Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň

(+ 8 videí) Mazda 3 s Wankelem, dvěma turby a pohonem zadních kol zní jako sen. Tahle ale přesně to má.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň

26.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ 8 videí) Mazda 3 s Wankelem, dvěma turby a pohonem zadních kol zní jako sen. Tahle ale přesně to má.

Mazda 3 MPS je známá jako auto s klasickým pístovým motorem vpředu napříč, který pohání přední kola. Tahle Mazda 3 MPS s obřím křídlem na zádi má ovšem dvourotorový Wankel se dvěma turbodmychadly, který posílá na zadní kola v závislosti na nastavení něco okolo šesti stovek koní. A je to opravdu pozoruhodný stroj.

Stojí za ním švýcarský MPS Rotary Team, který na stavbě vozu spolupracoval např. s motoráři HE-Arc Ingénierie nebo R. Dupasquier Motor Services. Na šasí se podílely firmy Défi Concept a Weber Formula Engineerieng. Práce začaly v roce 2010 a základem pro stavbu byl skelet karoserie předchozí generace Mazdy 3 MPS.

Ten byl vyztužen pomocí trubkového rámu, který zároveň funguje jako ochranná klec pilota v případě nehody. Mezi kabinu a přední kola se nastěhoval zmíněný dvourotorový Wankel. Šestistupňová sekvenční převodovka je umístěna u zadní hnané nápravy pro co nejlepší rozložení hmotnosti. Uvnitř najdeme jen jednu sedačku ostatní muselo ustoupit snížení hmotnosti, dále už je tu jen to nejnutnější pro maximálně rychlou jízdu.

Karoserie, třebaže vypadá jako Mazda 3 s bodykitem, není plechová, nýbrž z polyesteru a byla vyrobena na míru. Střecha je karbon-kevlarová. A samozřejmě, všechny vnější prvky karoserie jsou aerodynamicky funkční a různě nastavitelné, stejně jako je kompletně nastavitelný podvozek. O něm však konkrétní zprávy nemáme.

Motor je již dvourotorový Wankel se dvěma turbodmychadly, které násobí jeho skutečný objem a vůz tak soutěží, jako by měl 3,2 litru. Cílem bylo mít 500 - 600 koní a výkon hotového motoru je v závislosti na nastavení 580 - 630 koní; alespoň tak soudíme z různících se údajů, oficiální prezentace hovoří o 580 koních při 8 500 otáčkách za minutu a 500 Nm.

Stavba této divoké Mazdy trvala 27 měsíců, vůz byl hotov v roce 2013. Na rozdíl od většiny jiných Mazd 3 MPS s ní nelze jezdit po veřejných silnicích - je vůz postavený speciálně pro závody do vrchu, které nyní jezdí v rukou Yanna Hêcheho. Hlavním cílem týmu je účastnit se co nejvíce závodů evropského šampionátu závodů do vrchu. Konkrétní úspěchy neznáme, ale vzhledem k tomu, že se v žebříčku na webu FIA nepodařilo jméno Yanna Hêcheho objevit, asi nebudou hodné síně slávy. Ovšem, co není, může být - i bez pronikavých závodních úspěchů je to pozoruhodný stroj, podívejte se na něj při stavbě i v akci...


Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 1 - mazda 3 mps rotary stavba 01Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 2 - mazda 3 mps rotary stavba 02Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 3 - mazda 3 mps rotary stavba 03Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 4 - mazda 3 mps rotary stavba 04Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 5 - mazda 3 mps rotary stavba 05Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 6 - mazda 3 mps rotary stavba 06Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 7 - mazda 3 mps rotary stavba 07Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 8 - mazda 3 mps rotary stavba 08Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 9 - mazda 3 mps rotary stavba 09Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 10 - mazda 3 mps rotary stavba 10Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 11 - mazda 3 mps rotary stavba 11Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 12 - Mazda 3 MPS Rotary dalsi 01Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 13 - Mazda 3 MPS Rotary dalsi 02Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 14 - Mazda 3 MPS Rotary dalsi 03
Stavba vozu trvala 27 měsíců, se sériovým strojem jej opravdu mnoho nespojuje

Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 15 - mazda 3 mps rotary 01Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 16 - mazda 3 mps rotary 02Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 17 - mazda 3 mps rotary 02aMazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 18 - mazda 3 mps rotary 03Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 19 - mazda 3 mps rotary 04Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 20 - mazda 3 mps rotary 05Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 21 - mazda 3 mps rotary 06Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 22 - mazda 3 mps rotary 07Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 23 - mazda 3 mps rotary 08Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 24 - mazda 3 mps rotary 09Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 25 - mazda 3 mps rotary 10Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň - 26 - mazda 3 mps rotary 11
Tahle Mazda jezdí závody do vrchu. Nevítězí, k přehlédnutí přesto není


Ovšem, ne vždy jde všechno podle plánu


Jiné pohledy na nehodu

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše