Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát

Rozmach turbomotorů v osobních autech je tak rychlý, až by se mohlo zdát, že jsou tu s námi věčně. Jejich historie je ale docela krátká.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát

23.11.2017 | Mirek Mazal | 8 příspěvků

Rozmach turbomotorů v osobních autech je tak rychlý, až by se mohlo zdát, že jsou tu s námi věčně. Jejich historie je ale docela krátká.

Tvrdé evropské regulace normované spotřeby dusí jeden motor za druhým. Ty atmosféricky plněné prakticky vymýtily už před léty a v poslední době se starají o to, že malé motory se stávají ještě menšími. Co na tom, že podíl aut na celkových emisích CO2 je relativně malý a jejich spotřeba pod tlakem regulací klesá jen na papíře, úředníci zjevně mají, co chtěli mít. Je tu nová éra přeplňovaných motorů, která svým rozsahem - tedy alespoň v Evropě - nemá obdoby.

Za těchto okolností by se mohlo zdát, že turba jsou tu s námi už věčně. Však osobní auto bez něj dnes skoro nekoupíte, ve Formuli 1 turba zářila už před třemi dekádami a cosi o přeplňování lze zaslechnout i při vzpomínkách na letadla druhé světové války. Realitou ale je, že turbodmychadlo samo o sobě je relativně nový vynález a jeho historie v osobních autech je ještě podstatně kratší. Tak si ji pojďme ve stručnosti zrekapitulovat.

Turbům bude 100 let, v autech ale debutovala mnohem později

První turbodmychadlo bylo vyvinuto počátkem 20. století ve Švýcarsku. Nejdříve jej skutečně používaly letecké motory, jejich velikost ale nasazení do osobních aut účinně bránila. Zřejmé výhody znamenaly, že se turbomotory nakonec objevily i v tam - prvenství v oboru patří koncernu General Motors a jeho značce Oldsmobile. Psal se rok 1962 a GM se rozhodl, že 3,5 V8 v modelu Cutlass nemá dost síly. Místo toho, aby se typicky podíval po jiném arzenálu, začal spolupracovat s dnes slavnou firmou na výrobu turbodmychadel Garett. Jejich kooperace vynesla na světlo světa model JetFire V8, který se stal volitelným motorem do Oldsmobile F-85 Cutlass.

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 1 - 9nenov oldsmobile cutlass jetfire 01Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 2 - 9nenov oldsmobile cutlass jetfire 02Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 3 - Historie turbomotoru 01
Historie osobních aut s turby se začala psát v Americe

Zapojení turbodmychadel do pohonu vozů znamenalo pro techniky velkou výzvu. JetFire dopovaný turbem Garett T5 o malém průměru s kompresním poměrem 10.25:1 vytvářel uvnitř příliš vysoké teploty. Tomu se muselo přizpůsobit nové chlazení motoru nazvané „Turbo-Rocket Fluid“, které do válců vstřikovalo směs vody a methanolu v poměru 1:1. Systém se příliš neosvědčil, vzrostla cena vozu, snížil se zájem zákazníků, a to vedlo k ukončení výroby.

Oldsmobile JetFire V8 selhal, ale netrvalo dlouho a o použití turbomotorů v osobních autech se Američané pokusili podruhé. V roce 1965 byl uveden do prodeje „The International Harvester Scout“ - první vůz s pohonem 4x4 a přeplňovaným 2,5litrovým čtyřválcem. Turbo přidalo 20 koní (15 kW) na celkových 110 (82 kW) a mechanismus motoru si vystačil s obyčejným benzínem bez dodatečného chlazení směsí. Pouhé dvě léta trval život turba v motorovém prostoru TIHS, později bylo nahrazeno větším atmosférickým motorem, protože se zjistilo, že přeplňování zvyšuje spotřebu a klasický zvětšený blok umí produkovat stejný výkon s nižší spotřebou. Blížící se ropná krize nutila sledovat spotřebu aut a trvalo dalších 10 let, než se turbo vrátilo do amerických automobilů.

V Evropě se s turby začalo ještě později

Ambice používání nuceného plnění motoru lákala i evropské výrobce aut, zvláště kvůli vyššímu výkonu. V roce 1973 tak bylo uveden do prodeje dne legendární BMW 2002 Turbo. Velké turbodmychadlo, 172 koní (128 kW) a hmotnost okolo tuny znamenaly na tu dobu pozoruhodné výkony na silnici, kde jako jedno z mála dokázalo BMW Turbo jet přes 200 km/h. Jako jeho předchůdci z USA, i Turbo skončilo vinou vysoké spotřeby paliva a probíhající ropné krize. Vlivem výkonu a jeho nevyzpytatelného nástupu bylo také považováno za příliš nebezpečné, na trhu tak vydrželo pouhý jeden rok.

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 4 - bmw 2002 turbo stribrne 01Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 5 - bmw 2002 turbo stribrne 02Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 6 - bmw 2002 turbo 22
Jedním z průkopníků přeplňování motorů turbodmychadlem v osobních autech bylo paradoxně BMW

BMW 2002 Turbo skončilo, Porsche 911 Turbo ožilo. V roce 1974 byly už první kousky 911 Turbo nejrychlejšími produkčními vozy na světě, a to byl komerční milník nejen pro Porsche, ale i pro turbodmychadla v osobních vozech vůbec. Zájem a zprvu chybějící nadšení začalo ožívat díky tehdy exotickému Porsche. Zrozením Saabu 99 Turbo se zdálo být potvrzené, že přeplňování turbodmychadlem má smělou budoucnost před sebou.

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 7 - porsche 930 turbo steva mcqueena aukce 02Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 8 - porsche 930 turbo steva mcqueena aukce 09
Porsche 911 Turbo generace 930 je dnes též legendou. Toto konkrétní svého času patřilo Stevu McQueenovi

Diesely přišly až po benzinech. A dorazilo i první biturbo

Druhým důležitým milníkem je po roce 1974 letopočet s označením 1978. V Evropě se odehrál celosvětový debut naftového přeplňovaného motoru. Poprvé namontoval turbodiesel Mercedes-Benz do řady 300 SD a tím navždy změnil vznětový motor. „Třístovka“ byla na prodej i v USA, kde Buick začal montovat do svého Regalu „oturbené“ šestiválce, které vyvrcholily modelem Buick Regal Grand National, z roku 1982, pojmenovaném podle závodů Nascar Winston Cup Grand National Series.

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 9 - Historie turbomotoru 02Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 10 - Historie turbomotoru 03Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 11 - Historie turbomotoru 04
První turbodiesel přišel do auta až léta po prvním takto přeplňovaném benzinu

Vývoj pokračoval nezadržitelným tempem, v roce 1981 přišlo Maserati s nápadem snížit zpoždění odezvy plynu a do motoru namontovat dvě turba, tím se zrodilo Maserati Biturbo. Jak už jsme zde zvyklí, první model s novou technologii neměl na růžích ustláno. Dvě turba si příliš nerozuměla a štafetu vývoje převzalo Porsche 959. Ta turba poskládalo za sebe do kaskády (na rozdíl od paralelního umístění u Maserati), jedno se spustilo při nízkých otáčkách, druhé (nebo obě) při vysokých, a tím dokázalo eliminovat zpožděnou reakci plynového pedálu, kterou téměř úplně eliminovala až Toyota Supra 4. generace.

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 12 - maserati biturbo 1982 5klasdo500k 01Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 13 - maserati biturbo 1982 5klasdo500k 02Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 14 - maserati biturbo 1982 5klasdo500k 03
Maserati Biturbo znamenalo debut pro dvojité přeplňování turbem...

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 15 - Toyota Supra 1996 01Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 16 - Toyota Supra 1996 03Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 17 - Historie turbomotoru 05
...které blízko dokonalosti dotáhla až Toyota Supra

Dnes jsou turba normou. A ještě chvíli jí budou

Za posledních pět desítek let prošla technika přeplňování značným vývojem, dnes je řešení samotného přeplňování pomalu stejně komplikované, jako kdysi celého motoru. Několik typů turbodmychadel jsou jen ty nejviditelnější výsledky, za kterými se skrývají léta vývoje a testování.

Kam až zajde závislost motorů na turbech je otázka, která velkou měrou závisí na politických rozhodnutích, turbodmychadla jsou na ni ale připravena - už v blízké budoucnosti se můžeme setkat s řadou nových řešení, která se postarají o další zvyšování výkonu a snižování spotřeby, snad ne jen na papíře.

S turbodmychadly to bylo za popsaných 55 let jako na houpačce - před pár dekádami po nich, snad vyjma pár tehdy okrajových turbodieselů, pomalu neštěkl ani pes a kolikrát se i zdálo, že se stanou mrtvou větví vývoje. Dnes už je snad může zabít snad jedině kompletní přesun osobní automobilové dopravy k docela jiným způsobům pohonu. Jestli je to tak dobře nebo špatně, posuďte sami, pro nás zůstává přeplňování turbodmychadlem mincí se dvěma stranami, jejíž klady nelze ignorovat stejně jako zápory...

Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 18 - Audi 40 V8 TDI 2016 435 PS zive 03Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 19 - Audi 40 V8 TDI 2016 435 PS zive 04Rychlá historie turbomotorů v autech: je o dost kratší, než by se mohlo zdát - 20 - Audi 40 V8 TDI 2016 435 PS zive 05
Turbodmychadla podle všeho čekají v osobních autech ještě světlé zítřky. Jedním z řešení, které by se mohlo rozvinou, je elektrické přeplňování zde viděné na motoru 4,0 V8 TDI montovaném do Audi SQ7 TDI

Zdroj: Car Throttle

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše