Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada 2106 V8 Coupe: moderní žigulík má styl i techniku
24.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(114 foto, 5 videí) Tahle Lada není tak úplně Lada, je to zcela unikátní stavba. Mimo jiné dokazuje, že říkat Ladě ruské BMW nemusí být mimo.
To, na co se díváte, není zapomenutý koncept dvoudveřové Lady řady 2100, který na rozdíl od některých dalších sovětských konceptů nebyl zničen, nýbrž odložen do garáže. Nikoliv, je to stroj, který vznikl v jedné ruské garáži prací několika mechaniků pro klienta, který chtěl mít lepší, modernější a hlavně dvoudveřovou Ladu 2106. Je to něco jako Lada Niva pro 21. století, obdobného výsledku ale bylo dosaženo docela jinou cestou.
Majitel vozu měl prý klasickou čtyřdveřovou verzi modelu 2016 kdysi jako mladík. Měla velká kola, tónovaná skla a měl ji rád. Jenže neměla moc dobré brzdy, a tak se stalo, že ji rozbil. Po letech se mu po ní zastesklo, takže si chtěl nechat vyrobit stejné, ale lepší auto. Postavit vůz kompletně od základu bylo příliš drahé, takže se objevil nápad vzít sériovou Ladu 2106 a ze čtyřdveřového auta vyrobit dvoudveřové, vyměnit zadní nápravu, motor - původně tu měl být přeplňovaný šestnáctiventil - a všechno vylepšit tak, aby to sneslo zátěž vyššího výkonu.
Jenže k mání nebyla žádná 2106, která by byla v dost dobrém stavu, aby zvládla takovou přestavbu; v podstatě by bylo stejně potřeba to auto postavit znova. Tak se objevila myšlenka vzít něco, co už základní ingredience má - je to kupé a má to nezávislé zavěšení zadních kol. Volba padla na dvoudveřové BMW řady 3 E30 z roku 1986, protože bylo rozměrově podobné. Slova o moderním žigulíku jsou tedy berte s nadsázkou, ale zase ne tolik - BMW 3 bylo v roce 1986 špičkovým autem své doby, Lada 2106 je o 10 let starší a ani v roce 1976 o sobě totéž tvrdit nemohla - jde vlastně o licenční Fiat 124, který má kořeny až v roce 1966.
Buď jak buď, v lednu 2012 byla trojka E30 v garáži, připravena k odstrojení. Myšlenka na čtyřválcový přeplňovaný motor letěla se stolu velmi rychle a jedním z prvních nákupů pro tento projekt byl osmiválec Toyota 1UZ-FE o čtyřech litrech objemu a síle 265 koní a 400 Nm. Montoval se např. do Lexusu SC400 v 90. letech. Velmi rychle začalo rozebírání BMW a černé díly, které vidíte na obrázcích rozpracovaného auta, pocházejí z Lady. Příměry bylo odhaleno, že se nebudou muset příliš upravovat.
Co se ale muselo opravit docela značně, byl skelet karoserie BMW, který měl podle plánu zůstat a měly na něj být dopasovány vnější díly karoserie Lady. BMW ale bylo uvnitř docela silně zasaženo rzí, jak ukazují další obrázky. Opravovaných míst bylo požehnaně, ale rez úplně zmizela. Pak dostal skelet antikorozní nástřik. Pak přišla na řadu přední náprava s novým odpružením.
Přední blatníky z Lady byly trochu prodlouženy, aby pasovaly na skelet BMW, podobně jako dveře. Zde byly na konstrukci dveří BMW navařeny vnější plechy z Lady, jednak z předních dveří a jednak, pro prodloužení, i z kousku zadních dveří. Zbytek vnějšího plechu zadních dveří se po patřičných úpravách nastěhoval před zadní kolo a zadní blatník potkal stejný osud. Zadní část Lady musela být rozšířena o 6 centimetrů, a upravena musela být také kapota a prostor pod A-sloupky, aby všechno správně pasovalo.
Motoru se také dostalo servisu, třebaže blok na fotkách pochází z jiné jednotky, a převodovka byla použita z Nissanu, údajně docela běžná kombinace. Bylo však potřeba vyrobit mezikus mezi motor a převodovku, aby šly připevnit k sobě. Silentbloky motoru jsou vlastní výroby, stejně jako onen mezikus. A konečně mohl být připevněn přední nárazník a vůz odeslán do lakovny, kde dostal bílý lak.
Pak začaly práce na doinstalování zbytku vnějších dílů, jako např. předních světel, která pocházejí z BMW, a přední masky, směrovek a zadních lamp z Lady - a zejména nápis Žiguli na zádi je krásným detailem. A mohly začít práce na brzdách: přední třmeny pocházejí z Mazdy RX-7 a kotouče z Audi. Vzadu se objevilo zavěšení z BMW řady 3 E36 Compact, protože pasuje snadno a má kotoučové brzdy. V kabině jsou nová sedadla a palubní deska byla původně v dárcovském BMW, jen dostala kompletní čalounění.
Také tu vidíme lepší audiosystém a zavazadelník dostal novou konstrukci vnitřní výplně, ve které vidíme dvě schránky na baterii a příslušenství typu lékárničky apod. Kde je rezervní kolo, netušíme, ale možná je nahrazeno lepicí sadou, umístěnou právě v jedné z bočních schránek. Samozřejmostí je potažení kobercem. Moc místa na zavazadla tu není, ale tohle auto nevzniká, aby bylo stěhovákem.
Kousek karoserie mezi kapotou a předním sklem je kvůli snadnosti výroby laminátový a také se musely upravit přední blatníky, protože nová kola o ně drhla. Vůz byl tedy v dubnu roku 2015 téměř hotový a še znovu do lakovny. Už mu ale chybělo jen málo a po návratu z lakovny, seřízení podvozku a registraci mohl vyrazit do světa.
Když si majitel hotové auto odvezl, mechaniky během čtvrt hodiny vyděsil zvonící telefon, protože měli obavu, že se něco pokazilo. To ale majitel volal, aby řekl, že na první benzince, kde zastavil, se kolem auta srotil zvědavý dav. A že uznale pokyvují hlavou i majitelé strojů typu Cadillacu Escalade.
Měli jsme tu nejmenší BMW s největším motorem BMW nebo nedávno třeba Lotus Exige V10. A nezřídka lidé staví auta, která vypadají lepší, než ve skutečnosti jsou. „Oblepit” ale BMW řady 3 E30 karoserií starého Žigulíka, tedy z lepšího auta dělat na pohled horší, a ještě mu dát japonský osmiválec je počin náročný, ale neotřelý - a dost možná jediný svého druhu na světě. Podívejte se na kompletní dokumentaci toho, jak během uplynulých třech let vznikal...





































































































Postavit tohle kupé nebylo ani zdaleka jednoduché
Zdroj: Drive2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 2 hodinami
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Norové nakoupili pro MHD stovky čínských autobusů, až po tajné prohlídce zjistili, že jsou v nich zadní vrátka dovolující vzdálené ovládání
před hodinou
 Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 2 hodinami
 A pak že se nevejde: Nový, původně jen elektrický muscle car najednou slupnul osmiválec jako malinu
před 3 hodinami
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 5 hodinami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
Živá témata na fóru
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
 - Policejní kontroly a měření 11.04. 07:07 - řidičBOB
 - Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 
    
    
    
  
      
      
      
    