Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj
24.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jako průkopníka trojitého přeplňování naftových motorů nosíme v paměti BMW. Mercedes ale s tímtéž přišel dříve a motor měl působivé parametry.
Rok 2005 byl pro značku Mercedes-Benz důležitý. Slavila 70 let od prvního dieselového osobního automobilu, který nabídla zákazníkům. V roce 1935 začala prodávat model 260 D, který měl pod kapotou atmosférický dieselový čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkonem 45 k. Od té doby Mercedes diesely v podstatě nepřestal vyrábět a pochopitelně také zdokonalovat.
Chtěl to patřičně oslavit, a tak do Ženevy v březnu 2005 přivezl SLK (dnes se v rámci snahy Mercedesu o co největší zmatení zákazníků tomuto modelu říká SLC), které vypadalo jako verze SLK 55 AMG. Na první pohled na něm tedy nic nového nebylo - dokud člověk neotevřel kapotu. Našel tam vznětový šestiválec, který měl tři turbodmychadla. Dávno před motorem N57D30, který BMW v prvních produkčních autech představilo v roce 2012.
Motor v SLK 320 CDI Tri-Turbo Vision, jak se konceptu říkalo, byl vidlicový dieselový šestiválec se vstřikováním typu common-rail, filtrem pevných částic a s již zmíněnými třemi turbodmychadly v sekvenčním uspořádání. Dvě turba stejné velikosti byla umístěna vně „V” a byla předřazena jednomu většímu dmychadlu, které trůnilo uprostřed „V”.
V nízkých otáčkách a při nízkém zatížení pracovala všechna tři turba, ale o plnicí tlak se starala zejména ta dvě menší. S rostoucími otáčkami odvádělo čím dál víc práce jedno větší turbo, ta menší pro něj sloužila jen jako pomoc s roztáčením. Až v určitém momentu byla menší turba zcela odstavena a velké turbo zásobovalo motor vzduchem samo.
Tento systém byl - a dosud je - výhodný v tom, že kombinuje výhody malého a velkého turbodmychadla. Malé turbo se rychleji roztáčí, takže motor rychleji reaguje na povely plynem. Není ale schopno vyvinout tak velký plnicí tlak a ve vyšších otáčkách, kdy je výfukových plynů víc, je mnohem větší restrikcí. Velké turbo se zase pomaleji roztáčí, protože je větší a těžší, což ústí v turbolag klidně i v řádu vteřin, ale jeho plnicí tlak může být násobně vyšší, což pochopitelně znamená i vyšší výkon motoru.
V případě Vision SLK 320 CDI Tri-Turbo to bylo přesně 290 koní a 629 Nm, což byly v roce 2005 vynikající hodnoty - přiblížit se 100 koním na litr u turbodieselu tehdy rozhodně nebylo běžné. Tento motor měl o 43 PS a 91 Nm víc než tehdejší produkční 3,0 V6 CDI s jedním turbodmychadlem, na kterém byl založen, a o 14 PS a 69 Nm víc než soudobý konkurenční 3,0 R6 twin-turbo diesel od BMW.
Na silnici to také vypadalo lákavě; zrychlení na stovku bylo 5,3 vteřiny, jen o 0,4 vteřiny horší než u benzínového SLK 55 AMG, a sprint na 1 000 m byl s časem 24,4 s také působivý. Maximálka byla omezena na 250 km/h, tady žádné překvapení, ale zajímavá byla spotřeba - v cyklu NECD bylo číslo kombinované spotřeby 7,5 l/100 km, což je oproti 10,6 l u verze SLK 350 a 12 l u SLK 55 AMG podstatný rozdíl. Jaká by byla realita, je samozřejmě otázkou.
A to otázkou nezodpovězenou - 320 CDI Tri-Turbo se nikdy nedostalo do sériové výroby. Mohlo být kromě SLK také ve třídách C, E, ML a CLK, ale zůstalo v jediném konceptu v Ženevě roku 2005. „Věříme, že by sériová výroba byla možná, ale náklady na výrobu jsou extrémně vysoké,” uvedl tehdy Leopold Mukulic, šéf vývoje motorů u Mercedesu. SLK generace R171 neměla v nabídce žádný vznětový motor, až generace R172 nabídla řadový dieselový čtyřválec o objemu 2,1 litru v několika výkonových variantách.
Oslava sedmdesátin dieselu značky Mercedes-Benz v Ženevě pokračovala kromě jiného také modelem SL 400 CDI, který však už měl pod kapotou obyčejnější vznětový osmiválec se dvěma turbodmychadly. Nabízel 315 koní a 730 Nm a ani ten se nedostal do sériové výroby; model SL ostatně nemá žádný diesel v nabídce dodnes...





Vision SLK 320 CDI nabídl tři turbodmychadla. Zůstal konceptem






Vision SL 400 CDI měl už jen dvě turba, ale ani on se nevyráběl

70 let dieselu Mercedes-Benz řádně oslavil
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
