Nedoceněné Porsche používalo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později

Pokud se o auta bůhvíjak nezajímáte, nedivili bychom se, kdybyste tohle Porsche ani pořádně neznali, navzdory jeho 18 let trvající výrobě. Mělo být hitem a nebylo, jeho chytrá řešení si ale zaslouží pozornost i dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nedoceněné Porsche používalo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později

27.10.2019 | Petr Miler

Pokud se o auta bůhvíjak nezajímáte, nedivili bychom se, kdybyste tohle Porsche ani pořádně neznali, navzdory jeho 18 let trvající výrobě. Mělo být hitem a nebylo, jeho chytrá řešení si ale zaslouží pozornost i dnes.

Porsche je dnes obdivovaná automobilka požívající velkého respektu a generující ještě větší zisky. Ne vždy tomu tak ale bylo, vlastně, většinou tomu bylo docela jinak. V 70. letech minulého století se německá firma dokonce začala ocitat v krizi, neboť byla tehdy až příliš závislá na modelu 911, který se s koncepcí „vše vzadu” zdál být u konce svých možností. Alfou a omegou pro fungování automobilky byl navíc americký trh, kde pod tíhou hysterie vyvolané nebezpečností Chevroletu Corvair uvažovali o zákazu prodeje aut s motorem vzadu. A aby toho nebylo málo, zdálo se, že mezi náročnými zákazníky roste zájem spíše o luxusní než sportovní vozy.

Tyto a další okolnosti vedly k tomu, že tehdejší šéf firmy Ernst Fuhrmann začal tlačit na nahrazení 911 autem docela jiné koncepce. Mělo jít luxusní sportovní kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol, které by lépe konkurovalo tehdejším kupé od BMW a Mercedesu. Ferry Porsche nebyl proti, a tak se zrodilo auto, které mělo všechny předpoklady stát se hitem, nikdy se jím ale zdaleka nestalo - model 928.

Lidé znalí automobilové historie budou hned vědět, oč se jedná, těm ostatní bude možná jen povědomý jeho vzhled. Mezi léty 1977 a 1995 bylo ostatně postaveno jen něco přes 61 tisíc exemplářů, což je na 18 let výroby zoufale malé číslo. Porsche 928 nebylo přijato s nadšením, a to navzdory atraktivnímu designu, vysokému komfortu, neskromné dynamice a nebývalé praktičnosti. Byla to nakonec paradoxně právě 928 a další podobně pojaté modely, které automobilku málem přivedly ke krachu. A i když jsou dnes zajímavější verze v pěkném stavu vcelku ceněným zbožím, svého času jste si tohle Porsche mohli koupit v obyčejném autobazaru za docela směšné peníze.

Důvod toho všeho můžeme ve stručnosti shrnout do tří znaků: 911. Dnes už ikonický model byl pro Porsche vždy darem i prokletím a jakkoli skutečně už v 70. letech tápalo, zda z vozu s prehistorickou koncepcí dostane výkony srovnatelné s jinak pojatými stroji konkurence, nakonec s ní úspěšně válčí dodnes. Ne, že by se mu chtělo, ono mu nic jiného nezbývá. Model 928 byl opravdu dobrým autem, třebaže charakterově ne zcela srovnatelným s 911, nebylo to ale „to Porsche”, a tak jej lidé zkrátka nechtěli. Firma jen nahodile uspěla ve sportovním segmentu s jinak pojatým autem, bodovala vesměs jen s modely docela jiných tříd (jako SUV). Ani jedny, ani druhé si ale nedrží cenu tak dobře jako 911, to je zkrátka třída sama pro sebe.

Nicméně zpátky k 928, která byla opravdu promyšleným autem. Na jejím vývoji pracoval i geniální Ferdinand Piëch, který mimochodem tlačil na to, aby vůz dostal unikátní motor 4,6 V10 poskládaný ze dvou řadových pětiválců (Piëch...) Audi. A kdo ví, kde by 928 byla, kdyby uspěl. Tehdy ještě neměl takovou moc, aby si svoje nápady prosadil, po Piëchovi ale „voní” i jiná věc, na kterou po návštěvě jednoho automobilového srazu upozornil Jason Torchinsky.

Ten si dnes, 24 let po skončení výroby 928 všiml něčeho, co tento model dostal možná jako jediné auto v historii a stoprocentně jediné sportovní kupé vůbec. Vůz byl uvnitř koncipován jako 2+2, tedy za dvěma předními sedadly disponoval dvojicí dalších. Současně byl ale vybaven dnes neopakovatelným prosklením karoserie, která zadní sklo vedla až do míst, kde by mohly být hlavy cestujících vzadu. A to by za slunečného počasí znamenalo, že by je středobod sluneční soustavy mohl „začít nepříjemně smažit”, což Němci zjevně nechtěli připustit.

Vymysleli tak chytrý fígl: k hraně stopu dali dozadu dvě věci velmi podobné těm, které mají auta snad vždy na stejném místě vepředu - sluneční clony. A protože dozadu není nutné vidět tak moc jako opačným směrem, jsou to opravdu velké clony. Cestující tak mohli tímto způsobem zabránit vstupu nechtěných paprsků dovnitř auta a jízdu učinit o mnoho příjemnější.

To je fascinující smysl pro detail, který nejlépe podtrhuje, jak moc promyšlená 928 byla - který sporťák té doby (nebo jakékoli doby) schopný uhánět rychlostmi až okolo 300 km/h takhle myslel na něco, co došlo téměř nulového využití? Neboť na zadních sedadlech podobných aut skoro nikdo nikdy nejezdí? Bohužel to ale nebyla 911, a tak na trhu neuspěla. A zřejmě by neuspěla, i kdyby podobných chytrostí byla plná od podlahy po střechu. Nakonec, širší povědomí o této je téměř nulové, i to podtrhuje, jak 928 byla a je přehlížená.


Nedoceněné Porsche používalo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později - 1 - Porsche 928 stinitka zadniho okna 01Nedoceněné Porsche používalo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později - 2 - Porsche 928 stinitka zadniho okna 02
Nedoceněné Porsche používalo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později - 3 - Porsche 928 stinitka zadniho okna 03Nedoceněné Porsche používalo chytrý prvek, který nedostalo žádné auto dříve ani později - 4 - Porsche 928 stinitka zadniho okna 04
Unikátní komfortní prvek připomíná, jak moc promyšleným autem bylo Porsche 928. Na trhu se le nedočkalo zdaleka takového úspěchu, jaký si automobilka vysnila - té tak nakonec nezbylo než dále a dále piplat 911, dnes už se jí zbavit ani nepokouší

Zdroj: Jalopnik

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama