Reklama

Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce

Skoro všechno, co bylo na tomto autě výjimečné, je dnes mrtvé nebo běžné. V roce 1989 to ale byl absolutní vrchol německého automobilového luxusu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce

17.1.2018 | Mirek Mazal | 4 příspěvky

Skoro všechno, co bylo na tomto autě výjimečné, je dnes mrtvé nebo běžné. V roce 1989 to ale byl absolutní vrchol německého automobilového luxusu.

Firma Carat Duchatelet stále existuje a stále se specializuje na úpravy vozů Mercedes. Provede vám s nimi kde co, od prodloužení po pancéřování, v 80. letech ale veškerou svoji pozornost upírala na luxusní interiérové vybavení při zachování téměř originálního exteriéru. A jeden z jejich produktů máme dnes před sebou - je to hyperluxusní provedení Mercedesu W126 560 SEL z roku 1989.

Pro Carat Duchatelet to byl pouze holý základ, takže z 560 SEL postupně „vysekala” verzi Diamond. Ta se na první pohled vyznačuje pouze rozšířeným rozvorem kol, novými ráfky Ronal a kvalitním čistě černým lakem v 48 vrstvách. Záplava luxusu je tady skryta v interiéru. Najdeme v něm nejkvalitnější kůži z 15 krav, pravé exotické dřevo, tehdy nejmodernější elektronické zařízení a takové doplňky jako zlaté hodinky Cartier. Podle prodávajícího je prodávaný exemplář jedním z pouhých 17 postavených. Další si koupili například saúdská královská rodina nebo katarský princ - nikdo další na něj pravděpodobně neměl peníze a nebo odvahu.

Původně vše začalo nákupem nejvyšší dostupné limuzíny od Mercedesu, která byla prodloužena a podrobena mnoha technickým a vizuálním změnám. Náklady na vytvoření provedení činily podle dobových zdrojů přes půl milionu německých marek, což z Diamondu dělalo bezpečně nejdražší úpravu řady W126.

Carat nakonfiguroval každé vozidlo podle přání zákazníka, proto neexistují dvě stejné limuzíny. Produkce byla malá, ručně vyráběná, takže si zákazník po objednávce počkal až 5 měsíců v závislosti na tom, po jakých materiálech zatoužila jeho fantazie.

Prodávaný 560 SEL Carat Duchatelet Diamond byl prodán do Japonska, kde nejspíše sloužil někomu z Yakuzy, tamní mafie. To není vtip, na skle oddělujícím prostor pro řidiče je vyrytý symbol této organizace - dva tygry připravující se na útok - a i další informace svědčí o tom, že tento stroj má poněkud temnou minulost.

V letech 1989-1996 vůz pravděpodobně nebyl nikde registrován, žádné údaje o něm nebyly dohledány. Až v roce 1996 byla provedena dočasná registrace pro existující společnost z Tokya pod registračními značkami 7722. Krátce na to se auto zase „ztratilo” a až do roku 2009 opět zmizelo z očí. Následně bylo vedeno v registru jako vůz soukromého majitele a dostavilo se i na technické kontroly v letech 2009 a 2011. V druhé polovině roku 2012 byl ale zabaven v rámci boje proti kriminalitě a později prodán v aukci.

Prodejce, který dlouhána s nevšední historii zakoupil osobně v Japonsku v lednu 2013, tvrdí, že bylo složité sehnat všechny dokumenty od auta, se kterými by se vydal na cestu do Evropy. Dále říká, že jeden z přátelských dealerů zabývajících se starožitnými vozy pomohl sehnat informace. Podle nich mělo toto konkrétní auto patřit k „druhému velení“ v japonské hierarchii Yakuzy. Napovídají tomu poslední čísla značky 7722, kde sedmička symbolizuje štěstí a prosperitu a opakující se dvojky jsou symbolem vykonávané funkce. Další vlajkové limuzíny patřící nejvýznamnějším členům této zločinecké organizace měly být označeny stejným způsobem. Tyto informace nelze oficiálně potvrdit, ale čísla jsou uvedena v dokumentech vozidla.

Tolik k historii, je čas nakouknout, co v době sametové revoluce uměla belgická firma Carat Duchatelet vyrobit. V prvé řadě nainstalovala rozsáhlý audio a video systém nejlepšího možného řešení pozdních 80. let, založený na komponentech Sony, Alpine, Panasonic a Bowers & Wilkins. Prostor pro cestující na zadních křeslech je vybaven barevnou televizí Sony s VHS přehrávačem Panasonic. Na hlavním panelu je zvukový ekvalizér a přehrávač zvukových kazet. Ovládání funkcí je možné dodatečně pomocí dvou bezdrátových dálkových ovladačů.

Vůz je dále vybaven telefonem se dvěma kamerami. Je možné zavolat řidiči a telefonovat s ním. Řidič může přijmout hovor pomocí tlačítka na sloupku, přední instalaci můžeme dnes nazvat vestavěnou handsfree sadou. Celá telefonní souprava je podporována externí anténou. Zajímavou věcí je přenosný faxový přístroj s funkcí tiskárny, který je umístěn v rozkládacím stolu. Jak prostor řidiče tak prostor pro cestující mají samostatnou klimatizaci, ta vzadu je nastavována panelem v loketní opěrce. Otvory jsou umístěny ve před cestujícími a je možné regulovat teplotu v rozmezí 6-30 stupňů Celsia.

Kompletní interiér, včetně pokrývek hlavy a koberců, byly od začátku vyroben společností Carat Duchatelet. Křesla jsou profilována jiným způsobem a poskytují ještě větší pohodlí, jsou individuálně nastavitelná a vyhřívaná. Kůže je mnohem měkčí než typické kůže značky Mercedes, dokonce i malé prvky interiéru a přístrojové desky nebo kliky dveří jsou kompletně obšity příjemnou kůží. Podle švů je vidět, že jde o ruční práci a žádná ze sériových plastových částí není vidět - i zadní police s úložnými prostory jsou obšité stejnou měkkou kůží jako sedadla. Stropnice, části palubní desky a centrální prvky dveřních panelů byly vyrobeny ze skutečné alcantary. Na dveřních panelech jsou vidět obložení z ořechového dřeva. Podlahu u zadních míst k sezení zdobí koberce z ovčí vlny a opěrky nohou.

Střední části zadní konzole dominují zlaté hodinky Cartier. Naproti, v loketní opěrce, se schovává ovládací středisko pro celé auto. Pomocí tlačítek lze nastavit intenzitu osvětlení, sklopit okno oddělující prostor pro řidiče, upravit klimatizaci a větrání. Velké střešní okno, elektricky ovládané ve dvou polohách, bylo vytvořeno pouze pro cestující vzadu. Na zadních sloupcích jsou čtecí lampy a zrcadla s dřevěnými rámy.

Ani řidič nestrádal. Jeho prostor je vybaven samostatným zvukovým systémem. Může poslouchat rádio zvlášť a cestující na zadních sedadlech si mohou vychutnat prohlížení filmů nebo televizního vysílání. Za dobré chování (berte to s humorem...) si mohl i řidič dopřát film promítaný na obrazovce před spolujezdcem. Centrální tunel byl rozšířen o chromový popelník a telefon. K dispozici je také ovládání čtyř elektrických oken, dvoutónové houkačky a vyhřívání sedadel. Pod tlačítky automatické klimatizace se nachází ovládací panel audio systému Sony. Volant je celý potažen kůží a na zadní straně je vyraženo logo belgického úpravce. Číselníky přístrojů dostaly béžový odstín a jsou zdobeny speciálním písmem v hnědé barvě. Tolik k dokonalé přehlídce vysoké školy úprav interiéru pro nejnáročnější zákazníky 80. let.

Kvůli množství zařízení je vozidlo napájeno dvěma bateriemi a dvěma alternátory. V případě, že je jeden z nich vybit, je aktivován nouzový zdroj, který udržuje účinnost základních funkcí. V zavazadlovém prostoru je spínač, který lze použít k odpojení napájení celé zadní části vozidla. Systém zapalování a elektrický systém byly vyrobeny na zakázku, motor se spouští a pracuje trochu jinak než u sériového 560 SEL.

Tohle auto je teď na prodej a jeho kondici prodejce označuje za velmi dobrou. Nakonec i tak vypadá, pouze zvenku je vidět zub času v podobě škrábanců. Interiér je ve výborném stavu, nejdůležitější je originální stav a kompletní fungující provedení. Motor úspěšně prošel diagnostickými zkouškami.

Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond se po převozu do Polska účastní výstav, ale je současně na prodej za 150 000 PLN. V přepočtu za 917 500 Kč je nabízena neuvěřitelná historie na čtyřech kolech - však si vzpomeňte, co bylo v roce 1989 k mání u nás...

Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 1 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 01Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 2 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 02Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 3 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 03Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 4 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 04Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 5 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 05Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 6 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 06Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 7 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 07Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 8 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 08Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 9 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 09Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 10 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 10Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 11 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 11Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 12 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 12Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 13 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 13Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 14 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 14Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 15 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 15Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 16 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 16Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 17 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 17Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 18 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 18Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 19 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 19Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 20 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 20Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 21 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 21Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 22 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 22Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 23 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 23Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 24 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 24Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 25 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 25Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 26 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 26Fax, VHS, telefon k řidiči. Toto byl vrchol luxusních aut v časech sametové revoluce - 27 - Mercedes 560 SEL Carat Duchatelet Diamond prodej 27
Ve Wroclavi si nezaparkoval místní mafián, to jen místní prodejce dovezl automobil od Yakuzy, který nebudí respekt, ale rovnou nahání strach. Pokud má někdo touhu nasát auru obávaného zločince, musí zaplatit 917 500 Kč nebo 150 000 polských zlotých

Zdroj: Gielda Klasykow

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama