Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada Niva se měla přiblížit moderním autům už v časech SSSR, zabránil tomu rozpad země
23.1.2020 | Petr Prokopec
Lada Niva se dodnes vyrábí prakticky ve stejné podobě, v jaké v 70. letech začala vyjíždět z bran závodu v Togliatti. Nemuselo tomu tak být.
Za poslední půlrok jsme sepsali více článku o Ladě Niva, tedy té ruské prodávané pod obchodním názvem 4x4, než za několik předchozích let dohromady. Důvodem je samozřejmě facelift, který je pohledem jiných výrobců nepříliš výrazný. Zvenčí se jedná pouze o integraci mlhovek do nárazníku, ovšem jen u verze Urban, do kabiny pak dorazilo především nové ovládání klimatizace. Pomalu by tedy nebylo o čem mluvit, nicméně v případě Lady Niva jde o tu nejzásadnější inovaci od roku 1977, kdy se vůz objevil na trhu.
Neznamená to samozřejmě, že by se Rusové o facelift nepokoušeli již dříve. AvtoVAZ ostatně nyní publikoval unikátní archivní snímky, na kterých si zamýšlenou modernizaci dokonce můžeme i prohlédnout. A rovnou můžeme dodat, že těchto vizuálních změn si povšimnete daleko více než současných. Měnily se čelní i zadní partie. Inženýři ruské automobilky s nimi vyrukovali ve druhé polovině 80. let, ovšem do výroby se tuto změnu nedostat nepodařilo.
Konkrétní důvod, proč tomu tak bylo, nebyl zůstal neznámý. Nicméně pokud si uvědomíme, že v závěru osmdesátek se rozpadal Sovětský svaz a AvtoVAZ rozhodně nebyl v černých číslech, pak je sázka na nedostatek financí a špatnou ekonomickou situaci víceméně jistotou. Lze přitom říci, že je vlastně jen dobře, že se tak stalo. Pokud by na implementaci faceliftu došlo, Niva by se musela obejít bez ikonických čelních horizontálních světel.
Ruští designéři místo nich plánovali nasazení vertikálních kousků, v jejichž případě se inspirovali prací japonských kolegů. Konkrétně v tomto ohledu přichází na mysl Mitsubishi Pajero L040 z roku 1981, které se pyšní prakticky úplně stejnou přídí, jakou měl dostat i off-road Lady. Ze stejného zdroje pak evidentně vychází i zadní lampy, se kterými již měli designéři Lady úspěch větší - i když nikoliv okamžitý, neboť světla se objevila až v 90. letech minulého století.
Nerealizovaný facelift nakonec ovlivnil i tvar víka zavazadelníku, které následně bylo také u produkčních vozů protaženo až k nárazníku. Mimo to Rusové experimentovali i s tvarem kapoty, stejně jako s materiálem, kdy kov byl nahrazen plastem, což dokazují přesahující lemy na snímcích. Nicméně v tomto případě zůstalo jen u nápadu. Niva se tak musela spokojit jen s dílčími změnami, ke kterým AvtoVAZ navíc přistupoval postupně v průběhu čtyř dekád.
I kvůli tomu lze ovšem Ladu Niva považovat za legendu. Jen málokterý vůz je tu s námi v téměř identické podobě, v jaké přišel na trh, tak dlouho. A ještě tu nějakou chvíli i vydrží, neboť Rusové jej chtějí v nabídce udržet až do roku 2026. Pokud si uvědomíme, že nedávný facelift byl tím posledním a další inovace již budou opět jen dílčí, pak lze Nivu v rámci neměnného designu považovat za absolutního světového rekordmana, kterého těžko něco překoná.


Lada Niva se v 80. letech měla dočkat faceliftu...
...jenž byl inspirován Mitsubishi Pajero
Oproti originálu šlo o viditelnější změny, než jaké přinesl facelift aktuální
Realizace se však nakonec projekt dočkal až po letech, a to navíc jen v případě několika detailů
Zdroj: Drom
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Rusové začali prodávat lidové auto do terénu za 134 tisíc Kč. Vidíte ho celé, na fotkách nic nechybí
19.7.2025Historicky jediný dieselový Golf GTI na prodej v pěkném stavu připomíná, co to byl rychlý a úsporný lidový luxus
19.7.2025Nejnovější Kia nejen odporně vypadá, je i odporně drahá. Konečně zná své první ceny
19.7.2025Opěvovaná Corvette C8 to rozbalila na německé dálnici v základní evropské verzi. Na „levnej americkej kýbl” exceluje
19.7.2025Renomovaná značka bojuje se stále tragičtější kvalitou. Letos vyhlásila už 90 svolávacích akcí, jen ta poslední ji vyjde na 12 miliard
19.7.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.18. 12:13 - GeneHawkins
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB