Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rozprodej posledních zbytků zkrachovalé karosárny je definitivní konec jedné éry
20.11.2018 | Petr Prokopec
Kdysi veleslavná karosárna s miliardovými zisky nedokázala reagovat na výzvy nové doby. Firma Bertone umírala dlouho a bolestivě, její poslední zbytky jsou v prodeji.
Firma Bertone byla založena v roce 1912 a letos tak mohla slavit již stošesté výročí své existence. Nestalo se to a alespoň k vytouženému stému výročí se dožila jen ve velkých bolestech.
I když byla podepsána pod neskutečnou řadou designů úspěšných aut včetně Škody Favorit, která českou automobilku přenesla do nového tisíciletí, nedokázala po smrti Nuccia Bertoneho reagovat na novou situaci, do které se nezávislé karosárny na počátku nového milénia dostaly. Řada výrobců si v ten moment uvědomila, že díky sdílení technologií je vzhled pomalu jedinou možností, jak se odlišit od konkurence. A proto začali být daleko více vytěžování interní stylisté, místo aby tak jako do té doby docházelo k oslovování externích firem.
Karosárnu postihl odliv klientů a v roce 2009 firma musela prodat továrnu v Grugliascu. Zároveň došlo k redukci počtu zaměstnanců, namísto původních zhruba 1 250 jich na výplatní listině následně zůstalo jen 300. Ovšem ani to nepomohlo, v roce 2011 tak společnost rozprodala část své nadmíru ceněné sbírky koncepčních vozů. Rovněž tyto finance udržely Beronte nad vodou jen velmi krátce a v březnu 2014 tak byl ohlášen dlouho očekávaný bankrot.
Už v ten moment ovšem z kdysi slavné společnosti byly již jen trosky, kupříkladu práva na užívání značky získal již v květnu 2013 bývalý zaměstnanec Aldo Cingolani. Co ve firmě zbylo, bylo dále postupně rozprodáváno a prozatím poslední kolo aukcí odstartovalo o uplynulém víkendu v den, kdy se Česko ponořilo do oslav Sametové revoluce. V italském Turínu se dražební kladívko nad více než 240 položkami, které jsou smutným dokladem totální zkázy firmy.
Automobily mezi nimi figurovaly jen ve velmi malé míře, a co je možná podstatnější, povětšinou šlo o běžné vozy z firemního parkoviště či maximálně o dárcovské vozy pro některé koncepty. Zbytek Bertoneho sbírky, který nebyl prodán ve zmiňovaném roce 2011, měl zamířit do dražby letos v květnu. Italská vláda však nakonec na poslední chvíli rozhodla, že se jedná o národní poklad, který nesmí vycestovat ze země. A co více, celá kolekce musí být prodána najednou a zpřístupněna veřejnosti. Není tedy překvapivé, že zájemci se nehrnuli. A celí žhaví pak vlastně nebyli ani o uplynulém víkendu, kdy nebylo prodáno vše a aukce tedy bude pokračovat.
Zatímco třeba sériové Ferrari 456M nebo Porsche 911 Carrera 4 generace 993 nového majitele našly, v případě Alfy Romeo Giulietta Sprint z roku 1956 se to nepodařilo. Přitom právě tento vůz dostal do vínku karoserii od Bertoneho. To ale ve výsledku pro vás může být dobrá zpráva, zvláště pokud jste o aukci nevěděli. Kupé lakované světlou modří je stále k dispozici, a to za pevně danou cenu 85 tisíc Eur (cca 2 211 400 Kč).
Automobily jsou ale momentálně pomalu to jediné, co z pozůstalosti firmy Bertone můžete ještě získat. Zbytek byl o víkendu rozebrán, přičemž řeč není třeba jen o obráběcích strojích, došlo i na dražbu takových prvků, jako jsou loga společnosti, prosvětlené nápisy (nápis Bertone z Grugliasca byl prodáván dokonce po jednotlivých písmenech) či plakáty a fotografie.
Ceny některých drobností startovaly velmi nízko, i na 50 či 100 Eurech (1 300 až 2 600 Kč), nicméně zájemci je často vyšroubovali na několikanásobek. Sada šesti log tak např. změnila majitele za 950 Eur (24 800 Kč), obří modré „b“ pak dokonce za 1 200 Eur (31 300 Kč). Naopak levná se nám zdá být karoserie sériového Ferrari F430, jež byla demontována kvůli konceptu Nuccio a prodána pouze za 4 200 Eur (109 300 Kč).
Tento výprodej je poslední tečkou za érou věhlasných samostatných karosáren, které dokázaly měnit podobu automobilového světa a roční zisky počítaly v miliardách. Dnes jsou prakticky všechny mrtvé - v horším případě zkrachovaly (jako Bertone), v lepším splynuly s velkými automobilkami (Italdesign) nebo se staly součástí jiných velkých konglomerátů (Pininfarina). Osud Bertone je nepochybně ze všech nejsmutnější.






Během uplynulého víkendu došlo na dražbu pozůstalosti společnosti Bertone. Prodány však byly hlavně drobnosti jako loga...

...exkluzivní litá kola pro Fiat X1/9...
...či forma pro čelní okno Lancie Stratos


Mimo to ovšem změnil majitele i dvanáctiválec z Lamborghini Espada...
...odstrojená karoserie z Ferrari F430...
...hliněný model upraveného Chevroletu Corvette...











...nebo reálná Alfa Romeo Montreal z roku 1971






Stále k mání pak je kupříkladu Lancia Delta HF Turbo z roku 1984...






nebo Alfa Romeo Giulietta Sprint z roku 1956
Zdroj: Aste Bollafi
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 37 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
