Na tohoto elegána od Audi svět zapomněl. Vaz mu strhlo fiasko BMW řady 8

10.7.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Nenápadné kupé A8 mohlo být kdysi magnetem pro ty, kterým BMW řady 8 přišlo příliš okázalé. Existuje ale jen v jednom kuse.

Už zítra dopoledne bude světu představena nová generace Audi A8. Dosud jsme tak probírali hlavně to, co bude, nezajímavé ale není ani podívat se na to, co být mohlo a nakonec nebylo. A spousta lidí ani netuší, že se k něčemu takovému schylovalo.

Když se totiž řekne „Audi Coupé”, lidé si obvykle představí model A5, někteří fanoušci i starší model Coupé z 90. let. U BMW to ale může být klidně i někdejší řada 8 a u Mercedesu zase CL, resp. v současnosti S Coupé. Audi chtělo vstoupit i do tohoto klubu, ale nikdy se tak nestalo, byť auto téhle třídy skutečně vzniklo - jmenovalo se A8 Coupé.

V 90. letech se Audi snažilo dosáhnout postavení BMW a Mercedesu a model A8 generace D2, představený v roce 1994, k tomu učinil velký krok, zejména díky hliníkové konstrukci. O pár let později chtěli v Ingolstadtu vyvinout konkurenta pro stuttgartskou třídu CL a mnichovskou řadu 8, a tak kontaktovali firmu IVM Automotive se zakázkou na stavbu plně funkčního kupé na základě A8 D2.

IVM se pustilo do práce - a nebylo jí málo. Na výsledné A8 Coupé je téměř každý panel karoserie nějak upravený. Bezrámové dveře jsou samozřejmostí, chybí ovšem i B-sloupek, takže nebylo možné použít sedačky z A8 - jsou tu lehce upravená křesla z Audi Cabriolet, protože ta mají pásy v opěradlech.

Hotové auto se představilo na ženevském autosalonu v roce 1997, před dvaceti lety. Jaký mělo motor, není známo, ale bylo plně funkční a mohlo se začít vyrábět. Jenže Audi se rozhodlo opačně, a to prý kvůli mizerným prodejům vozu, kterému chtělo konkurovat - BMW řady 8. Ingolstadt měl obavu, že když se nedaří zdánlivě dokonalé osmičce, ani jeho grand tourer nebude prodejní trhák. Přidáte-li si k tomu vysoké výrobní náklady A8 Coupé, zamítavé rozhodnutí se jeví být pochopitelným.

Od luxusního grand toureru ale nelze očekávat velké prodeje, pořád to je auto, které by možná spousta lidí chtěla, ale může si ho dovolit jen hrstka. A8 Coupé tedy dodnes existuje v jediném exempláři. A prý je stále v majetku firmy, která ho postavila, byť od té doby byla pohlcena společností Semcon.

Audi ale na snahu ukousnout pár zákazníků Mercedesu CL, resp. dnes S Coupé, nezapomnělo a v roce 2014 se připomnělo konceptem Prologue. Ten není ani trochu nenápadný jako někdejší A8 Coupé, na rozdíl od ní však má šanci na výrobu o něco větší. Zbrusu nová A8 se má představit během tohoto týdne a že na jejím základě vznikne i kupé, třeba s označením A9, je stále možné. Vůbec bychom se kvůli tomu nezlobili, stylových modelů hlavně pro radost, pro parádu, není nikdy dost...

Na tohoto elegána od Audi svět zapomněl. Vaz mu strhlo fiasko BMW řady 8 - 1 - audi a8 coupe 1997 ivm 01Na tohoto elegána od Audi svět zapomněl. Vaz mu strhlo fiasko BMW řady 8 - 2 - audi a8 coupe 1997 ivm 02Na tohoto elegána od Audi svět zapomněl. Vaz mu strhlo fiasko BMW řady 8 - 3 - audi a8 coupe 1997 ivm 03Na tohoto elegána od Audi svět zapomněl. Vaz mu strhlo fiasko BMW řady 8 - 4 - audi a8 coupe 1997 ivm 04Na tohoto elegána od Audi svět zapomněl. Vaz mu strhlo fiasko BMW řady 8 - 5 - audi a8 coupe 1997 ivm 05
Audi A8 Coupé zůstalo jen ve snech fanoušků, s výjimkou tohoto jediného prototypu

Inspirace: Motor1

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama