Reklama

Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci

SSSR i Rusko mohou být tomuhle stroji za mnohé dodnes vděčné. Není to přitom bláznivý koncept, ale nakonec dekády sériově vyráběné auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci

12.8.2018 | Petr Miler

SSSR i Rusko mohou být tomuhle stroji za mnohé dodnes vděčné. Není to přitom bláznivý koncept, ale nakonec dekády sériově vyráběné auto.

Asi vám neprozradíme největší tajemství vesmíru, když řekneme, že ekonomická situace Ruska a SSSR byla vždy do značné míry závislá na těžbě nerostných surovin. V největší zemi světa je jich obecně dost, problém je ale v tom, že podstatná část se nachází v odlehlých koutech severovýchodu země, často i tisíce kilometrů od jakékoli rozumné infrastruktury. Když tedy režimu „poručíme větru, dešti” začínalo v 70. letech minulého století téct do bot, začal se zabývat způsoby, jak toto bohatství těžit. A auta v tom měla hrát svou důležitou roli.

Přímo z Ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu tak přišel v roce 1971 požadavek na stavbu nákladního vozu, který by zvládl i do nejodlehlejších koutů země přepravit menší techniku nebo jakýkoli jiný náklad do maximální nosnosti vozu. Ten měl zvládat teploty od +40 do -60°C a projet naprosto vším - sněhem, vodou, bažinami, čímkoli si představíte, a to i ve velmi spletitém terénu. Všechno ostatní bylo druhotné.

Vývojem stroje byl pověřen Centrální vědecký automobilový institut NAMI ve spolupráci s automobilkou UralAZ. A jejich technicky nenapadlo nic lepšího, než vzít karoserii náklaďáku Ural 375 a postavit ji na podvozek sestávající ze dvou oddělených dvojic housenkových pásů. Vznikl tak prototyp NAMI-0157 a máme pocit, že podivnější náklaďák svět nepoznal - Ural 375 se tyčil nad pásovými základy na dvou relativně tenkých pilířích, dále už podvozek s karoserií spojovaly jen mohutné hnací hřídele. Auto vypadá jako dílo doktora Frankensteina, k čemukoli fiktivnímu ale mělo a má hodně daleko.

První funkční prototyp vznikl už v roce 1973 a předvedl se v tom nejlepším světle. Právě díky zmíněnému řešení byla na jednu stranu zajištěna nepřekonatelná průchodnost vozu i při zachování slušné manévrovatelnosti. Například průměr otáčení činil jen 14,5 metru, to je hodnota blízká leckterému modernímu velkému SUV (klidně až 13 metrů). Před námi ale nestojí nic podobného, 10 metrů dlouhé a skoro 3 metry široké monstrum vážící desítky tun. Přesto bylo obratné a podle těch, kteří jej měli možnost řídit, se s ním zacházelo snáze, než by kohokoli při pohledu na jeho snímky napadlo.

Sovětští hlavouni tak rychle rozhodli o dalším postupu prací pod hlavičkou firmy UralAZ, a v roce 1976 tak vznikl prototyp Ural-5920. Byl skoro k nerozeznání od konceptu vzniklého ve spolupráci s NAMI, byl ovšem připraven na výrobu. Řešení přenosu výkonu na zemský povrch bylo totožné, pod kapotou stroje se pak nacházel osmiválcový čtrnáctilitr YaMZ-238 o výkonu 190 kW (258 koní) v 2 600 ot./min. Auto samotné vážilo 22,5 tuny a odvézt bylo schopno až 9tunový náklad cestou necestou - fascinující je zejména pohled na to, jak se dokáže ponořit do bažin a korbu držet bezpečně nad ní. Maximální rychlost činila 30 km/h a spotřeba paliva magických 100 litrů nafty na 100 km.

Rozhodnutí o sériové výrobě padlo neprodleně, trvalo ale ještě dalších pět let, než se Uraly-5920 dostaly do služby. Přesto je jim připisována podstatná úloha při dobývání severovýchodních nalezišť ropy a zemního plynu v Rusku, ze kterých tato země profituje dodnes. Auto se ve výrobě udrželo až do roku 1991, existuje dokonce i anglicky psaný katalog z toho roku, který jej nabízel firmám z celého světa.

Kolaps Sovětského svazu ale i život tohoto bizarního náklaďáku ukončil. UralAZ jej vyrobil několik stovek exemplářů a některé na Sibiři ropným firmám slouží dodnes. A to byste na první pohled řekli, že jde nanejvýš o aprílový žertík bláznivého konstruktéra...

Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 1 - Ural-5920 historie 01Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 2 - Ural-5920 historie 02Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 3 - Ural-5920 historie 03Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 4 - Ural-5920 historie 04Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 5 - Ural-5920 historie 05Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 6 - Ural-5920 historie 06Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 7 - Ural-5920 historie 07Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 8 - Ural-5920 historie 08Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 9 - Ural-5920 historie 09Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 10 - Ural-5920 historie 10Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 11 - Ural-5920 historie 11Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 12 - Ural-5920 historie 12Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 13 - Ural-5920 historie 13Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 14 - Ural-5920 historie 14Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 15 - Ural-5920 historie 15Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 16 - Ural-5920 historie 16Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 17 - Ural-5920 historie 17Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 18 - Ural-5920 historie 18Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 19 - Ural-5920 historie 19Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 20 - Ural-5920 historie 20Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 21 - Ural-5920 historie 21Nejpodivnější náklaďák vznikl v SSSR. Bral „sto na sto”, uměl ale neuvěřitelné věci - 22 - Ural-5920 historie 22
Ural-5920 je stejně bizarní jako skutečný. Na prvních dvou fotkách vidíme koncept NAMI-0157, od sériového stroje níže jej skoro nerozeznáte

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše