Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Miliardář si kdysi koupil 22 identických Porsche. Nepoužil ani jedno, má je dodnes
14.1.2019 | Petr Prokopec
Údiv leckdy vzbudí už to, že si někdo koupí jeden výjimečný automobil a nechá jej stát v garáži. Vural Ak si takových koupil a dodnes „suší” 22, vedly k tomu ale zvláštní okolnosti.
Jméno Vural Ak vám nejspíše nic neřekne, leda byste se hodně podrobně zajímali o dění kolem Formule 1. S tou má turecký byznysmen mnoho společného, v roce 2013 totiž jím řízené konsorcium převzalo okruh Istanbul Park, kde se dříve jezdily právě velké ceny F1. S těmi je v Turecku od roku 2011 konec, o což se postarala nízká návštěvnost v kombinaci s vysokými provozními náklady. Trať totiž nebyla plně vytěžována. „Jedním z našich prvních úkolů tak bylo založení vlastního sportovního klubu, který by tento problém pomohl řešit,“ uvádí Ak.
Jen u založení klubu však nezůstalo, v plánu byla rovněž vlastní série závodů, která by se na okruhu jezdila. Ta by se soustředila okolo jediné značky, přičemž ne náhodou bylo zvoleno Porsche. Turecký byznysmen přitom po Zuffenhausenu požadoval 22 exemplářů závodní specifikace GT3 Cup, nicméně s ohledem na omezené kapacity značky by požadovaný počet aut nedostal včas. Proto došlo na „variantu brod“. Ak místo závodních speciálů koupil dvaadvacet identických exemplářů silničního GT3, které chtěl nechat následně překonvertovat na soutěžní stroje s homologací FIA.
Zjistil totiž, že rozsáhlých úprav v tomto případě není třeba - autům stačí dát jiný přední spoiler a sériová kola a pneumatiky nahradit odlehčenými závodními ráfky a slicky. Zbytek může zůstat v takovém stavu, v jakém má vůz homologaci pro silnice a Ak nad tím dodnes žasne. Automobilka z Zuffenhausenu je zřejmě jedinou, která nabízí jeden vůz tak snadno homologovatelný pro obě využití.
Jakkoliv ovšem turecký miliardář všech dvaadvacet vozů skutečně koupil, z plánů na vlastní závodní sérii nakonec sešlo. Jeho hlavní byznys, kterým je společnost Intercity zaměřená na pronájem automobilů, totiž v pozdějších letech utrpěla nemalé ztráty. Kromě toho se změnila i fanouškovská základna, další závody pouze vozů Porsche by tak nezískaly dostatečné mediální pokrytí. Vural Ak proto místo toho přesedlal na motoristické festivaly a navíc začíná zpět do Turecka lákat i Formuli 1.
Všech dvaadvacet exemplářů GT3 tedy miliardáři zůstalo a leckdo by očekával, že je zase prodá. Miliardářem se ale nestanete, když děláte věci stejně jako ostatní, a tak se Akovi zrodil v hlavě šibalský nápad. Rozhodl se, že si všechna auta nechá ve zcela původní podobě a ustájí je klidně na desítky let. Jak zřejmě správně odhaduje, v budoucnu by mohly mít takové, nikdy nejeté automobily obrovskou hodnotu. Ak přitom jen doufá, že nedorazí podobná ekonomická krize, jaká Turecko zasáhla v roce 2001 a jenž jeho společnost málem položila. Nakonec ale jen získal cennou lekci.
„Turecká lira je jako zmrzlina v horkém létě. Ve chvíli, kdy ji vezmete do ruky, vám zmizí jak pára před očima,“ říká Vural Ak, který až do onoho roku 2001 nakupoval vozy pro svou společnost v Eurech, nicméně když je po tříletém provozu prodával, byla již jejich cena v lirách. Ona krize však znehodnotila tureckou měnu natolik, že auta byla prakticky bezcenná. Ak proto změnil strategii a zavedl rovněž půjčovné v Eurech, stejně jako zůstatkové prodejní ceny.
Jeho konkurence se mu před lety smála a naznačovala, že pro takový obchodní model nebudou mít Turci pochopení. Nicméně dnes má Intercity v portfoliu 50 tisíc vozů, přičemž každý měsíc se obmění 1 500 z nich. Všechny novinky přitom vybírá sám Ak a postupně také doplňuje svou soukromou sbírku výjimečných vozů.
Ta zůstává z části veřejnosti skryta, některé vozy ale najdete v muzeu, jenž je součástí okruhu Istanbul Park. Celkově by přitom Ak měl mít kolekci 150 aut, jejichž hodnota přesahuje 50 milionů Eur (cca 1,28 miliardy korun). Realita však dost možná bude ještě vyšší, jen loni totiž Ak koupil hned 10 výjimečných aut. Mezi ně přitom patří Porsche 911 GT2 RS a Panamera Turbo S E-Hybrid, Ford GT, Lamborgini Urus či Ferrari 488 Pista.
Miliardář přitom dodává, že tato auta nepořídil primárně pro sebe, ale hlavně kvůli zmiňovaným motoristickým festivalům. To potvrzuje i skutečnost, že nakupovat ve velkém byl nejen v Zuffenhausenu, ale také v britském Swindonu, neboť jeho kolekci rozšířilo také 10 exemplářů Hondy Civic Type-R. Je tedy možné, že Vural Ak plány na vlastní závodní sérii zcela nevzdal, ony 911 GT3 už v ní ale jistě nikdy jezdit neuvidíme, na to mají už dnes příliš vysokou hodnotu...
Turecký miliardář Vural Ak se před lety rozhodl, že bude mít vlastní závodní sérii. Z plánu sice nakonec sešlo, byznysmen si ale 22 identických bílých Porsche 911 GT3, které kvůli tomu nakoupil, ponechal
Akova automobilová kolekce je ale mnohem rozsáhlejší, některé z vozů přitom najdete v muzeu na okruhu Istanbul Park, jemuž miliardář šéfuje
Zdroje: Porsche, Istanbul Park
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
před hodinou - Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
před 2 hodinami - Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 3 hodinami - Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
včera - Smutná doba: Nový safety car pro elektrické formule je rychlejší než samotné formule, to jsme tu ještě neměli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva