K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor

8.8.2017 | Petr Prokopec | 8 příspěvků

Rallyová skupina B je slavná a stroje z jejích časů pocházející též. Přesto existují takové, o kterých svět skoro neví. O to zajímavější jsou.

Na nové kupé Mazdy poháněné rotačním motorem možná někdo ještě stále čeká, ovšem pravděpodobnost jeho příchodu je téměř nulová. Japonská automobilka sice již předloni představila koncept RX-Vision, nicméně od té doby hovoří o Wankelu spíše v souvislosti s hybridním pohonem. Na září je naplánováno setkání fanoušků, během kterého by značka měla své budoucí záměry trochu poodhalit. Naděje tu tedy je, i když i ta pozvolna umírá.

Neznamená to ovšem, že byste již nikdy nemohli osedlat zcela nový vůz, který namísto válců užívá k pohonu dvojici rotorů. Příležitost tu momentálně skutečně je, jen budete muset zašátrat v kapse mnohem hlouběji. Aukční dům RM Sotheby's se totiž chystá 7. září v Londýně vydražit nikdy nejetou Mazdu RX-7 Evo, jež byla postavena na míru dnes již legendární závodní skupině B.

O tomto podniku jste dozajista slyšeli, ale stoprocentně nikoliv v souvislosti s Mazdou. Důvod je prostý - automobilka se nestihla v závodech pořádně předvést, neboť skupina B byla v roce 1987 zrušena. Vývoj vozu sice dokončen byl, nicméně značka nestihla vyrobit plánovaných 20 exemplářů. Místo toho spatřilo světlo světa jen 7 vozů, tento je jediný na této planetě v původní specifikaci.

Práce na závodním speciálu odstartovaly v roce 1984, inicioval je evropský rallyový tým Mazdy vedený Achimem Warmboldem. Ten dokonce během Rally Acropolis v roce 1985 nasadil jeden exemplář do závodu, přičemž kupé s Ingvarem Carlossonem dojelo na třetím místě. To bylo pozoruhodné na vůz, který ve srovnání s konkurencí neměl ani turbo ani systém 4x4.

Mazda RX-7 Evo používala atmosférickou jednotkou, která 300 koní posílala pouze dozadu. To možná na první pohled mohlo působit jako handicap, nicméně vůz vážil méně než tunu, byl tedy velice rychlý. Aby přitom značka dosáhla optimálního rozložení hmotnosti, byla vůči standardnímu kupé pohonná jednotka posunuta o 10 cm ke středu auta.

V této specifikaci vzniklo, jak jsme již zmiňovali, pouze sedm vozů. Jeden z nich byl navíc zničen při havárii. Zbytek plánované produkce pak zůstal pouze ve fázi nedokončených šasí, jež následně spolu s nikdy nejetým exemplářem s kódovým označením MRTE 019 odkoupil na počátku 90. let švýcarský importér. Ten pak následně nedokončenou produkci rozprodal.

Závodní speciály pro zrušenou skupinu B byly povětšinou modifikovány na závody v Rallyecrossu, nikoliv však vůz se šasí MRTE 019. Ten zůstal po nějakou dobu vystaven ve zmíněném švýcarském dealerství, než byl prodán tamnímu soukromému sběrateli. Od něj jej na počátku milénia odkoupil nový majitel ze Skandinávie, který s ním ovšem také nikdy nejel.

Zde do hry vstoupil David Sutton, nadšenec do rallye vozů, který tuto Mazdu RX-7 protáhl šestiměsíční renovací. Během ní dostala i původní grafické polepy, které po celou dobu putovaly s vozem v hnědé obálce. Mimo to Sutton objevil i špatné zapojení některých kabelů, což byl možná pravý důvod, proč vůz nemá na kontě jediný kilometr.

Nyní tedy lze počítat s prvotřídním stavem, což logicky ovlivní cenu. Stejně jako fakt, že jde o jedinou Mazdu RX-7 Evo, která zůstává věrná původním specifikacím a jež navíc nikdy nejezdila. Dražební kladívko se tedy dle našeho odhadu zastaví až na několika milionech. Pokud se tak ale nestane, pak budeme více než litovat, že jsme na aukci do Londýna nezajeli.

K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 1 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 01K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 2 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 02K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 3 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 03K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 4 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 04K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 5 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 05K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 6 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 06K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 7 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 07K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 8 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 08K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 9 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 09K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 10 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 10K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 11 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 11K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 12 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 12K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 13 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 13K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 14 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 14K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 15 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 15K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 16 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 16K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 17 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 17K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor - 18 - Mazda RX-7 Evo 1985 na prodej 18
Tato Mazda RX-7 Evo postavená na míru Skupině B nikdy nezávodila. Na kontě nemá dokonce jediný najetý kilometr, pyšní se ovšem prvotřídním stavem a 300 koňmi

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše