Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny
25.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dnes svět 550 koňmi neohromíte, před 20 lety to ale ve spojení s nízkou hmotností stačilo na titul nejrychlejšího produkčního auto planety.
Mít na krku dvacet většinou znamená, že máte spoustu věcí ještě před sebou. Dva křížky u automobilu, je však už skoro na důchod, v horším případě vrakoviště. Proč je řeč právě o dvou dekádách, snad nemusíme podle úvodní fotografie nějak zvlášť rozebírat. O víkendu zrovna uplynulo tolik let od uvedení vozu, který předznamenal éru moderních supersportů a bez nadsázky přepsal dějiny.
Jak je dnes už notoricky známou věcí, původně to měl být vůz s pohonem všech kol a atmosférickým dvanáctiválcem. Doba ovšem Jaguaru ekonomicky nepřála a místo něj automobilka použila dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru a původem ze závodního Austinu Metro 6R4, který byl nakonec výkonnější než původní V12 (500 vs. 550 koní). Protože firma vypustila z konstrukce stroje také čtyřkolku, ve výsledku XJ220 vážil pouze 1 370 kg.
Rok po uvedení na trh dosáhl Jaguar XJ220 rychlost 350 km/h, nicméně štíhlá kočka se uměla pořádně rozjet nejen v přímce. V roce 2000 byla schopna zajet Nürburgring za 7:46. Díky tomu se dnes v tabulce časů na Nordschleife pohybuje ve společnosti takových aut, jako je Lamborghini Gallardo Superleggera, Porsche 911 GT3 nebo Audi R8 V10 a pořád překonává auta jako Lamborghini Murciélago LP640 nebo Ferrari 599 GTB Fiorano.
Přes své schopnosti Jaguar komerčně úspěšný nebyl. Způsobilo to značné navýšení ceny z 361 000 na 460 000 liber a také jiná než slibovaná technika. I proto se nakonec vyrobilo pouze 281 z 350 plánovaných exemplářů a až příliš brzy jeho rekordní rychlost překonal McLaren F1. Produkce XJ220 probíhala pouze do roku 1994.
Oslava narozenin (přesněji první dodávky majitelům vozu) se uskutečnila o víkendu ve Weston Park v hrabství Shropshire ve společnosti bývalých autorů automobilu - zúčastnil se třeba designér XJ220 Keith Helfet, hlavní inženýr Jim Randle nebo šéf projektu a pozdější autor knížky „Jaguar XJ220: The Inside Story“ Mike Moreton.
Přes neslavný výprodej nechtěných vozů koncem 90. let za třetinové ceny nakonec mohli být tito pánové na své dítko nakonec náramně pyšní. XJ220 je dnes považována za legendu a vzácnost, zejména pak šest kousků XJ220S s karbonovou karoserií a motorem o výkonu 689 koní vyrobených ve spolupráci s konstrukčním týmem TWR (Tom Walkinshaw Racing).
Žlutý kousek XJ220S dostal kromě hliníkových dveří celokarbonovou střechu a motor vyladěný na téměř 700 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz