Reklama

GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky. Podívejte se, co skrýval

Automobilové značky se rodí a umírají. V područí velkých koncernů jde to druhé vždy snáz, přesto překvapí, že poslední Oldsmobile už není v muzeu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky. Podívejte se, co skrýval

18.12.2017 | Mirek Mazal | 5 příspěvků

Automobilové značky se rodí a umírají. V područí velkých koncernů jde to druhé vždy snáz, přesto překvapí, že poslední Oldsmobile už není v muzeu.

Nejstarší automobilová značka Spojených států a jedna z nejstarších na světě neunesla tíhu nízkých prodejů a musela odkráčet ze scény. To není sci-fi, ale skutečný osud značky Oldsmobile, která byla založena 21. srpna 1897 v Michiganu. Později se stala nejstarší značkou koncernu General Motors, dnes už ale v jejím portfoliu nefiguruje - 107 let po jejím zrodu sjelo z výrobní linky v Lansingu poslední vozidlo označené jejím logem.

Ani přechod pod křídla jednoho z největších světových automobilových koncernů tak nezachránil firmu, s jejímiž vynálezy se v autech setkáváme dodnes. Oldsmobile byl kupříkladu první automobilkou světa, která začala do svých aut sériově montovat plně automatickou převodovku. Od roku 1937 konstruktéři pracovali na poloautomatu a v roce 1940 začali do svých modelů hromadně instalovat plně automatické řazení čtyř stupňů nazvané Hydramatic.

Možná nejvíce z celé modelové řady zaujal Oldsmobile Toronado ročník 1966. První velký poválečný automobil byl revoluční svým předním pohonem, který si vystačil s velmi omezeným prostorem - stejným, který by stačil vozu se zadním pohonem. Před spuštěním ostré výroby prototypy najely během testů přes 2 miliony kilometrů, aby si konstruktéři ověřili, že nezvyklý pohon bude fungovat. Firestone při té příležitosti vyvinul speciální pneumatiky TFD (Toronado Front Drive) s vyztuženými bočnicemi ozdobenými unikátním bílým proužkem.

V 70. letech firma začala nabízet předchůdce dnešních airbagů. Systém air-cushon ze začátku nebyl prodejně úspěšný, ale to bylo jen ticho před bouří, však dnes vnímáme tento prvek pasivní bezpečnosti jako samozřejmost. Sedmdesátá léta přinesla také další úspěch, jakým bylo ocenění za prodej nových vozů. V roce 1977 se stal Oldsmobile třetím americkým výrobcem, který dokázal vyprodukovat milion vozů jednoho modelu, oslavencem se stal Oldsmobile Cutlass.

Poslední velký milník automobilky přišel v roce 1995. Poprvé se začal montovat navigační systém Guidestar, využívající navigaci pomocí družice a GPS přijímače. Byl to první systém svého druhu nabízený v sériovém autě.

Následné období ale znamenalo pokles prodejů a celkový úpadek. General Motors v roce 2000 zareagovalo prohlášením o plánovaném ukončení aktivit značky Oldsmobile, ke kterému nakonec došlo v roce 2004.

Ještě před tímto krokem se ale automobilka loučila se všemi svými modely edicemi „Final 500”. Platilo to i o typu Alero, jehož posledních 500 kusů dostalo loga inspirovaná staršími Oldsmobily, tmavě červenou třešňovou barvu a plaketku edice. Tím úplně posledním vyrobeným autem celé éry se stal čtyřválcový sedan Alero GLS, který na důkaz svého významu dostal tu čest být v motorovém prostoru a kufru podepsán úplně všemi pracovníky montážní linky v Lansingu, z nichž někteří nostalgicky přidali i krátký vzkaz. Právě tahle věc při pohledu do nitra vozu vytváří vcelku bizarní scenérie, které zdálky vypadají, jako by se auta zmocnili nějací parazité. Ale při bližším zkoumání je zjevné, že jde o jedno jméno vedle druhého.

Tento poslední mohykán sjel z linky 29. dubna 2004, odkud zamířil přímo do muzea v Lansingu a poté do showroomu pro vozy sbírky GM Heritage Collection. Čekali bychom, že tam zůstane navěky, jedinečný Oldsmobile Alero s památečními podpisy všech svých tvůrců ale ve vlastnictví General Motors překvapivě nezůstal. Jak už tušíte, americká korporace se rozhodla nabídnout vůz v aukci, v níž ho získal neznámý kupec.

GM neřekl, proč prodal poslední odkaz jedné epochy vlastnoručně podepsaný všemi, kdo se na něm podíleli. A neznámá je i cena, neboť o auto mohli usilovat pouze oficiální dealeři a firma State Line Auto Auction finální nabídku nezveřejnila. Je pozoruhodné a poněkud smutné, že toto auto i se svým odkazem zamířilo do světa...

GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky. Podívejte se, co skrýval - 1 - Oldsmobile Alero 2004 posledni vyrobeny prodej dalsi 01GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky. Podívejte se, co skrýval - 2 - Oldsmobile Alero 2004 posledni z produkce prodej 02GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky. Podívejte se, co skrýval - 3 - Oldsmobile Alero 2004 posledni z produkce prodej 03GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky. Podívejte se, co skrýval - 4 - Oldsmobile Alero 2004 posledni z produkce prodej 05
Oldsmobile Alero nebyl úspěšný model, lidé ho nekupovali. Ale jako vzpomínka mohl zůstat součást expozice GM Heritage Collection. Teď už víme, že jí nezůstane, zamířil do soukromých rukou

Zdroj: State Line Auto Auction

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama