Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu se připletl i červený Mercedes. Co se s ním stalo, nikdo neví
5.1.2024 | Petr Prokopec
Rudý symbol západní techniky je asi to poslední, co byste v roce 1986 čekali v Sovětském svazu v prostoru jaderné elektrárny. Tohle auto tam ale prokazatelně bylo a mělo své poslání, jeho další osud je ale záhadou.
V roce 2019 měla premiéru pětidílná minisérie Černobyl, která velmi komplexně mapovala jednu z nejhorších katastrof v historii. Řada lidí se tak vůbec poprvé mohla seznámit s tím, co se před osmadvaceti lety poblíž ukrajinského města Pripjať odehrálo. Jedna záhada nicméně přetrvává do dnešních dní, a tou je osud červeně lakovaného nákladního Mercedesu série LK. Tento vůz byl na místě přímo při výbuchu a byl mnohokrát viděn na záběrech pořízených po něm, navíc poměrně překvapivě na různých místech. Nakonec ale z kamsi zmizel.
Právě na osud vozu je zaměřeno nové video od nadšence, který si na Youtube říká That Chernobyl Guy. Jak sám uvádí, stěžejním důvodem, proč se západní vůz objevil na druhé straně Železné opony, byly nově navržené turbíny nukleárních reaktorů. Na těch se totiž Sovětský svaz snažil ušetřit, což ovšem vedlo k jejich nestabilitě a poruchovosti. Objevila se tak potřeba mobilní laboratoře, se kterou by tým techniků mohl cestovat od jednoho reaktoru k druhému a provádět potřebnou opravu.
Tím se dostáváme k plánovanému odstavení reaktoru bloku č. 4, na který mělo dojít 25. dubna 1986. Souběžně s tím mělo dojít také na test funkce regulátoru magnetického pole rotoru. Zkouška přitom měla ověřit, zda v případě výpadku zdrojů elektřiny bude turbogenerátor schopen při svém setrvačném doběhu schopen ještě po zhruba 40 sekund napájen chlazení. Záložním dieselovým generátorům totiž trvalo dvojnásobek času, než po svém spuštění dosáhly dostatečného výkonu.
Hlavní technik Nikolaj Fomin se při té příležitosti rozhodl zaslat sovětskému vedení dopis, ve kterém uvádí, že turbíny 7 a 8 trpí značnými vibracemi a je třeba je opravit. Odstavení čtvrtého bloku se pro něco takového zdálo být ideální příležitostí, proto byla na místo vyslaná ona mobilní posádka složená nejen z Mercedesu, ale také čtyř techniků. Ti jednoduše nemohli vůz zaparkovat mimo budovu, proto s ním zajeli do jeho útrob.
Během odstavování reaktoru následně došlo k mnoha chybám, které vystihl zmiňovaný seriál. Reaktor se díky tomu stal nestabilním, na kontrolním panelu to však nikdo nezaznamenal. Spuštěn byl proto i onen test, což vedlo k navýšení tlaku páry v reaktoru. Jeho výkon posléze vzrostl na 30 GW, tedy desetinásobek běžného stavu. Následovala první exploze, jenž potrhala chladicí potrubí, poté druhá o síle 10 tun TNT.
Posádka Mercedesu se v tu chvíli nacházela pod střechou pokrytou hořlavým asfaltem, který se vznítil. Protože byla nicméně mobilní laboratoř velmi vzácná a drahá, snažila se vůz pomalu chránit vlastními těly. To se dvěma technikům stalo osudným, oba zemřeli během několika málo měsíců po havárii. Jejich smrt se Sovětský svaz rozhodl do jisté míry utajit, mezi oficiálními obětmi katastrofy totiž vedení nejsou.
S tím pak nejspíše souvisí i osud vozu. Protože stál v přístupovém tunelu, musel být vyvezen ven. Poté se s ním ještě několikrát manipulovalo, než definitivně zmizel. Podle některých jej ukradla KGB, a to kvůli oné drahé technice a cenným datům. Mluví se ale i o tom, že zůstává nadále na místě havárie, jen jej již pohltila příroda. Kde je pravda, v tuto chvíli nikdo jednoznačně neví, rozuzlení této kapitoly celého černobylského příběhu zůstává záhadou.
Podobný Mercedes-Benz série LK byl přímo v černobylské elektrárně v době jejího výbuchu v roce 1986. Co se s ním stalo, nikdo neví. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: That Chernobyl Guy@YouTube
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Jerezu už dále bez Caneta 09:00
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
Nejnovější články
- Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 38 minutami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 2 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva