení a chcete něco opravdu rychlého: Volkswagen Golf R. Jste učitel a potřebujete něco spolehlivého a levného na provoz? Volkswagen Golf TDI. Jste student a máte na auto jen 40 tisíc? Ojetý Volkswagen Golf. Potřebujete pět sedadel? Velký kufr? Nejnovější technologii? Zeptejte se mě jakkoli a dostanete pokaždé stejnou odpověď: Volkswagen Golf.”
I takové průpovídky pomáhají image Golfu, jehož dlouhá historie se začala psát už v roce 1974. Níže si těchto 43, vlastně 42 let, protože se začíná u odvozeného GTI prodávaného od roku 1975, můžete připomenout s pomocí výmluvné grafiky. Ta dokumentuje většinu významných momentů existence tohoto modelu od zmíněného prvního GTI s 809 kg až po dnešní Golf R vážící skoro dvojnásobek.
Podobně dramaticky se ale měnilo prakticky vše. První Golf vůbec začínal s výkonem na 37 kW (50 koních) naftového i benzinového čtyřválce, dnes končí na 228 kW (310 koní) ostrého R. Nejen tímto je ale Golf zajímavý, přišlo i na několik pozoruhodných odklonů oproti původní koncepci jednoduchého auta s motorem vpředu a pohonem předních kol. Verze R je tu vrcholem, vzpomeňme ale i na extrémní variantu G60 Limited či Golf Country Syncro - v obou případech šlo o stroje, které tak trochu předběhly dobu.
Všechno tohle a mnoho dalšího shrnuje 90 sekund videa níže, které vám ukáže i to, o kolik se Golf postupem času zvětšil. Ten původní byl 3 705 mm dlouhý a 1 610 mm široký, dnes má o 550 mm na délku a 189 mm do šířky více. Rozvor během sedmi generací narostl z původních 2 400 mm o 237 mm. Oním monstrem je tedy dnes Golf jen relativně k tomu, čím kdysi býval, na dnešní poměry je to pořád kompaktní hatchback. Kdo by ale ale na počátku 70. let řekl, že stejné jméno ponese o necelých pět dekád později stále praktický vůz schopný prohánět po okruhu i ne zase tak stará Ferrari či Porsche...
Chcete-li si udělat obrázek o vývoji Golfu v čase, toto je dobrá příležitost
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva