Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás
8.5.2019 | Mirek Mazal
Napadlo vás někdy, jak se uhlí z nekonečné řady vagónů uhelných vlaků dostane do kotlů elektráren? Že by na týden nastoupila parta lidí s lopatami?
Na železničních přejezdech není těžké narazit na skoro nekonečné vlaky plné uhlí. Obvykle míří z místa jejich těžby či dalšího zpracování do místa jejich spotřeby, tedy do tepelných elektráren. Jde o obrovské množství materiálu, klidně i tisíce tun, který se nějak musí dostat z vagónů do kotle. A pokud jste někdy přemýšleli, jak se to stane, máme pro vás se zálibou v dopravě všeho druhu odpověď.
Myšlenky na partu dělníků, kteří začnou uhlí v takovém množství přehazovat z jednoho místa na druhé, jsou pochopitelně liché. K přesunu obsahu vagónů slouží v optimálním případě unikátní mechanismus, který můžeme spatřit i v jedné české elektrárně. V případě mnohatunových kolosů si sice lze těžko představit, že se uhlí z vagónu jednoduše rovnou vysype do připraveného žlabu, přesně tak ale celý mechanismus funguje.
Říká se mu rotační sklápěč, vagónový výklopník či rotační výklopník. Názvů mnoho, ale všechny patří mechanismu používanému pro vykládku sypkého nákladu z vagónů. Výkonný systém uchopí těžký vagón, jako se vy chopíte třeba sklenice s vodou, a otočí jej vzhůru nohama. Pod zařízením je připravený zásobník, kam se vyloží uhlí určené jako palivo elektrárny.
Promyšlený mechanismus je náhradou staršího postupu, kdy se u kolejových vozidel otevírala podlaha, kudy náklad propadl do připraveného koryta. Výklopník je efektivnější. Specializované mašiny musí vzít každý vagón, hydraulicky přidržet, otočit, vysypat a postavit ho zpět. Lepší verze zvládají „vyklopit” i několik vagónů zároveň.
Tato technická jedinečnost se v České republice používá jen v jednom případě, skrývá ji chvaletická elektrárna na Pardubicku. Jediné zařízení v tuzemsku obslouží každý vagon za asi tři minuty včetně příjezdu a odjezdu. Ostatní elektrárny používají vykládání podlahou, jen v Polabí před léty zavedli moderní způsob.
Rotační sklápěč funguje od roku 1995 jako náhrada vodní dopravy paliva, která není ekonomicky výhodná. Hydraulický výklopník polské firmy Famak překlopí každý vagón o 170 stupňů. Vysypání uhlí zajistí gravitace, jen se musí zapojit vodní kropení, aby se snížila prašnost. Jedna operace znamená přibližně 52 tun uhlí v rámci každého vyklopení, celkem je v případě Chvaletic každou soupravou zaváženo okolo 1 700 tun. Pro výklopník to znamená práci dvě- až dvě a půl hodiny se vším všudy a takové soupravy mohou do elektrárny dorazit i čtyři za den.













Rotační sklápěč si poradí s vagónem plným uhlí během pár minut. Prostě jej otočí vzhůru koly. Tento způsob vykládky se používá ve světě poměrně často, jediným příkladem v Česku je elektrárna v Chvaleticích na Pardubicku
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 2 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
