Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál

340 km/h je něco i dnes a teď si to představte v roce 1936. Právě tak jezdil vzácný stroj, který nyní můžete vidět v malém, i s plně funkčním motorem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál

29.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

340 km/h je něco i dnes a teď si to představte v roce 1936. Právě tak jezdil vzácný stroj, který nyní můžete vidět v malém, i s plně funkčním motorem.

Stařičký závodní automobil Auto Union Typ C z roku 1936 ohromil nadšence z uskupení V12-factory, kteří svýma šikovnýma rukama staví zmenšené modely vybraných vozů. Předchůdce dnešních formulí vládl závodním tratím až do začátku druhé světové války, proto si vydobyl přezdívku Stříbrný šíp.

Typ C byl přestaven v roce 1936 s výkonem až 382 kW (519 koní) a 853 Nm. Ohromná monstra na úzkých pneumatikách poháněl šestilitrový V16 dopovaný jedním nebo dvěma kompresory. Nával výkonu musela zvládat pětistupňová manuální převodovka. Úzká stavba s celkovou suchou hmotností 824 kilogramů dokázala letět po trati 340 km/h a ze závodníků dělala spíše kaskadéry.

Osud ikonickým závodním automobilům bohužel nepřál, protože během druhé světové války byla většina z nich buď nenávratně zničena nebo je ukořistili sovětští vojáci. Aktuálně se po světě pohybuje jen pět Stříbrných šípů, z toho jediný typ C 6,0 V16. Na počest silného závoďáku pod kontrolou řidičských legend bojujících s omezeným brzdným účinkem bez aerodynamického přítlaku rozhodli zmínění fandové postavit zmenšený model v měřítku 1:3.

Funkční prototyp dotáhli do konce, proto se s ním mohou pochlubit. Malá replika předchůdce značky Audi kopíruje parametry slavného vzoru včetně kompletního a plně funkčního motoru. Model dostal centrální vačkovou hřídel, dva ventily na válec a trubkový rám. Vrtání agregátu je přizpůsobeno na 24 mm, zdvih 30 mm a obsah 13,5 cm3 na válec s úhlem náklonu 44 stupňů. Palivová směs se skládá z methanolu, dusíku a oleje, čtyřtaktní motor umístěný vzadu chladí kapalina. Do chodu celý mechanismus uvádí elektrický startér.

Propracovanou hračku pro dospělé ovládá vymodelovaný jezdec, ve skutečnosti se řídí pomocí dálkového ovládání z klasických RC aut. Maximální rychlost se nepodařilo ověřit, ale není tajemstvím, že velmi povedenou skládačku krotí hydraulické bubnové brzdy. Velmi hezké připomenutí, jaké vozy se proháněly šílenou rychlostí úzkými soutěžními trasami bez únikových bariér, byť v malém. Podívejte se na to sami, je to vážně úchvatné dílo...


Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 1 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 01Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 2 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 02Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 3 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 03Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 4 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 04Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 5 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 05Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 6 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 06Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 7 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 07Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 8 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 08Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 9 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 09Fandové stvořili funkční model motoru 6,0 V16 s kompresorem. Je brutální jako originál - 10 - Auto Union Typ C 1936 zmenseny model 10
Necelé čtyři metry dlouhý závodní speciál se zmenšil na třetinový model ze sklolaminátu, ovšem s plně funkčním motorem. Symbolický odkaz závodního kralování Auto Union také jezdí, brzdí i zatáčí, jak můžete vidět na videích níže

Zdroj: v12-factory@Youtube

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.