Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je
16.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejde tu ani tak o to, že na tachometru nemá skoro nic. Je to vůz, který pomáhal psát historii Škody a přetvořit značku do podoby, v jaké ji známe teď.
Ne, neklame vás zrak. To, co na se díváte, je skutečně skoro nová Škoda Octavia první generace. Tedy skoro nová svým nájezdem a celkovým stavem - na tachometru má 8 791 km a vypadá, jako by včera opustila výrobní linku. Ve skutečnosti je ale stará přes 20 let, neboť nové Octavie I před faceliftem už v závodech škodovky dávno nikdo nevyrábí.
Takový vůz na prodej by byl zajímavý za všech okolností, však kdy jste naposledy viděli tento model v tak netknutém stavu? Škoda Octavia nepatří mezi auta, která by si někdo koupil a zavřel do garáže s cílem na nich vydělat. A i když by se asi našlo pár starších majitelů, kteří to s jinými pohnutkami přece jen udělali, toto není ten případ. Kousek, který máme dnes před sebou, je ještě zajímavější, a to hned ze dvou důvodů.
Jednak není drahý, dokonce si troufneme říci, že je levný. Prodáván je za pouhých 55 tisíc Kč, což je cena, kterou jsme za pěknou označili i v případě o málo více jeté Felicie 1,6 z té doby. Tohle je Octavie, navíc s velmi pozoruhodnou historií.
Není to vůz, který by si někdo před 20 léty koupil a nějak se dožil dnešních dnů bez větší úhony, je to bývalý prototyp samotné Škody. Nevíme, co přesně na něm bylo testováno, s ohledem na přítomnost automatické převodovky možná právě ta. Na každý pár jde o stroj, které v rané fází existence tohoto pro škodovku zcela klíčového modelu pomáhal s jeho dalším vývojem a tím i návratem firmy mezi světově respektované automobilky
Taková auta obvykle končí ve šrotu, tady se ale nějakým způsobem stalo, že zamířilo mimo Škodu Auto do soukromých rukou. Nemá tedy technický průkaz a jako takový nemůže být přihlášen do běžného provozu. Právě proto ale skončil na 20 let v garáži, odkud jej dnes majitel se zmíněným, jistě testovacím nájezdem na „eFkových” značkách v provozu či bez nich kdesi na polygonech prodává.
To je zřejmě důvodem nízké ceny, ale popravdě řečeno nevíme, proč by jen kvůli tomu měla být až tak nízká. Někdo z českých sběratelů by podobný kus historie ocenil ve své sbírce jak je i za více. A i kdyby ne, legálně pojízdné auto z tohoto vozu snad udělat lze též. Pokud jej koupíte jako soubor náhradních dílů, stačí si sehnat „papíry” třeba z totálně zničeného vozu stejného ražení (a že takových Octavií 1,6 bude...) a obojí dát dohromady.
Nevím, jak dnes, ale za mého mládí se to dělalo a není to žádný „švík” - i totálně zničené auto můžete znovu dostat do provozu jeho kompletní stavbou od nuly s pomocí náhradních dílů (klidně použitých). A pokud máte jiné už postavené, je to pořád to samé, akorát s trochu menším úsilím. Výsledek pochopitelně musí projít technickou kontrolou, ale ta bude jen stvrzením, že auto je ve stavu, v jakém do provozu bez kompromisů může.
I kdybyste ale o tento kousek nestáli ani jako sběratelé, ani jako uživatelé (což by vzhledem k jeho historii byla možná i škoda...), je zajímavé na jen pohledět. Však Octavia I v tomto stavu už se dnes nevidí. Navíc taková, která by klidně v muzeu mohla vzpomínat na časy, kdy se z komunistického AZNP stávala dnešní Škoda Auto...
Na první pohled Škoda Octavia I zajímavá svým stavem, na ten druhý zajímavá i svou historií a cenou
Zdroj: Tipcars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před hodinou - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 3 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 4 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 10:33 - mattonecz
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Politický koutek 03.19. 10:08 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka