Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaké je řídit auto nadzvukovou rychlostí? Jediný muž, který to dokázal, vzpomíná
20.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Před 20 lety byl stanoven rychlostní rekord 1 228 km/h. Stejný člověk se chce dostat nad 1 600 km/h. Takhle vzpomíná na dvacetiletý rekord.
Pokud vás zajímají rekordy a kuriozity, jistě vám nebude neznámé jméno Thrust SSC. Andy Green s ním v říjnu roku 1997 stanovil světový rychlostní rekord s hodnotou 1 228 km/h a také se stal prvním člověkem, který v autě - byť jako běžný vůz moc nevypadalo - překonal rychlost zvuku. Jeho rekord dodnes nebyl překonán. Chce to udělat sám Green a také se dostat přes 1 600 km/h s novým strojem Bloodhound SSC.
Ovšem, než se tak stane, Green se rozpovídal o tom, jaké to je, řídit auto v rychlostech, kterými se běžně pohybují jen stíhací letadla. V žádném případě to neznamená jen šlápnout na plyn a držet se volantu. Nikoliv, zrovna na plyn se musí při rozjezdu z klidu šlapat jen velmi, velmi zlehka, abyste do motorů nenasáli půlku pouště, po které jedete, Thrust SSC totiž měl sací otvory proudových motorů dost nízko nad zemí.
Až když se dostanete nad 160 km/h, můžete zvolna přidat na plný plyn prvního stupně, protože až tehdy proudí do turbín dostatek vzduchu. A ještě o něco později můžete dát skutečně plný plyn a začít zrychlovat o 40 km/h každou vteřinu. Až do nějakých 600 mph, tedy 966 km/h.
Thrust SSC se při pokusu o rekord před 20 lety pohyboval docela dost ze strany na stranu. Jednak, ve vysokých rychlostech měl přítlak sotva dostatečný na to, aby kola udržela kontakt s povrchem, protože jakýkoliv vyšší přítlak by ho zbytečně brzdil. Jednak, byl velmi citlivý na boční vítr, takže Green musel volantem docela dost točit, aby vůz udržel v přímém směru. Uvidíte to na videu níže.
A jednak, v rychlostech nad 966 km/h začalo auto kvůli konstrukci zadní nápravy silně táhnout doleva, takže Green musel otočit volant o 90° doprava, jen aby nevyjel příliš daleko z vytyčené trasy. To bylo důležité, protože musel správně trefit měřený úsek dlouhý jednu míli, tedy 1 609 metrů, a samozřejmě v něm musel jet co nejrychleji. Také musel ubrat plynu, aby vůz stabilizoval a vrátil do správné trasy.
Když konečně začal proudit vzduch nadzvukovou rychlostí kolem celého auta, nikoliv jen nad ním a pod ním, vůz se stabilizoval a jel rovně, jako když střelí. A nebyl přitom potichu, samozřejmě: „Je to ten nejhlasitější, největší řev, který jsem kdy slyšel,” říká Green. Měřenou míli projel zhruba za 4,7 sekundy.
Brzdění je skoro podobná věda. Nejprve uvolníte plyn; i když Thrust SSC nemá moc velký odpor vzduchu, z nadzvukové rychlosti zpomaluje s přetížením přes 1 g. Ve chvíli, kdy se rychlost vozu rovná vzdálenosti v metrech do bodu, kde je třeba zastavit, vypustíte brzdné padáky. Zhruba 800 metrů před bodem zastavení Green vypíná motory, aby stihly vychladnout a nic nezapálily, a správně zastavuje přímo před lidmi, jejichž práce je otočit auto a znovu ho připravit tak, aby mohlo projet měřenou mílí v opačném směru do hodiny. Jen tak může být rekord uznán.











K rekordu vážně nestačí zašlápnout plyn do podlahy a držet se volantu, řídit takový stroj je docela věda
Zdroj: Bloodhound SSC@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před hodinou
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 2 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 4 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
