Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomenuté ošklivé Ferrari jelo 370 km/h už v roce 1985, 1 ze 3 přežívajících kusů je teď na prodej
24.9.2022 | Petr Miler
Hlavně zepředu se na něj nedá dívat, zezadu je pak děravé jako cedník. Nic to ale nemění na jeho technické výjimečnosti, extrémní rychlosti a také vzácnosti. Existují jen tři takové stroje a jeden z nich nyní může být váš.
Ferrari 288 GTO není tak slavné jako jeho pozdější nástupci s písmenem F ve jméně, i to ale má své věrné fanoušky. Však to bylo první silniční auto světa, které pokořilo třístovku. Světu se ukázalo v roce 1984 a hned začaly práce na závodním stroji na jeho základě, který měl původně jezdit rallye ve skupině B. Tu ale FIA po sérii tragických nehod zrušila, takže Ferrari mělo vyvinuté auto, které nemělo kde závodit.
Tím strojem bylo Ferrari 288 GTO Evoluzione a když se na něj podíváte z profilu, mnohem víc se podobá F40 než 288 GTO. To má dobrý důvod, protože právě F40 z něj vznikla. Ale to předbíháme. Evoluzione má základ techniky i karoserie v 288 GTO, ale je na něm spousta změn. Například karoserie je karbonová, nikoliv laminátová, a stroj ve výsledku váží pouhých 940 kg.
Její design dostal na starost slavný Pininfarina, ale cílem nebylo krásné auto, nýbrž auto aerodynamicky co nejlépe funkční. Zepředu tak výsledek není ničím, na co byste se chtěli dívat déle než pár sekund. A i zadek je bizarní, kvůli odvodu horkého vzduchu tu je 40 otvorů jen na zadním čele, dalších 12 po stranách za zadními koly a ještě jeden tucet v zadním plastovém okně.
Auto tak zezadu vypadá jako cedník, tolik průduchů ale pochopitelně má svůj význam, díváme se na závodní stroj. 2,9litrový motor v útrobách má dvě turbodmychadla IHI jako u „standardního” 288 GTO, jenže výkon motoru není 400 koní, ale takový, jak nastavíte turbodmychadla. Běžně měla tato auta 650 koní, tedy nějakých 227,67 koní na tunu. To je extrém i dnešní optikou.
Kdyby to byl sériový vůz, také bychom nepsali o Porsche 959, Ferrari F40 ani Bugatti EB110 jako o nejrychlejších autech světa své doby. Dokonce ani McLaren F1 by tohle auto nepřekonal o příliš velký kus, protože maximálka této věci byla 370 km/h. V době, kdy u nás jezdily staré Škody, Wartburgy, Žigulíky a sem tam Volha - v roce 1985, třebaže auto na fotkách vzniklo až o dva roky později.
Právě z tohoto vozu se vyvinula legendární F40, vůz, který dodnes visí na stěnách pokojů malých i velkých kluků, stojí jim ve formě modelu na poličce nebo - mají-li extra velké štěstí - v garáži jako skutečný vůz. F40 je dost vzácná, vzniklo jich nějakých 1 300 kusů, 288 GTO je s 272 vyrobenými kousky ještě mnohem vzácnější, ale 288 GTO Evoluzione i nad ním jasně vyhrává. Vyrobeno totiž bylo pět kousků od základu, šestý kus přestavbou z 288 GTO a dneška se dožily jen tři z nich.
A jeden z těchto tří strojů bude brzy na prodej. Nabízí ho aukční firma RM Sotheby's, která jej bude dražit mezi 19. a 21. říjnem. Odhad ceny neznáme, ale počítejte s astronomickou částkou, nejspíše ve stovkách milionů korun. Stav tohoto stroje je nicméně perfektní, jak napovídají i fotografie a také jeho historie. Však jej vlastnila řada zámožných sběratelů, mezi nimi i nikdo menší než Lawrence Stroll. A je to bezpochyby jedno z nejvzácnějších aut na světě, takže jeho cena bude v průběhu času jen vyšší.

























Zepředu se na tohle auto skutečně nedá dívat, technicky ale funguje velmi dobře. Tak rychlé auto je něčím mimořádným i dnes, natož pak v polovině 80. let. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? 21.12.2025
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
Nejnovější články
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
včera
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
včera
Lada začala prodávat svá auta v jedné z nejnebezpečnějších zemí světa, i to je její náhrada za zakázané evropské trhy
včera
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 22:54 - abgx1
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- BMW Divize 12.22. 19:06 - jerry
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
