Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kdysi převratné vynálezy letectví, které dnes v autech vnímáme jako samozřejmost
20.1.2020 | Mirek Mazal
Dnes si jich v autech často nikdo ani nevšímá, přitom svého času byly vyhrazeny jen vrcholům evoluce leteckého průmyslu. Víte, že premiéru zde slavilo třeba i vyhřívání skel?
Letadla mají s pozemskými automobily společného více, než se zdá. Zdánlivě zcela odlišné způsoby přepravy jsou si blízko na mnoha polích působnosti a jsou to právě pokroková letadla, která kupředu posouvají i vývoj automobilového průmyslu. Řada technologií současných aut, které dnes vnímáme jako zcela běžné, vděčí za svou existenci autorům inovací podepsaným pod vojenským, respektive leteckým zavedením užitečných novinek do praxe.
Minimálně devět systémů denně doprovází naše řízení, aniž bychom si uvědomovali jejich původ. V některých případech je to to skoro logické, ale málo se ví o prvním použití vyhřívaného okna nebo ABS. Podívejme se na všechny zajímavé případy jeden po druhém.
Technika aut mající původ v leteckém průmyslu
1. Protiblokovací systém ABS
Zlidovělá zkratka ABS nepřekvapí ani starší generace, kterou míjí trendy vývoje automobilového průmyslu. Protiblokovací systém brzd má dnes většina aut, proto se s přerušovaným klouzáním po zasněžené silnici setkali v podstatě všichni řidiči. Bezpečnostní zařízení je povinné u automobilů vyráběných v EU a USA, přitom funkční proces byl vynalezen francouzským průkopníkem v oblasti letectví Gabrielem Voisinem. Myšlenka prošla testem u těžkých bombardérů z konce první světové války. Do aut se ABS vkradlo možná překvapivě přes kompaktní Jensen FF v roce 1966, až později techniku okoukal Chrysler a Mercedes-Benz.


2. Head Up displej
Průhledové zobrazování základních informací se ujalo před druhou světovou válkou v zorném poli bombardovacích pilotů. Promítání dat před oči se postupně vyvíjelo a od roku 1988 se do procesu zapojily i automobily prostřednictvím tehdy průlomového modelu Oldsmobile Cutlass Supreme Convertible nabízeného zpočátku jen 50 veleváženým zákazníkům.
3. Vyhřívané okno
Elektronické ohřívání průhledu bylo zavedeno pro letce během druhé světové války překonávající vysoké letové hladiny. V poválečném období se technologie postupně stávala levnější, až premiéru na zemi zařídil v roce 1974 Ford. Dnes umí rychle roztopit zadní a často i přední okno snad všechna auta na trhu.
4. Titan
Velmi pevný a lehký materiál je zároveň odolný proti korozi, což je skvělý mix vlastností pro letecký průmysl. Titanové části definují složení průzkumných letounů Lockheed SR-71 Blackbird. Tento technologický zázrak amerického letectva byl přizpůsoben pro lety ve výšce až 25 kilometrů. Strategický průzkumník létá rychlostí až 3 530 km/h, jeho konstrukce přitom musí zvládat teploty až 300 °C. Přednosti titanu platí i pro auta, což poznal Chevrolet při osazení titanového výfukového systému Corvette C7. V roce 2015 byl představen první celotitanový automobil Icona Vulcona za 2,1 milionu liber (61,6 milionu Kč), v menší míře se tento materiál na dražších autech objevuje stále častěji.
5. Vidlicový osmiválec
Motoru koncepce V8 vdechl život inženýr Léon Levavasseur v roce 1902 na palubě jednoduchého letadla. Po nasazení během válečných bojů se vylepšovaný pohon stíhaček dostal do aut, odkud se ho po letech snaží vyhnat lidé argumentující blížící se ekologickou katastrofou.
6. Radar
Anglický akronym pro Radio Detection and Ranging zkráceně vystihuje vynález rádiového rozpoznávání a zaměřování z 30. let 20. století. Řada zemí se obávala bombardování, proto naplno postupovaly obranné snahy včasného odhalení protivníka. V armádě radar premiérově požili Britové, ovšem do aut novinku zavedla Toyota v roce 1982 ve formě parkovacího asistentu Corony. Následoval Mercedes-Benz s adaptivním tempomatem.
7. Satelitní navigace
Americká armáda od 50. let monitorovala polohu svých letadel, lodí a ponorek pomocí systému TRANSIT. Modernějším ekvivalentem satelitního vyhledávání se později stal Global Positioning System (GPS), jehož civilní využití započalo koncem 80. let. Vývojáři aut se museli zařízení přizpůsobit a nejrychlejší s nabídkou první GPS navigace byla v roce 1990 Mazda s tehdy poslední verzí kupé Eunos Cosmo.
8. Vstřikování paliva
Technologie vstřikování paliva výrazně zlepšuje spotřebu paliva, výkon motoru a jeho spolehlivost. Poprvé se o tom mohl přesvědčit výrobce leteckého motoru Antoinette V8. Vstřik se rozšířil mimo jiné do Messerschmittu Bf 109 známého obratností během akrobatických manévrů, z hbitého bojovníka se revoluční agregát v menším měřítku dostal až do ikonického Mercedesu 300SL Gullwing. Nové auto bez vstřikování paliva dnes na vyspělejších trzích nenajdeme ani jedno.
9. Přeplňování
Stlačování vzduchu kvůli zvýšení výkonu bylo patentováno v roce 1905, ale trvalo 10 let, než turbo zapískalo z pohonné jednotky Renault používané francouzskými stíhacími letadly během první světové války. Chytrý strojař August Rateau tehdy jistě ani netušil, že dnes budou turba životně důležitá pro existenci spalovacích motorů.
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
dnesNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře včera 20:44
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP včera 17:54
- Těžké zranění Lucy Mariniho včera 12:00
Nejčtenější články
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025Nejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
30.4.2025Ferrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
30.4.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
30.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva