Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů

I velcí designéři jsou pořád jen lidské bytosti, které mají své lepší a horší dny. Jeden povedený model neznamená, že další v řadě nebude pravým opakem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů

22.6.2019 | Mirek Mazal

I velcí designéři jsou pořád jen lidské bytosti, které mají své lepší a horší dny. Jeden povedený model neznamená, že další v řadě nebude pravým opakem.

Automobiloví designéři se inspirují vnímáním okolního dění a individuálním cítěním. Výsledné nákresy jistě ovlivňuje oblíbená kultura, myšlení a v neposlední řadě předem dané zadání. A protože je každá linka odrazem uvažování konkrétního člověka či skupiny lidí, výsledek v podstatě nelze objektivně zhodnotit. Shoda o tom, zda jde o povedené či naopak nepovedené dílo, nemůže existovat, protože každý jedinec má jiný vkus. Vnímání hezkého a ošklivého automobilu se tak obvykle vyvine časem, třebaže ani tehdy názory na něj nebudou jednotné.

Vybrat krásné a šeredné automobily bude tedy vždy složité, přesto se o to neustále někdo pokouší. My vám dnes předkládáme výběr typických příkladů designových tref a naopak přešlapů designérů, které lze označit za světově známé či uznávané. Seznam tedy ukazuje dvojsečné výsledky navrhování vozu jedním člověkem - jeden povedený model není zárukou, že příště návrhář nepřijde s divnou kombinací tvarů a materiálů. A naopak.

1. Giorgetto Giugiaro

Možná bude těžké uvěřit, že Giorgetto Giugiaro mohl někdy nakreslit vzhledově nudné auto, ale jeho jméno se objevilo pod řadou nákresů tuctových vozů. Na přání automobilky Daewoo se podepsal pod vzhled levného provedení modelu Leganza. Veřejnost si italské jméno spíše vybaví pod nádhernými proporcemi Alfy Romeo, verze Giulia Sprint GT, 156 či 159 jsou lepší reklamou než práce pro jihokorejský koncern.


Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 1 - Omyly a trefy designeru aut 01Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 2 - Omyly a trefy designeru aut 02

2. Chris Bangle

Tento Američan značně ovlivnil vývoj BMW. Jako osobní výhru může do životopisu udat sedan řady 5 E60, který z Mnichova mířil do světa mezi léty 2003-2010. Kontroverzní tvary rozdělily komunitu německých přívrženců, ale Bangle si vybudoval silné renomé. Opravdovým přešlapem se stal koncept REDS načrtnutý pro čínské vlastníky firmy Redspace. Podivný elektromobil měl být určen pro sdílení osobních aut mezi registrovanými uživateli.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 3 - Omyly a trefy designeru aut 03Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 4 - Omyly a trefy designeru aut 04

3. Franz von Holzhausen

Návrháři v automobilovém průmyslu přijali dva rozdílné přístupy k tvarování elektrických vozidel. První reprezentuje Chris Bangle s výše zmíněným REDS, druhý směr zastupuje Američan Franz Von Holzhausen, který nakreslil atraktivně vyhlížející Teslu Model S. Neměl potřebu dát vozidlu na baterky futuristické tvary. Bohužel, střízlivému úsudku se vzdálil s prototypem Mazda Kabura, které trpí nadváhou v zadní části a předek snad vyvolává až závratě.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 5 - Omyly a trefy designeru aut 05Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 6 - Omyly a trefy designeru aut 06

4. Freeman Thomas

Další americký mozek je autorem Audi TT, které namaloval ve volném čase. Manažerům Audi se kresba natolik líbila, že malé kupé zahrnuli do dlouhodobého plánování a roku 1998 proběhla premiéra sériového provedení. Vedle trefy do černého se Thomas sekl s konceptem pro Jeep. Studii Treo z roku 2003 s pohonem na palivové články nešlo zařadit do žádné existující kategorie osobních aut.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 7 - Omyly a trefy designeru aut 07Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 8 - Omyly a trefy designeru aut 08

5. Giovanni Michelotti

Tento designér se prosadil ve Francii s Alpine A106. První auto malé automobilky pak následovaly modely A108 a A110. Vozy sdílely mnoho stylových podnětů, italský inženýr například prodloužil zadní partie A110, aby vytvořil prostor pro větší motor a následně zlepšil jeho proporce. Příznivé ohlasy přicházely ze všech stran, dokud designér nezhmotnil další představy. Podivný Reliant Scimitar SS1 z roku 1984 zcela postrádal jakýkoli půvab.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 9 - Omyly a trefy designeru aut 09Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 10 - Omyly a trefy designeru aut 10

6. J Mays

Divné jméno po dědovi je v automobilovém průmyslu spojeno s konceptem Audi Avus z roku 1991. Hliníkový dvoumístný supersport s šestilitrovým W12 o výkonu přes 500 koní bohužel zůstal jen v podobě prototypu. J Mays později zkusil své odvážné představy prosadit u Lincolnu, kde si pohrál s náčrtem amerického pick-upu. Divné rozvržení poměru kabiny a rozvoru karoserie vyřadilo model Blakwood ze hry.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 11 - Omyly a trefy designeru aut 11Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 12 - Omyly a trefy designeru aut 12

7. Marcello Gandini

Marcello Gandini, dnes osmdesátiletá legenda automobilového designu, je dalším ze synů Apeninského poloostrova. Dostal se mezi elitu oboru díky práci na ztvárnění Lamborghini Miura, Lamborghini Countach a Lancie Stratos. Škoda, že si posléze zkazil reputaci šeredou Qvale Mangusta, respektive De Tomaso Mangusta, jak byl tento nepovedený sportovní automobil z roku 2000 nazýván.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 13 - Omyly a trefy designeru aut 13Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 14 - Omyly a trefy designeru aut 14

8. Tom Tjaarda

Američan s nizozemským původem v mládí pracoval pro studio Pininfarina. Jako hit se ukázal jeho kabriolet Fiat 124 Spider, který vznikl jednoduše zkrácením modelu a uřezáním střechy. Geniální řešení zcela odporovalo pozdějšímu SUV pod jmenovkou Rayton Fissore. Hranatý vůz měl zatopit Land Roveru, místo toho uškodil jen škodil firmě, která ho vyráběla.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 15 - Omyly a trefy designeru aut 15Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 16 - Omyly a trefy designeru aut 16

9. Walter de Silva

Walter Maria de Silva z Itálie zakotvil u Volkswagenu. Vztah k umění projevil oživením legendy zvané Scirocco. Rychlý hranatý stroj dostal kulatější tvary, silnější motory, kila navíc a moderní interiér. Před tím se Walter vybouřil u Alfy Romeo, kde se podílel na konečném vypořádání s podobou velkoprostorového sedanu verze 166. Největší omyl jsou malé přední světlomety, které vůbec nezapadají do těžkopádné karoserie.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 17 - Omyly a trefy designeru aut 17Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 18 - Omyly a trefy designeru aut 18

10. Jozef Kabaň

Nám velmi známý automobilový designér se narodil na Slovensku. Zasloužil se o konečnou podobu několika aut, ale hlavní trhák byl jednoznačně Škoda Superb III následovaný Kodiaqem. Nádech prémiového uspořádání interiéru se hezky projevil v decentním exteriéru. Podstatně horším počinem se stal facelift Škody Octavia třetí generace. Čtyři segmenty hlavních světlometů dodnes nepadly do oka, i když takové vášně jako krátce po premiéře už nevyvolává.

Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 19 - Omyly a trefy designeru aut 20Největší trefy a omyly slavných automobilových designérů - 20 - Omyly a trefy designeru aut 19

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše