Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor
8.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rallyová skupina B je slavná a stroje z jejích časů pocházející též. Přesto existují takové, o kterých svět skoro neví. O to zajímavější jsou.
Na nové kupé Mazdy poháněné rotačním motorem možná někdo ještě stále čeká, ovšem pravděpodobnost jeho příchodu je téměř nulová. Japonská automobilka sice již předloni představila koncept RX-Vision, nicméně od té doby hovoří o Wankelu spíše v souvislosti s hybridním pohonem. Na září je naplánováno setkání fanoušků, během kterého by značka měla své budoucí záměry trochu poodhalit. Naděje tu tedy je, i když i ta pozvolna umírá.
Neznamená to ovšem, že byste již nikdy nemohli osedlat zcela nový vůz, který namísto válců užívá k pohonu dvojici rotorů. Příležitost tu momentálně skutečně je, jen budete muset zašátrat v kapse mnohem hlouběji. Aukční dům RM Sotheby's se totiž chystá 7. září v Londýně vydražit nikdy nejetou Mazdu RX-7 Evo, jež byla postavena na míru dnes již legendární závodní skupině B.
O tomto podniku jste dozajista slyšeli, ale stoprocentně nikoliv v souvislosti s Mazdou. Důvod je prostý - automobilka se nestihla v závodech pořádně předvést, neboť skupina B byla v roce 1987 zrušena. Vývoj vozu sice dokončen byl, nicméně značka nestihla vyrobit plánovaných 20 exemplářů. Místo toho spatřilo světlo světa jen 7 vozů, tento je jediný na této planetě v původní specifikaci.
Práce na závodním speciálu odstartovaly v roce 1984, inicioval je evropský rallyový tým Mazdy vedený Achimem Warmboldem. Ten dokonce během Rally Acropolis v roce 1985 nasadil jeden exemplář do závodu, přičemž kupé s Ingvarem Carlossonem dojelo na třetím místě. To bylo pozoruhodné na vůz, který ve srovnání s konkurencí neměl ani turbo ani systém 4x4.
Mazda RX-7 Evo používala atmosférickou jednotkou, která 300 koní posílala pouze dozadu. To možná na první pohled mohlo působit jako handicap, nicméně vůz vážil méně než tunu, byl tedy velice rychlý. Aby přitom značka dosáhla optimálního rozložení hmotnosti, byla vůči standardnímu kupé pohonná jednotka posunuta o 10 cm ke středu auta.
V této specifikaci vzniklo, jak jsme již zmiňovali, pouze sedm vozů. Jeden z nich byl navíc zničen při havárii. Zbytek plánované produkce pak zůstal pouze ve fázi nedokončených šasí, jež následně spolu s nikdy nejetým exemplářem s kódovým označením MRTE 019 odkoupil na počátku 90. let švýcarský importér. Ten pak následně nedokončenou produkci rozprodal.
Závodní speciály pro zrušenou skupinu B byly povětšinou modifikovány na závody v Rallyecrossu, nikoliv však vůz se šasí MRTE 019. Ten zůstal po nějakou dobu vystaven ve zmíněném švýcarském dealerství, než byl prodán tamnímu soukromému sběrateli. Od něj jej na počátku milénia odkoupil nový majitel ze Skandinávie, který s ním ovšem také nikdy nejel.
Zde do hry vstoupil David Sutton, nadšenec do rallye vozů, který tuto Mazdu RX-7 protáhl šestiměsíční renovací. Během ní dostala i původní grafické polepy, které po celou dobu putovaly s vozem v hnědé obálce. Mimo to Sutton objevil i špatné zapojení některých kabelů, což byl možná pravý důvod, proč vůz nemá na kontě jediný kilometr.
Nyní tedy lze počítat s prvotřídním stavem, což logicky ovlivní cenu. Stejně jako fakt, že jde o jedinou Mazdu RX-7 Evo, která zůstává věrná původním specifikacím a jež navíc nikdy nejezdila. Dražební kladívko se tedy dle našeho odhadu zastaví až na několika milionech. Pokud se tak ale nestane, pak budeme více než litovat, že jsme na aukci do Londýna nezajeli.
Tato Mazda RX-7 Evo postavená na míru Skupině B nikdy nezávodila. Na kontě nemá dokonce jediný najetý kilometr, pyšní se ovšem prvotřídním stavem a 300 koňmi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 13:33 - Arkis
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23