Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů

Pozdější základ pro F40 byl lehčí než slavné F a zvládal až 363 km/h. Dnes jsou jen 3 a 1 může být váš.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů

1.5.2015 | Marek Bednář | 5 příspěvků

Pozdější základ pro F40 byl lehčí než slavné F a zvládal až 363 km/h. Dnes jsou jen 3 a 1 může být váš.

Ferrari 288 GTO má svou základnu fanoušků a rozhodně není malá, však to také bylo první silniční auto na světě, které pokořilo třístovku. Světu se ukázalo v roce 1984 - a hned začaly práce na závodním stroji na jeho základě, který měl původně jezdit rallye ve skupině B. Tu ale FIA po sérii tragických nehod zrušila, takže Ferrari mělo vyvinuté auto, které ale nemělo kde závodit.

Tím strojem bylo Ferrari 288 GTO Evoluzione a když se na něj podíváte z profilu, mnohem víc se podobá F40 než 288 GTO. To má dobrý důvod, protože právě F40 z něj vznikla. Ale to předbíháme. Evoluzione má základ techniky i karoserie v 288 GTO, ale je na něm spousta změn. Například karoserie je karbonová, nikoliv laminátová, a stroj ve výsledku váží 940 kg.

Její design dostal na starost slavný Pininfarina, ale cílem nebylo krásné auto, nýbrž aerodynamicky co nejlépe funkční. Zepředu to není vzhledově nic, na co byste se chtěli dívat víc než chvíli, ale zezadu, pro odvod horkého vzduchu, tu je 40 otvorů jen na zadním čele, dalších 12 po stranách za zadními koly a ještě jeden tucet v zadním plastovém okně.

Tolik průduchů má samozřejmě svůj význam, díváme se na závodní auto. 2,9litrový motor v útrobách tohoto stroje má dvě turbodmychadla IHI jako u „standardního” 288 GTO, jenže výkon motoru není 400 koní, ale takový, jak nastavíte turbodmychadla. Běžně měla tato auta 650 koní, tedy nějakých 227,67 koní na tunu. Pamatujete si na náš žebříček deseti nejvýkonnějších benzínových motorů? Tenhle stroj by byl s téměř 50koňovým náskokem na špici, kdyby to bylo produkční auto.

Kdyby to byl sériový vůz, také bychom nepsali o Porsche 959, Ferrari F40 ani Bugatti EB110 jako o nejrychlejších autech světa ve své době. Dokonce ani McLaren F1 by tohle auto nepřekonal o příliš velký kus, protože maximálka této věci byla 363 km/h. V době, kdy u nás jezdily staré Škody, Wartburgy, Žigulíky a sem tam Volha - v roce 1985.

Právě z tohoto vozu se vyvinula legendární F40, vůz, který dodnes visí na stěnách pokojů malých i velkých kluků, stojí jim ve formě modelu na poličce nebo - mají-li extra velké štěstí - v garáži jako skutečný stroj. F40 je dost vzácná, vzniklo jich nějakých 1 300 kusů, 288 GTO je s 272 vyrobenými kousky ještě mnohem vzácnější - je jich méně než LaFerrari, Enz nebo F50 - ale 288 GTO Evoluzione jasně vyhrává. Vyrobeno totiž bylo pět kousků od základu, šestý kus přestavbou z 288 GTO a dnes přežívají údajně jen tři z nich.

A jeden z těchto tří strojů, které budí hrůzu ještě dnes - pokud se na ně nepodíváte zepředu - je právě na prodej. Nabízí ho britský dealer Talacrest, ten, který stojí za přestavbou šedé F40 brunejského sultána na červenou. Cenu neznáme, ale počítejte s astronomickou částkou, nejspíše ve stovkách milionů korun. Stav tohoto stroje nicméně bude perfektní, jak napovídají i fotografie, a je to bezpochyby jedno z nejvzácnějších aut na světě, takže se cena bude ještě zvyšovat.


Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 1 - ferrari 288 gto evo na prodej 01Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 2 - ferrari 288 gto evo na prodej 02Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 3 - ferrari 288 gto evo na prodej 03Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 4 - ferrari 288 gto evo na prodej 04Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 5 - ferrari 288 gto evo na prodej 05Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 6 - ferrari 288 gto evo na prodej 06Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 7 - ferrari 288 gto evo na prodej 07Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 8 - ferrari 288 gto evo na prodej 08Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 9 - ferrari 288 gto evo na prodej 09Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 10 - ferrari 288 gto evo na prodej 10Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 11 - ferrari 288 gto evo na prodej 11Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 12 - ferrari 288 gto evo na prodej 12Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 13 - ferrari 288 gto evo na prodej 13Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 14 - ferrari 288 gto evo na prodej 14Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 15 - ferrari 288 gto evo na prodej 15Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 16 - ferrari 288 gto evo na prodej 16Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 17 - ferrari 288 gto evo na prodej 17Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 18 - ferrari 288 gto evo na prodej 18Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 19 - ferrari 288 gto evo na prodej 19Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 20 - ferrari 288 gto evo na prodej 20Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 21 - ferrari 288 gto evo na prodej 21Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 22 - ferrari 288 gto evo na prodej 22Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 23 - ferrari 288 gto evo na prodej 23Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 24 - ferrari 288 gto evo na prodej 24Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 25 - ferrari 288 gto evo na prodej 25Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 26 - ferrari 288 gto evo na prodej 26Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 27 - ferrari 288 gto evo na prodej 27Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 28 - ferrari 288 gto evo na prodej 28Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 29 - ferrari 288 gto evo na prodej 29Ferrari 288 GTO Evoluzione jelo 363 km/h už v roce 1985, vzniklo jen 5 kusů - 30 - ferrari 288 gto evo na prodej 30
Zepředu se na Ferrari 288 GTO Evoluzione nedá dívat, ale aerodynamicky funguje víc než dobře

Zdroj: Talacrest

Marek Bednář

Diskuze 5 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše