Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít

Zatímco u relativně malých osobních aut je dobíjení velkým problémem, tento obří sklápěč zásuvku viděl jen jednou a přesto pořád jezdí. Perpetuum mobile? Skoro, tohle auto jezdí na svůj náklad.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít

25.8.2019 | Mirek Mazal

Zatímco u relativně malých osobních aut je dobíjení velkým problémem, tento obří sklápěč zásuvku viděl jen jednou a přesto pořád jezdí. Perpetuum mobile? Skoro, tohle auto jezdí na svůj náklad.

Elektrická auta mají řadu výhod, které není možné přehlížet. Mají ale také řadu nevýhod, z nichž ty největší se týkají akumulátorů. Problémem je už to, jak jsou vzhledem ke své kapacitě velké a těžké, největší potíží ale je, jak dlouho se nabíjí. I když dojezdy novinek v řadu stovek kilometrů s dobitím většiny kapacity během desítek minut vypadají použitelně, oproti dnešním autům je to pořád úplně jiný svět. Kdybyste do elektrického auta měli načerpat energii na takový dojezd, jaký získá obyčejná dieselová Octavia během asi tří minut u čerpací stanice, budete potřebovat hodiny stání u té nejrychlejší nabíječky. A k tomu auto, které ještě nebylo vyrobeno.

Stesky nad dobíjením elektromobilů jsou zkrátka faktickou připomínkou, nikoli fóbií, vždy ale nemusí být navždy platné. Ve Švýcarsku totiž už asi rok úspěšně slouží nákladní elektrické auto, které dosud nebylo ani jednou nabito. A přesto jezdí den co den. Tato vlastnost pak zvláště vynikne, když je titulováno jako největší ze všech elektrických automobilů na celém světě.

Elektrický gigant bez potřeby zásuvky se nazývá Lynx nebo také eDumper a druhé zmíněné slovo naznačuje, že patří mezi důlní přepravníky. Nákladní obr slouží zkušebně v cementárně firmy Vigier nedaleko metropole Bern. Generální ředitel společnosti Lukas Epple uvedl, že koncept navrhli odborníci se specializovanými technickými znalostmi, zapojily se vzdělávací instituce i průmysloví partneři s průkopnickým duchem a výjimečný stroj byl na světě.

Vážně to není drobek. Sklápěč váží 58 tun bez nákladu, v plném naložení pak 123 tun, přičemž pneumatiky měří v průměru dva metry. Základ hotové stavby pochází z dieselového dumperu Komatsu HD 605-7, ale palivová nádrž byla nahrazena největší baterií, která byla kdy vyrobena pro elektrické vozidlo. Jen samotný akumulátor s kapacitou 600 kWh váží 4,5 tuny, což je šest největších baterií Tesly Model S. Bzučivý pohon odhadem ušetří 1 300 tun CO2 a 500 tisíc litrů dieselového paliva při přepravě 300 tisíc tun materiálu ročně.

Jak je to možné? Lynx byl specificky navržen k převozu vápencových a sedimentárních hornin z těžební oblasti vysoko nad zemí do zpracovatelského závodu v nižší poloze a právě na svůj náklad tak trochu jezdí. Během klesání s plným zatížením auto nepoužívá elektrické motory o blíže neupřesněném výkonu (půjde nejspíše minimálně o vysoké stovky, spíše více jak tisíc koní) k pohonu, ale přeměňuje jimi kinetickou energii na elektrickou, kterou ukládá do zmíněného akumulátoru. A vyrobená elektřina opětovně umožní dumperu vyjet zpět na kopec s prázdnou korbou.

Jednoduchý systém eliminuje potřebu jiného než prvního dobití a byť perpetuum mobile to skutečně není (náklad a jeho změna nadmořské výšky jsou tu přeneseně stejným palivem, jako třeba nafta), využívá energie, která by konvenčním dumperem byla zmařena. Chytrý a efektivní způsob, jak nasadit elektrický pohon. A ještě se nestarat o dobíjení.


Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 1 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 01Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 2 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 02Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 3 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 03Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 4 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 04Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 5 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 05Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 6 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 06Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 7 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 07Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 8 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 08Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 9 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 09Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 10 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 10Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 11 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 11Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 12 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 12Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 13 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 13Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 14 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 14Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 15 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 15Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 16 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 16Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 17 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 17Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 18 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 18Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 19 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 19Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 20 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 20Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 21 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 21Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 22 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 22Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 23 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 23Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 24 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 24Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 25 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 25Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 26 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 26Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 27 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 27Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 28 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 28Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 29 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 29Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 30 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 30Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, přesto nikdy nepotřebuje nabít - 31 - Elektricky dumper Svycarsko foto prvni 31
Elektrický dumper si sám vyrábí energii pohonu jízdou z kopce a silnou rekuperací, na uloženou elektřinu pak zase vyjede nahoru. A tak pořád dokola, nabíjení není třeba

Zdroj: Edumper

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama