Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší elektromobil světa je 123tunové monstrum, ani tak nikdy nepotřebuje nabít
18.12.2019 | Mirek Mazal
Zatímco u relativně malých osobních aut je dobíjení velkým problémem, tento obří sklápěč zásuvku viděl jen jednou a přesto pořád jezdí. Perpetuum mobile? Skoro, tohle auto jezdí na svůj náklad.
Elektrická auta mají řadu výhod, které není možné přehlížet. Mají ale také řadu nevýhod, z nichž ty největší se týkají akumulátorů. Problémem je už to, jak jsou vzhledem ke své kapacitě velké a těžké, největší potíží ale je, jak dlouho se nabíjí. I když dojezdy novinek v řadu stovek kilometrů s dobitím většiny kapacity během desítek minut vypadají použitelně, oproti dnešním autům je to pořád úplně jiný svět. Kdybyste do elektrického auta měli načerpat energii na takový dojezd, jaký získá obyčejná dieselová Octavia během asi tří minut u čerpací stanice, budete potřebovat hodiny stání u té nejrychlejší nabíječky a akumulátory vážící asi tunu.
Stesky nad dobíjením elektromobilů jsou zkrátka faktickou připomínkou, nikoli fóbií, vždy ale nemusí být navždy platné. Ve Švýcarsku totiž už rok úspěšně slouží nákladní elektrické auto, které dosud nebylo ani jednou nabito. A přesto jezdí den co den. Tato vlastnost pak zvláště vynikne, když je titulováno jako největší ze všech elektrických automobilů na celém světě.
Elektrický gigant bez potřeby zásuvky se nazývá Lynx nebo také eDumper a druhé zmíněné slovo naznačuje, že patří mezi důlní přepravníky. Nákladní obr slouží zkušebně v cementárně firmy Vigier nedaleko metropole Bern. Generální ředitel společnosti Lukas Epple uvedl, že koncept navrhli odborníci se specializovanými technickými znalostmi, zapojily se vzdělávací instituce i průkopnicky smýšlející průmysloví partneři a výjimečný stroj byl na světě.
Vážně to není drobek. Sklápěč váží 58 tun bez nákladu, v plném naložení pak 123 tun, přičemž pneumatiky měří v průměru dva metry. Základ hotové stavby pochází z dieselového dumperu Komatsu HD 605-7, ale palivová nádrž byla nahrazena největší baterií, která byla kdy vyrobena pro elektrické vozidlo. Jen samotný akumulátor s kapacitou 600 kWh váží 4,5 tuny, což je šest největších baterií Tesly Model S. Bzučivý pohon odhadem ušetří 1 300 tun CO2 a 500 tisíc litrů dieselového paliva při přepravě 300 tisíc tun materiálu ročně.
Jak je to možné? Lynx byl specificky navržen k převozu vápencových a sedimentárních hornin z těžební oblasti vysoko nad zemí do zpracovatelského závodu v nižší poloze a právě na svůj náklad tak trochu jezdí. Během klesání s plným zatížením auto nepoužívá elektrické motory o blíže neupřesněném výkonu (půjde nejspíše minimálně o vysoké stovky, spíše více jak tisíc koní) k pohonu, ale přeměňuje jimi kinetickou energii na elektrickou, kterou ukládá do zmíněného akumulátoru. A vyrobená elektřina opětovně umožní dumperu vyjet zpět na kopec s prázdnou korbou.
Jednoduchý systém eliminuje potřebu jiného než prvního dobití a byť perpetuum mobile to skutečně není (náklad a jeho změna nadmořské výšky jsou tu přeneseně stejným palivem, jako třeba nafta), využívá energie, která by konvenčním dumperem byla zmařena, spíše by bylo nutné ji posílat pánu bohu do oken přes brzdový systém. Chytrý a efektivní způsob, jak nasadit elektrický pohon. A ještě se nestarat o dobíjení.
Elektrický dumper si sám vyrábí energii pohonu jízdou z kopce a silnou rekuperací, na uloženou elektřinu pak zase vyjede nahoru. A tak pořád dokola, nabíjení není třeba
Zdroj: Edumper
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
před 10 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
včera - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
včera
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha