Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ferrari, Lamborghini i Maserati kdysi nabízely auta s motory 2,0. Proč?
21.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 183 foto) Dvoulitrové Ferrari nebo Lamborghini zní jako vtip, dvoulitr s osmi válci pak jako velká bizarnost. Přesto taková auta kdysi vznikla.
Představte si, že žijete v Itálii v 70. letech minulého století a že si můžete dovolit některý ze sporťáků tamních prestižních značek. Jenže nejste zas tak bohatí, aby vám bylo všechno jedno, a už vůbec nechcete státu platit na daních ani o liru víc, než absolutně musíte. A na auta s objemem motoru větším než dva litry je uvalena vysoká daň z luxusu - jde o dvojnásobnou DPH, tedy celkovou taxu 38 %. Bavíme-li se o autech za miliony, jde tu o statisíce navíc, žádná legrace.
Právě v reakci na tento daňový nápad vznikla auta, o kterých dnes bude řeč. Posvítíme si hlavně na jedno konkrétní Lamborghini Urraco P200 - sporťák se čtyřmi místy k sezení, alespoň na papíře. Dostal skutečně motor o objemu 1 994 ccm, což zní v případě vozu této italské značky poněkud nedůstojně, jenže tohle nebyl jen tak nějaký dvoulitr. Nebyl to čtyřválec, nýbrž osmiválec, V8 umístěná uprostřed napříč. Poháněla pochopitelně zadní kola a i přes malý objem to byl motor hodný nasazení ve voze značky Lamborghini. Nevztahovala se na něj ale daň z luxusu, takže účel byl splněn.
Posuňme se o 40 let do budoucnosti a do Řecka, kde byl jeden takový kus z roku 1976 nedávno na prodej. Byl dovezen z Holandska, kam se předtím dostal z Itálie. Je to prý jeden z pouhých 66 vyrobených dvoulitrových kusů pro italský trh a zhruba 800 Urrac celkově za šest let produkce. Očividně většinový zákazník značky Lamborghini neviděl jako prioritu nízké daně a trochu se divíme, že si někdo u Lamba myslel opak. Jenže zuřící býk v tom nebyl sám - stejně smýšleli i lidé u Ferrari a Maserati, kteří nabídli podobné motory.
Dostaneme se k nim, teď se ale vraťme zpět k Urracu P200. Onen konkrétní kus na fotkách je vážně zachovalý, nemá ani moc najeto, vidíme necelých 35 tisíc kilometrů na tachometru. Fotografie níže, kterých je opravdu spousta, ukazují vůz do detailu a také na konci vidíme dokumentaci servisu motoru. Byl skutečně rozebraný téměř na prvočástice a tedy by měl mít všech svých 134 kW (182 koní) a 176 Nm pohromadě. Mělo by to stačit na stovku za 7,2 vteřiny a maximálku 215 km/h, což ani dnes nejsou marné hodnoty, na atmosféricky plněný dvoulitr tuplem.
Tento vůz si nedávno našel nového majitele v aukci za 76 000 dolarů, tedy asi 1,81 milionu Kč, další dva, o kterých se zmíníme, si ale pořád můžete koupit.
Prvním z nich je Ferrari 208 GT4 neboli Dino z roku 1976. Také to má pod kapotou motor 2,0 V8, v tomto případě má ale jen 1 991 cm3 a je objemově vůbec nejmenším osmiválcem, který se kdy montoval do sériového silničního stroje. Automobilka později postavila i jeho přeplňovanou verzi pro model 208, která se stala vůbec prvním turbomotorem Ferrari. Dnes ale zůstaneme u přece jen bizarnějšího, atmosféricky plněného provedení.
Dává výkon 127 kW (173 koní) při 7 700 ot./min, což stačí na stovku za 8 sekund a rychlost až 220 km/h. Ani tohle nebyl velký komerční úspěch, 840 kusů je ale o hodně více než u Lamborghini a hlavně o hodně více, než by člověk čekal. Tato rarita je nyní k mání v Itálii za 47 000 Eur, tedy asi 1,27 milionu Kč s pouhými 9 750 km na tachometru.
Své k této daňové šarádě řeklo i Maserati, které v roce 1977 představilo model Merak 2000 GT. V rámci zákonných limitů se trojzubec vydal až na samou hranici možností, když vsadil na motor o objemu 1 999 cm3, na rozdíl od svých italských konkurentů si ale vystačil s šesti válci uspořádanými do V. Jistě i proto byl Merak z celé trojice nejslabší, když nabízel výkon nejvýše 125 kW (170 koní) při 7 000 ot./min a točivý moment maximálně 186 Nm při 4 000 ot./min. I to ale stačilo na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlost opět 220 km/h.
Červený kus, který můžete vidět na fotkách níže, je jeden z 200 vyrobených, které do roku 1983 vznikly. Ani toto tedy nebyl trhák, čemuž odpovídá i jeho aktuální cena - k mání je v USA za 42 900 USD, tedy něco málo přes 1 milion Kč.
Nepředpokládáme tedy, že byste o tyto vozy měli bůhvíjaký zájem, jsou to spíše historické zajímavosti, zejména v případě Ferrari a Lamborghini - dvoulitrových šestiválců vzniklo více a dočkaly se nasazení i v obyčejnějších autech. Právě tyto dvě značky ale postavily dva vůbec nejmenší sériově vyráběné osmiválce, kvůli... daním. A Ferrari ten svůj udrželo v turboverzi v nabídce až do konce 80. let. I když je to výsledek podobně pomateného tlaku, je nám přece jen bližší než současné motory jako litrové tříválce, které vznikají kvůli jinému nařízení shůry - evropským pokutám za nadlimitní spotřebu...
Tohle Lamborghini může být vaše. S dvoulitrovou V8 jich na světě asi moc nebude
Motor byl před necelým tisícem kilometrů zrenovován a převodovka dostala nové synchrony, mimo jiné
Ferrari 208 GT4 má velmi podobný, ale ještě o něco menší motor
Maserati Merak 2000 GT disponuje nejobjemnějším dvoulitrem, je to ale „jen” šestiválec
Zdroje: Bring a Trailer, Mobile.de, eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejčtenější články
- BMW po letech ukázalo dosud utajovaný prototyp s monstrózním motorem 6,7 V16, mohla to být pořádná bestie
8.4.2024 - Fiasko s elektromobily se Hertzu vrací jako bumerang, firma se kvůli nim snížila k velmi pochybným praktikám
9.4.2024 - Už i v Evropě. Krachující Fisker v zoufalosti zlevnil všechna auta o 507 tisíc Kč, koupit je není problém ani pro Čechy
9.4.2024 - The Grand Tour se má vrátit bez Clarksona a spol., proč by se na ni ale pak měl někdo dívat?
9.4.2024 - Subaru začalo prodávat sportovní BRZ úplně oholené i s ocelovými koly. Je tak levné, že vám to bude jedno
9.4.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.