Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je

Nejde tu ani tak o to, že na tachometru nemá skoro nic. Je to vůz, který pomáhal psát historii Škody a přetvořit značku do podoby, v jaké ji známe teď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je

16.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejde tu ani tak o to, že na tachometru nemá skoro nic. Je to vůz, který pomáhal psát historii Škody a přetvořit značku do podoby, v jaké ji známe teď.

Ne, neklame vás zrak. To, co na se díváte, je skutečně skoro nová Škoda Octavia první generace. Tedy skoro nová svým nájezdem a celkovým stavem - na tachometru má 8 791 km a vypadá, jako by včera opustila výrobní linku. Ve skutečnosti je ale stará přes 20 let, neboť nové Octavie I před faceliftem už v závodech škodovky dávno nikdo nevyrábí.

Takový vůz na prodej by byl zajímavý za všech okolností, však kdy jste naposledy viděli tento model v tak netknutém stavu? Škoda Octavia nepatří mezi auta, která by si někdo koupil a zavřel do garáže s cílem na nich vydělat. A i když by se asi našlo pár starších majitelů, kteří to s jinými pohnutkami přece jen udělali, toto není ten případ. Kousek, který máme dnes před sebou, je ještě zajímavější, a to hned ze dvou důvodů.

Jednak není drahý, dokonce si troufneme říci, že je levný. Prodáván je za pouhých 55 tisíc Kč, což je cena, kterou jsme za pěknou označili i v případě o málo více jeté Felicie 1,6 z té doby. Tohle je Octavie, navíc s velmi pozoruhodnou historií.

Není to vůz, který by si někdo před 20 léty koupil a nějak se dožil dnešních dnů bez větší úhony, je to bývalý prototyp samotné Škody. Nevíme, co přesně na něm bylo testováno, s ohledem na přítomnost automatické převodovky možná právě ta. Na každý pár jde o stroj, které v rané fází existence tohoto pro škodovku zcela klíčového modelu pomáhal s jeho dalším vývojem a tím i návratem firmy mezi světově respektované automobilky

Taková auta obvykle končí ve šrotu, tady se ale nějakým způsobem stalo, že zamířilo mimo Škodu Auto do soukromých rukou. Nemá tedy technický průkaz a jako takový nemůže být přihlášen do běžného provozu. Právě proto ale skončil na 20 let v garáži, odkud jej dnes majitel se zmíněným, jistě testovacím nájezdem na „eFkových” značkách v provozu či bez nich kdesi na polygonech prodává.

To je zřejmě důvodem nízké ceny, ale popravdě řečeno nevíme, proč by jen kvůli tomu měla být až tak nízká. Někdo z českých sběratelů by podobný kus historie ocenil ve své sbírce jak je i za více. A i kdyby ne, legálně pojízdné auto z tohoto vozu snad udělat lze též. Pokud jej koupíte jako soubor náhradních dílů, stačí si sehnat „papíry” třeba z totálně zničeného vozu stejného ražení (a že takových Octavií 1,6 bude...) a obojí dát dohromady.

Nevím, jak dnes, ale za mého mládí se to dělalo a není to žádný „švík” - i totálně zničené auto můžete znovu dostat do provozu jeho kompletní stavbou od nuly s pomocí náhradních dílů (klidně použitých). A pokud máte jiné už postavené, je to pořád to samé, akorát s trochu menším úsilím. Výsledek pochopitelně musí projít technickou kontrolou, ale ta bude jen stvrzením, že auto je ve stavu, v jakém do provozu bez kompromisů může.

I kdybyste ale o tento kousek nestáli ani jako sběratelé, ani jako uživatelé (což by vzhledem k jeho historii byla možná i škoda...), je zajímavé na jen pohledět. Však Octavia I v tomto stavu už se dnes nevidí. Navíc taková, která by klidně v muzeu mohla vzpomínat na časy, kdy se z komunistického AZNP stávala dnešní Škoda Auto...


Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 1 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 01Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 2 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 02Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 3 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 03Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 4 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 04Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 5 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 05Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 6 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 06Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 7 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 07Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 8 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 08Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 9 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 09Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 10 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 10Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 11 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 11Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 12 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 12Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 13 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 13Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 14 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 14Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 15 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 15Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 16 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 16Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je - 17 - Skoda Octavia I vyvojova nejeta prodej 17
Na první pohled Škoda Octavia I zajímavá svým stavem, na ten druhý zajímavá i svou historií a cenou

Zdroj: Tipcars

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše