Reklama

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku

Mnozí považují auta z přelomu 90. let a nového století za vrchol evoluce svého druhu, který bude jen stěží kdy překonán. Vznikla tehdy spousta zajímavých aut, která dnes pořídíte i za drobné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku

7.10.2018 | Mirek Mazal

Mnozí považují auta z přelomu 90. let a nového století za vrchol evoluce svého druhu, který bude jen stěží kdy překonán. Vznikla tehdy spousta zajímavých aut, která dnes pořídíte i za drobné.

Auta z devadesátých let mají mnoho vlastností, které se dnes automobilky marně pokoušejí implementovat do jejich novějších evolucí. Není to tím, že by nechtěly, spíše ani nemohou - požadavky modernějších předpisů všeho druhu i dnešní představy globálního masového zákazníka jsou na hony vzdáleny tomu, co bylo běžné ještě před 20 léty.

Bylo by absurdní šmahem odsoudit současné vozy jako horší, jsou ale rozhodně jiné. Automobily z konce 90. let jsou považovány za vrchol evoluce svého druhu, neboť už byly technicky silně vyspělé, rychlé, efektivní, bezpečné i slušně vybavené. Oproti modernějším alternativám více korespondují s představami zákazníků toho kterého modelu a díky tomu je jejich nabídka podstatně pestřejší. Nebyl problém koupit si auto s velkým i malým motorem, automatickou nebo manuální převodovkou, pohonem předních, zadních i všech kol, skoro v jakékoli kombinaci.

Jen si vzpomeňte, kolik motorů nabízel naprosto obyčejný VW Golf čtvrté generace. Čtyřválce, pětiválce, šestiválce, motory TDI PD až se 150 koňmi... Dnešní nabídka téhož auta je pouhým torzem toho, co Volkswagen nabízel před dvěma dekádami. A člověk se v jakékoli modernější evoluci téhož vozu obtížně zbaví přesvědčení, že na kvalitu a trvanlivost se začalo hledět méně. Není to přitom jen případ dobových Volkswagenů, ale i vozů většiny ostatních značek.

Výsledkem bylo jisté charisma, které současné produkci chtě nechtě chybí a není divu, že mnoho ikonických modelů z portfolií rozličných značek se rekrutuje právě z té doby. Vřavou zajímavých aut se rozhodli prodrat kolegové z britského Autocaru a zvolili nejlepší modely aut 90. let, ze kterých jsme vybrali ty nejzajímavější podle nás. K těm jsme pak přidali jejich aktuální minimální ceny použitelných kusů, neboť se z nich postupem času staly obvykle finančně velmi schůdné alternativy. Ty je na trhu ojetin škoda ignorovat, třebaže množství opravdu zajímavých exemplářů se postupně nevyhnutelně ztenčuje.

Výběr nemá žádné předem stanovené pořadí, jde o seznam vozů, které jsou dost moderní, aby byly spolehlivé a lákavé, ale jsou dost staré, aby byly zajímavé a levné.

1. BMW 5 E39 (1995 až 2003)

Cena od: 32 000 Kč

BMW řady 5 generace E39 přišlo v září roku 1995 jako nástupce generace E34. Modernější model přinesl přesnější hřebenové řízení, hliníkový podvozek s nižší neodpruženou hmotností a později také novou generaci vznětových motorů. Jízdní vlastnosti se dostaly zase o něco dále před konkurenci, která tehdy ještě nedokázala adekvátně reagovat. Nejlevnější použitelné kusy stojí par tisíc, desítek jistě nebude nouze o počáteční servis, ale vzhledem ke kupní ceně vy neměl být problém ušetřit na první opravy.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 1 - Ikony devadesatych let za levno 01Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 2 - Ikony devadesatych let za levno 02Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 3 - Ikony devadesatych let za levno 03

2. BMW 3 E46 (1997 až 2006)

Cena od: 26 000 Kč

Pomyslný král sportovních sedanů své doby odzbrojil miliony zákazníků kombinací skvělých jízdních vlastností, vysokého jízdního komfortu, špičkovou dynamikou a vysokou kvalitou. Automobilové nadšence pak dodnes bere vrcholná verze M3, která mnohým otevřela oči z hlediska toho, co vše může nabídnout osobní automobil této třídy. Oblíbený vůz mladších řidičů je dnes bohužel složité najít v zachovalém originálním stavu. Neodborné zásahy dehonestují velmi povedenou generaci trojky, její ceny ale padly velmi nízko, začínají už od necelých 26 tisíc korun.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 4 - Ikony devadesatych let za levno 04Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 5 - Ikony devadesatych let za levno 05Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 6 - Ikony devadesatych let za levno 06

3. Renault Clio I (1991 až 1998)

Cena od: 2 500 Kč

První verze Clia přišla v roce 1991 s elegantním designem a velmi hbitým projevem podvozku. Vytříbené jízdní vlastnosti se projevily zejména ve vrcholné verzi Williams, která se stala ryzím hot hatchem s unikátní zábavou dodávanou ve vysokých dávkách rovnou do žil řidiče. Nižší verze uměly také vykouzlit toužebný úsměv na tváři, dnes tento vůz stojí doslova drobné. Špičkové verze jako Williams ale plechy pořád lacino nedávají.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 7 - Ikony devadesatych let za levno 07Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 8 - Ikony devadesatych let za levno 08Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 9 - Ikony devadesatych let za levno 09

4. Porsche 911 996 (1997 až 2004)

Cena od: 433 000 Kč

Šestá generace série 911 ctí vyváženost automobilů značky Porsche. Diskutabilní vzhled je vykoupen jízdními zážitky a spolehlivostí. Verze 996 se nepozorovaně vytrácí z cest a stává se kandidátem na chytře provedenou investici do budoucna. Zatím se dá pořídit i za ceny pod půl milionem korun, levnější 911 neexistuje.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 10 - Ikony devadesatych let za levno 10Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 11 - Ikony devadesatych let za levno 11Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 12 - Ikony devadesatych let za levno 12

5. Audi A4 B5 (1994 až 2001)

Cena od: 8 000 Kč

Už je to let, co Audi prostřednictvím A4 konečně zakotvilo v hlavním proudu prémiové německé produkce. Elegantní výkonný zástupce čtyř kruhů s poctivým interiérem může sloužit i po letech v zápřahu, stačí jen dodržovat servisní intervaly. Není složité najít pojízdný kus už za 8 tisíc korun, znamená to ale nechat si bokem menší hromádku, až technika neunese předchozí zanedbanou údržbu.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 13 - Ikony devadesatych let za levno 13Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 14 - Ikony devadesatych let za levno 14Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 15 - Ikony devadesatych let za levno 15 lepsi

6. Peugeot 406 (1995 až 2005)

Cena od: 11 000 Kč

Posledním velkým sedanem Peugeotu se zajímavým chováním na silnici byl model 406. Prostorný rodinný vůz se prodával i s vidlicovým šestiválcem, který by dnes pod kapotou auta se lvem ve znaku nikdo nehledal. Přednostmi byl solidní podvozek, dobré bezpečnostní vybavení, dostupné místo pro posádku a kupní cena. Mnohým se líbil i vzhled, který ještě vylepšila varianta Coupé.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 16 - Ikony devadesatych let za levno 16Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 17 - Ikony devadesatych let za levno 17Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 18 - Ikony devadesatych let za levno 18

6. Peugeot 406 Coupé (1997 až 2005)

Cena od: 22 000 Kč

Nadčasový design uhlazených tvarů dává vozu něco navíc. Vyvážený vzhled vymysleli italští designéři od Pininfariny, tato proslulá karosárna vůz rovněž vyráběla. Sdílená platforma sedanu sloužila jako základ, zbytek dílů byl vyroben na míru. Aktuální udržované kusy majitelé nabízejí nejméně za 22 000 Kč.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 19 - Ikony devadesatych let za levno 19Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 20 - Ikony devadesatych let za levno 20Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 21 - Ikony devadesatych let za levno 21

7. Ford Focus I (1997 až 2004)

Cena od: 8 000 Kč

Focus je vzpomínkou na výborné jízdní vlastnosti a příkladnou ovladatelnost, před kterou i konstruktéři Volkswagenu krčili rameny. Dodnes je jízdnímu projevu aut této třídy vzorem poddajný Focus první generace, který i přes náhon na přední kola a motor před přední nápravou dokázal zábavně stáčet zadnici do zatáček. Byla by chyba minout zábavný Ford ve výběru ikon devadesátých let, dnes na jeho koupi stačí klidně i jednotky tisíc.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 22 - Ikony devadesatych let za levno 22Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 23 - Ikony devadesatych let za levno 23Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 24 - Ikony devadesatych let za levno 24

8. Opel Calibra (1990 až 1997)

Cena od: 37 000 Kč

Calibra měla díky náročnému vývoji nejnižší koeficient odporu vzduchu ze všech aut na trhu (Cx 0,26). Opel to myslel vážně a s moderním vzhledem pravého sporťáku udával módní tempo. Jízdní vlastnosti možná plně neodpovídali flairu dvoudveřového kupé, o to praktičtější ale tento vůz byl. Prodával se velmi dobře a žádaný byl dlouho i na trhu ojetin, koroze ale naprostou většinu vyrobených exemplářů poslala na vrakoviště. V neporušené kondici se postupně stává sběratelskou kuriozitou, vyloženě drahý ale pořád není - použitelné kusy pořídíte za nízké desetitisíce, špičkové za statisíce korun.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 25 - Ikony devadesatych let za levno 25Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 26 - Ikony devadesatych let za levno 26Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 27 - Ikony devadesatych let za levno 27

9. Fiat Multipla (1998 až 2004)

Cena od: 12 500 Kč

Málo aut rozdělilo společnost jako Multipla, i díky tomu se ale stala ikonou své doby. Konečný verdikt si udělá každý sám, ale nemělo by se zapomínat na šestimístné uspořádání doplněné prostorným kufrem, nic podobného nikdo z rivalů nenabízel. Jízdně to také nebyl žádný propadák, tohle auto nebylo těžké milovat. Jen pro jeho vzhled si jej asi oblíbil málokdo.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 28 - Ikony devadesatych let za levno 28Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 29 - Ikony devadesatych let za levno 29Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 30 - Ikony devadesatych let za levno 30

10. Mitsubishi Lancer Evo V (1998 až 1999)

Cena od: 384 000 Kč

Pátá generace známého krotitele klikatých okresek. Pod pevným vedením dokáže mokrou šikanou proletět jako po kolejích, věčným limitem je pouze odvaha řidiče držícího sportovní volant, faktické hranice tohoto civilního závodního auta bývají za hranou troufalosti většiny smrtelníků. Kdo by si rád změřil síly, bude mu stačit i méně než 400 tisíc Kč.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 31 - Ikony devadesatych let za levno 31Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 32 - Ikony devadesatych let za levno 32Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 33 - Ikony devadesatych let za levno 33

11. Volkswagen Golf IV (1998 až 2004)

Cena od: 6 500 Kč

Nejprodávanější auto své doby bylo i v rámci obecně povedené produkce Golfu mimořádně povedeným zjevem. Byla to populární alternativa mezi těmi, kteří si nemohli dovolit Audi A3, ale stále chtěli alespoň trochu prémiový hatchback. Jeho neuvěřitelně širokou nabídku už jsme naťukli v úvodu a nejen pro ni zůstává dodnes žádaným zbožím. Na trhu ojetin je ho ale přebytek, proto nejlevnější alternativy nejsou vůbec drahé.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 34 - Ikony devadesatych let za levno 34Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 35 - Ikony devadesatych let za levno 35Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 36 - Ikony devadesatych let za levno 36

12. Volkswagen Passat B5 (1996 až 2005)

Cena od: 14 000 Kč Podobný příběh jako u Golfu IV. Passat B5 je rodinný stěhovák z doby, kdy Volkswagen chtěl ukázat světu, že se může rovnat s těmi nejlepšími. Díky spolupráci napříč koncernem vznikl pohodlný a trvanlivý cestovní stroj se vzdušným interiérem nezaměnitelným vzhledem. B5 je stále hojně k vidění na silnicích, protože plně vyhovuje většině majitelů. Nabídka verzí je znovu neuvěřitelně široká, můžete mít cokoli od dieselu 1,9 TDI s 90 koňmi až po verzi 4,0 W8 s pohonem 4x4 a klidně i manuální převodovkou. Kdeže dnes loňské sněhy jsou.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 37 - Ikony devadesatych let za levno 37Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 38 - Ikony devadesatych let za levno 38Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 39 - Ikony devadesatych let za levno 39

13. Volkswagen Corrado (1988 - 1995)

Cena od: 64 000 Kč

Volkswageny z té doby byly opravdu zajímavé, proto zakončení patří dalšímu z nich. Je to nejstarší model z tohoto výběru, o to zajímavější ale je. Rychlé a stylové náčiní se nezaleklo ani závodního okruhu, hlavně vrcholné verze s kompresorovými motory nebo šestiválcem VR6 dokázly dělat divy. Minimum elektronických asistentů a pravé charisma benzínového stroje bezprostředně vtáhlo do děje i méně natěšené řidiče, nestárnoucí design dokáže potěšit oko i dnes.

Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 40 - Ikony devadesatych let za levno 40Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 41 - Ikony devadesatych let za levno 41Nejlepší auta 90. let? Naprostou většinu dnes koupíte za babku - 42 - Ikony devadesatych let za levno 42

Inspirace: Autocar

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše