Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenci zkusili po 28 letech stání nahodit monstrózní diesel 38,8 V12 z tanku T54
21.8.2019 | Mirek Mazal
Vymontovaný motor ze skutečného tanku není žádný drobek. Velký a těžký kolos budí hrůzu, od války v Zálivu se ale nasazení nedočkal. Parta nadšenců to změnila a po naskočení opět děsí.
Uplynulo půl roku od chvíle, kdy se Nizozemec s přezdívkou Master Milo pustil do rozborky obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54. Přesněji řečeno šlo o licenčně vyráběnou kopii od firmy Norinco, to ale na úctyhodnosti motoru nic neubírá - vyroben byl s cílem dávat stejných 580 koní (433 kW) výkonu a tento konkrétní kus byl nasazený na bitevním poli Perského zálivu v roce 1991. Od té doby už ale jen stál odstavený na jednom místě.
Původně jsme si mysleli, že Master Milo jen ukáže jeho „vnitřnosti” a bude se dále věnovat svým méně vážně míněným experimentům, ale mýlili jsme se. Cílem bylo obří agregát po 28 letech od posledního zaburácení znovu rozchodit, něco takového ale pochopitelně není snadné.
Dotyčný se přesto pustil do veškerých nezbytných oprav, a to i proto, že model T-54 patří mezi nejpočetněji vyráběné tanky na světě a práce se sháněním potřebných náhradních dílů relativně snadná. Navzdory špatnému stavu některých částí pohonné jednotky se všechny díly podařilo postupně buď zrenovovat a nebo vyměnit, jak nejlépe dokumentují záběry níže. Ze starého motoru s některými hnijícími komponenty se stal znovu štramák.
Teprve poté přišly na řadu pokusy o rozběhnutí motoru, které též nešly úplně hladce. Podařilo se to až na několikátý pokus, který byl doprovázený masivní kouřovou clonou ze všech válců bez odmontovaných výfukových svodů. Otevřenými vývody bylo dokonce vidět zapalování palivové směsi. Po naplnění dílny dýmem se Milo s kolegy přemístili motor ven, aby vyladili chod a provedli diagnostiku.
Jeden z válců nefungoval, tam se mechanici ještě musí podívat, zda správně fungují ventily popř. vstřikovač nafty. Ve zbylých jedenácti komorách ale písty s lehkostí kmitaly jako v dobách operace Pouštní bouře. Chod tankového ústrojí měl hodně daleko k vyváženému ševelení, svařený ocelový stojan měl co dělat, aby masu kouřícího a řvoucího železa udržel na místě. K dokonalosti to chce ještě trochu ladění, to ale nic neubírá na úchvatnosti příležitosti vidět takový kolos v chodu. V době, kdy i spoustu Octavií pohání litrový tříválcový motor, bude pohled na dvanáctiválec se skoro čtyřiceti litry zdvihového objemu pro leckoho jistě balzámem na duši.
Tankový motor po 28 letech chátrání a nezbytné renovaci znovu naskočil, vidět jej v běhu je fascinující podívaná
Zdroj: mastermilo82@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz