Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj
24.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jako průkopníka trojitého přeplňování naftových motorů nosíme v paměti BMW. Mercedes ale s tímtéž přišel dříve a motor měl působivé parametry.
Rok 2005 byl pro značku Mercedes-Benz důležitý. Slavila 70 let od prvního dieselového osobního automobilu, který nabídla zákazníkům. V roce 1935 začala prodávat model 260 D, který měl pod kapotou atmosférický dieselový čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkonem 45 k. Od té doby Mercedes diesely v podstatě nepřestal vyrábět a pochopitelně také zdokonalovat.
Chtěl to patřičně oslavit, a tak do Ženevy v březnu 2005 přivezl SLK (dnes se v rámci snahy Mercedesu o co největší zmatení zákazníků tomuto modelu říká SLC), které vypadalo jako verze SLK 55 AMG. Na první pohled na něm tedy nic nového nebylo - dokud člověk neotevřel kapotu. Našel tam vznětový šestiválec, který měl tři turbodmychadla. Dávno před motorem N57D30, který BMW v prvních produkčních autech představilo v roce 2012.
Motor v SLK 320 CDI Tri-Turbo Vision, jak se konceptu říkalo, byl vidlicový dieselový šestiválec se vstřikováním typu common-rail, filtrem pevných částic a s již zmíněnými třemi turbodmychadly v sekvenčním uspořádání. Dvě turba stejné velikosti byla umístěna vně „V” a byla předřazena jednomu většímu dmychadlu, které trůnilo uprostřed „V”.
V nízkých otáčkách a při nízkém zatížení pracovala všechna tři turba, ale o plnicí tlak se starala zejména ta dvě menší. S rostoucími otáčkami odvádělo čím dál víc práce jedno větší turbo, ta menší pro něj sloužila jen jako pomoc s roztáčením. Až v určitém momentu byla menší turba zcela odstavena a velké turbo zásobovalo motor vzduchem samo.
Tento systém byl - a dosud je - výhodný v tom, že kombinuje výhody malého a velkého turbodmychadla. Malé turbo se rychleji roztáčí, takže motor rychleji reaguje na povely plynem. Není ale schopno vyvinout tak velký plnicí tlak a ve vyšších otáčkách, kdy je výfukových plynů víc, je mnohem větší restrikcí. Velké turbo se zase pomaleji roztáčí, protože je větší a těžší, což ústí v turbolag klidně i v řádu vteřin, ale jeho plnicí tlak může být násobně vyšší, což pochopitelně znamená i vyšší výkon motoru.
V případě Vision SLK 320 CDI Tri-Turbo to bylo přesně 290 koní a 629 Nm, což byly v roce 2005 vynikající hodnoty - přiblížit se 100 koním na litr u turbodieselu tehdy rozhodně nebylo běžné. Tento motor měl o 43 PS a 91 Nm víc než tehdejší produkční 3,0 V6 CDI s jedním turbodmychadlem, na kterém byl založen, a o 14 PS a 69 Nm víc než soudobý konkurenční 3,0 R6 twin-turbo diesel od BMW.
Na silnici to také vypadalo lákavě; zrychlení na stovku bylo 5,3 vteřiny, jen o 0,4 vteřiny horší než u benzínového SLK 55 AMG, a sprint na 1 000 m byl s časem 24,4 s také působivý. Maximálka byla omezena na 250 km/h, tady žádné překvapení, ale zajímavá byla spotřeba - v cyklu NECD bylo číslo kombinované spotřeby 7,5 l/100 km, což je oproti 10,6 l u verze SLK 350 a 12 l u SLK 55 AMG podstatný rozdíl. Jaká by byla realita, je samozřejmě otázkou.
A to otázkou nezodpovězenou - 320 CDI Tri-Turbo se nikdy nedostalo do sériové výroby. Mohlo být kromě SLK také ve třídách C, E, ML a CLK, ale zůstalo v jediném konceptu v Ženevě roku 2005. „Věříme, že by sériová výroba byla možná, ale náklady na výrobu jsou extrémně vysoké,” uvedl tehdy Leopold Mukulic, šéf vývoje motorů u Mercedesu. SLK generace R171 neměla v nabídce žádný vznětový motor, až generace R172 nabídla řadový dieselový čtyřválec o objemu 2,1 litru v několika výkonových variantách.
Oslava sedmdesátin dieselu značky Mercedes-Benz v Ženevě pokračovala kromě jiného také modelem SL 400 CDI, který však už měl pod kapotou obyčejnější vznětový osmiválec se dvěma turbodmychadly. Nabízel 315 koní a 730 Nm a ani ten se nedostal do sériové výroby; model SL ostatně nemá žádný diesel v nabídce dodnes...
Vision SLK 320 CDI nabídl tři turbodmychadla. Zůstal konceptem
Vision SL 400 CDI měl už jen dvě turba, ale ani on se nevyráběl
70 let dieselu Mercedes-Benz řádně oslavil
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz