K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho

Tohle auto je extrémně vzácné v jakémkoli provedení, skoro nejetý kus je pak naprostou raritou. Jeden takový je teď na prodej, za skoro 13 milionů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho

27.11.2017 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Tohle auto je extrémně vzácné v jakémkoli provedení, skoro nejetý kus je pak naprostou raritou. Jeden takový je teď na prodej, za skoro 13 milionů.

Lancii Delta nejspíše není třeba nějak detailně představovat, koneckonců jde o jednu z největších legend celého historie automobilismu. Tedy alespoň pokud se bavíme o první generaci vyráběné v letech 1979 až 1994. Nástupci už tak úspěšní nebyli a po pár letech živoření vždy skončili v propadlišti dějin. Ostatně stejně jako samotná značka, která aktuálně již jen dožívá na domácím trhu, kde dovyprodává Ypsilon, tedy přepracovaný Fiat 500.

My se ale nyní budeme soustředit na Deltu první generace, která si vybudovala obrovský respekt na závodních kolbištích díky speciálům HF 4WD a HF Integrale. Ještě před touto dvojicí, která byla určena pro rallyové závody skupiny A, ale Lancia vyvinula i provedení S4, které v letech 1985 a 1986 platilo za jedno z monster slavné skupiny B. Tento vůz byl oproti standardně prodávané Deltě úplně jiné zvíře - měl motor uložený uprostřed a pochopitelně i pohon všech kol.

Pohonná jednotka o objemu 1,8 l byla jako jedna z mála v celé historii přeplňována kombinací mechanického kompresorem a turbodmychadla. Cílem byla minimalizace prodlevy přeplňovaných motorů po sešlápnutí plynového pedálu. Standardně čtyřválec produkoval 480 koní, Italové jej ovšem otestovali i při extrémních podmínkách, kdy plnicí tlak dosáhl pěti barů. V té chvíli mířilo na všechna kola auta vážícího 890 kg 1 000 koní.

Kvůli homologaci musela Lancia postavit i 200 exemplářů silniční verze Stradale, která stejně jako závodní speciál měla prostorový rám, pohon všech kolse třemi diferenciály a nadvakrát přeplňovaný motor. Jeho výkon byl však snížen na 250 koní a 291 Nm točivého momentu. Hmotnost pro změnu kvůli řadě komfortních i bezpečnostních prvků narostla na 1 200 kg.

Tyto modifikace měly logicky vliv na jízdní dynamiku, stovku S4 Stradale zvládala „až“ za 6 sekund a maximálně pokořila 225 km/h. S těmito parametry sice dnes již příliš neohromí, nicméně před třiceti lety byly více než impozantní. Není proto ve výsledku překvapivé, že automobilka si za každý exemplář účtovala milion italských lir, tedy pětinásobek sumy, kterou se platilo za ne zrovna levnou Deltu HF Turbo.

Řada majitelů si navíc silniční derivát pořídila znovu kvůli závodění, takže je otázkou, kolik z oněch 200 silničních aut pořád existuje v původní podobě. Jeden červeně lakovaný exemplář jsme tu měli před pár lety a zírali jsme na něj jako na zjevení - od doby svého vzniku najel jen něco okolo tří tisíc kilometrů. Nyní tu ale máme ještě méně jetý kus, na tachometru má pouze 784 km. Navíc prošel řádnou servisní inspekcí, je na něj poskytnuta záruka tří měsíců či 5 000 km.

Ve srovnání s až sedmiletou zárukou bez omezení kilometrů, kterou už dnes můžete dostat k novému autu, to nejsou ohromující čísla, nicméně který obchodník s ojetinami vám dnes něco takového dá na 32 let starý vůz? Nejspíše nikdo, a to ani za předpokladu, že se bavíme o exkluzivních vozech. Nic ale není zadarmo, cena této Delty S4 Stradale činí závratných 500 000 Eur, tedy asi 12,7 milionu korun. Přesto máme pocit, že coby dost možná světový unikát na nového majitele dlouho čekat nebude. Jen škoda, že ani ten jí nejspíše pořádně neprotáhne pérka...

K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 1 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 01K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 2 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 02K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 3 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 03K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 4 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 04K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 5 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 05K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 6 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 06K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 7 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 07K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 8 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 08K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 9 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 09K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 10 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 10K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 11 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 11K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 12 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 12K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 13 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 13K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 14 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 14K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 15 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 15K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 16 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 16K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 17 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 17K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 18 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 18K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B. Je to vzácnost, stojí podle toho - 19 - Lancia Delta S4 Stradale 1985 na prodej 19
Tato Lancia Delta S4 Stradale je prakticky nejetá, je to dnes možná nejzachovalejší kus vůbec

Zdroj: James Edition

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše