Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Štáb hledal pěkné místo na focení a narazil na starou farmu. Podívejte se, co skrývala
7.9.2018 | Petr Prokopec
Představte si, že hledáte ideální lokaci pro pořízení fotek. A najednou zakopnete o stodolu plnou aut a vzácných aut a experimentálních strojů, které jinde na světě neexistují.
Za sebou máme letní prázdniny, během kterých byl už asi popadesáté reprízován televizní seriál Chalupáři. Z našeho úhlu pohledu je zajímavý snad jen poslední díl, kdy dojde na filmovou svatbu Jiřího Schmitzera a Hany Maciuchové. Jako dar totiž dostanou auto objevené ve stodole. Tedy veterána vyrobeného před první světovou válkou, který je tak trochu důkazem, že o podobné štěstí lze zakopnout také u nás.
Ve většině případů jsou ovšem podobné stodolové nálezy spojené se Spojenými státy, případně také s Velkou Británií. Do ostrovního království se vypravíme i dnes, a to konkrétně na farmu ležící ve skotském hrabství Peeblesshire ležícím nedaleko Edinburghu. Právě tam se vypravil štáb, který hledal ideální lokalitu pro pořízení fotografií. Přitom ovšem čirou náhodou zakopl o sbírku vzácných exemplářů Land Roveru.
Majitel usedlosti byl sběratelem především raných Range Roverů a Land Roverů Discovery, přičemž dva tucty vozidel pochází z 50. let minulého století. Tato sbírka, která zahrnuje i užitkové stroje, s nichž třeba sněžná rolba Snow Trac účinkovala i v několika televizních pořadech, byla opečována s velkou pozorností. Kromě toho tu ovšem máme ještě obsah oné stodoly, kde jsou jedinou ochranou karoserií uložených aut nánosy prachu.
Je vskutku překvapivé, proč se majitel k několika vozům zachoval poměrně macešsky. Nejde totiž o žádné tuctovky, stojí zde třeba Land Rover Series IIA Lightweight z roku 1968, jenž nikdy nebyl zaregistrován pro silniční použití. A jehož tachometr se nejspíše nikdy ani nepohnul. Za ono půlstoletí ostatně byla vyměněna pouze plátěná střecha, neboť ta stará se rozpadla.
Odlehčené provedení přitom mezi fanoušky Land Roveru působí jako mýtus, o kterém se vyprávějí neuvěřitelné příběhy. Původně totiž bylo určeno jen pro vození vojenských pohlavárů na slavnostních přehlídkách. Nyní by tento exemplář prý měl projít rozsáhlou renovací, po které má zamířit do prodeje. Pokud se tak opravdu stane, můžeme očekávat opravdu nemalý zájem.
Oprav se pak má dočkat také Land Rover 110 z roku 1985, jehož dokumentace prozrazuje, že automobilka jej používala jako testovací mulu. Zda ovšem továrnu v Solihullu vůz opustil v současné formě, tedy jako platforma pro vysokozdvižnou plošinu, není známo. Ví se ovšem tolik, že Land Rover u tohoto kusu testoval tuhost a pevnost šasí.
Zmínit pak lze ještě jeden vůz, ten ale již s Land Roverem nemá pranic společného. Jde o experimentální prototyp vozu, který byl zamýšlen jako pozemní podpora na letištích. Původně byl osazen motorem od Rolls-Royce, kdy označení SRV1 odkazuje na dvanáctiválec Meteor. V takovém případě by motor produkoval 600 koní a 1 972 Nm.
Je však otázkou, zda dvanáctiválec skutečně byl použit, neboť i součástí tohoto stroje je technická dokumentace, která odkazuje na menší osmiválec, nicméně znovu s logem RR. Zapotřebí tedy bude ještě další ověřování, ke kterému rozhodně nebude stačit jen zvednutí kapoty. Pohonná jednotka, která by měla utáhnout letadlo, totiž aktuálně chybí.
Lze již jen dodat, že stejně jako odlehčený Land Rover projdou i zbývající dva britské stroje renovací. Ta pak ostatně čeká i na neskutečně vzácný Schmidt Unimog Snow Blower, kterých mělo vzniknout jen pár a z nichž prý žádný nepřežil. Přesto jeden takový na skotské farmě rovněž nechybí. Ač se to tedy nezdá, máme tu jeden z nejzajímavějších nálezů této dekády.
Na skotské farmě byl nalezen vzácný Snow Trac...
...či ještě vzácnější Land Rover Series IIA Lightweight...
...nebo platforma pro vysokozdvižnou plošinu, rovněž od Land Roveru
Kromě toho nechybí ani experimentální letištní stroj SRV1, který měl užívat dvanáctiválec značky Rolls-Royce
Zdroj: Auto Classics
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva