Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je soukromá limuzína muže, který dal rozkaz k okupaci naší země
28.4.2019 | Mirek Mazal
Součást temné kapitoly našich dějin se prodává dokonce nedaleko českých hranic. K soukromé limuzíně Leonida Iljiče Brežněva dobře pasuje výrobní číslo 000001 i některé detaily.
Svého času sovětská automobilka GAZ vyráběla krom armádních strojů a nákladních aut i služební koráby pro největší šajby SSSR. Reprezentativní modely Čajka byly k službám vysokým představitelům komunistické strany i vybraným diplomatickým zástupcům diplomacie. Posledním představitelem vozů této kategorie byl model M14 vyráběný od roku 1976 po celých dvanáct let.
GAZ M14 Čajka byl osazen zážehovým osmiválcem o objemu 5,5 litru, který ze sebe doloval výkon 220 koní (162 kW). Modernizovaná limuzína nabízela svým pánům přepychové prvky výbavy a spoustu prostoru. Šestimístné vozidlo se speciální zvukovou izolací měřilo celkem 611 cm na délku, 202 centimetrů na šířku, 152 centimetrů na výšku a i hmotnost 2 600 kilogramů podtrhovala jeho majestát.
Kabina poskytovala posádce pocit útulného obývacího pokoje. Široká křesla s opěrkami rukou vybízela k odpočinku, ozdobný koberec bylo škoda pošlapat a dřevěný dekor opravu voněl lesem. Každoročně vznikla zhruba stovka nových exemplářů, dokud výrobu nezastavila ekonomická reforma známá jako perestrojka.
Dnes se díváme na úplně první model celé výrobní série s výrobním číslem 000001, který dostal darem sám generální tajemník komunistické strany Leonid Iljič Brežněv. Auto parkovalo v jeho soukromé garáži za zdmi Kremlu. Vínový GAZ byl vyroben 19. prosince roku 1976 jako pozornost k sedmdesátým narozeninám nejvyššího představitele Sovětského svazu z let 1964 až 1982. Brežněv si užíval hnědé velurové čalounění a dřevěný dekor s hliníkovými doplňky. Kýčovitý koberec nesmí chybět, správně podtrhuje východní původ.
Po pádu komunismu vůz z Kremlu doputoval až k německému sběrateli včetně všech dobových dokumentů. Kus ruské historie prošel i kontrolou TÜV, a tak slouží i v běžném provozu - nyní je připraven vyrazit na cesty nasbírat další kilometry k dosavadní porci necelých 73 tisíc km. Jedinou vadou na kráse tohoto unikátu je nemalá cena - majitel by za něj rád dostal 120 tisíc Eur, tedy asi 3,1 milionu Kč. Dost peněz, ale oprávněnost takového požadavku podporuje minulost vozu, zvlášť z našeho pohledu. Těžko dnes pořídíte jiné auto, v němž sedával autor rozkazu k okupaci Československa v roce 1968...













GAZ M14 Čajka patřil přímo Brežněvovi v době jeho vlády nad SSSR, má výrobní číslo 1
Zdroj: Mobile
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:54 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
