Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat

Nejen všechny kamiony, ale i auta na Dakaru kdysi poráželo toto monstrum. Jeho osud byl zpečetěn podobně jako v případě rallyové skupiny B.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat

20.10.2017 | Marek Bednář | 23 příspěvků

Nejen všechny kamiony, ale i auta na Dakaru kdysi poráželo toto monstrum. Jeho osud byl zpečetěn podobně jako v případě rallyové skupiny B.

Dakarská rallye byla ve svých rozličných podobách vždy primárně automobilovou soutěží, v České republice i v někdejším Československu ale byla sledovaná hlavně kvůli klání kamionů, mezi nimiž patřily československé i české speciály obvykle k velmi konkurenceschopným. Dakar jezdí dodnes a jsou působivé, rychlé i pozoruhodně odolné, ale ve své šílenosti zdaleka nemají na to, co bylo v této soutěží k vidění koncem 80. let. Byl to nizozemský stroj jménem DAF 95 Turbotwin, ovšem jméno nedostal podle dvou turbodmychadel. Těch tu bylo celkem šest.

Jeho historie se začíná psát v roce 1984, kdy Jan de Rooy vyrazil na dakarskou rallye v kamionu DAF 3300 FAV 4x4, který měl dvě kabiny, přední a zadní, otočenou proti směru jízdy. Nebylo to pro snazší couvání, nýbrž pro přitáhnutí pozornosti a lepší vystavení log sponzorů. Fungovalo to, ale kvůli tomu o tomto voze nepíšeme.

Kromě dvou kabin měl také dva motory. Jeden poháněl přední nápravu, druhý zadní a dohromady dávaly asi 800 koní. Vůz měl maximálku asi 160 km/h a posádka de Rooy/Roggeband/Geusens skončila druhá mezi kamiony. Druhé nasazení tzv. „Twincabu” bylo v roce 1985, kdy ale nebyl hlavním vozem týmu.

Tím byl „Bull”, český „Býk”, který už neměl dvě kabiny, nýbrž svažující se kryt korby, vzhledově z profilu připomínající býka. Koncepce se dvěma motory zůstala, jen byl tentokrát výkon 420 a 450 koní, celkem tedy 870. Starší Twincab jel za Býkem jako rychlé servisní auto a ten měl slušně našlápnuto k vítězství, jenže těsně před cílem poškodil kabinu a ztratil hodně času, takže dojel druhý.

V roce 1986 se de Rooy vrátil, tentokrát už s kamionem, který dostal jméno DAF 3600 Turbotwin. Kryt korby už nepřipomínal býka a místo žluté barvy byl kamion oděn do bílé a modré, ale dva motory zůstaly. Byly to řadové šestiválce, každý měl 11,6 litru objemu a dohromady dávaly asi tisíc koní.

Základem vozu byl hliníkový rám, ve kterém byly uloženy oba motory, každý u své nápravy. Vpředu i vzadu byla tuhá náprava odpružená listovými pery a nad tou zadní byla umístěna palivová nádrž o objemu 760 litrů. Maximálka tohoto stroje byla okolo 200 km/h, ale ani tentokrát se de Rooyovi nepodařilo vyhrát. V 18. etapě havaroval a musel odstoupit.

Kýžený úspěch přišel v následujícím roce, kdy se na start postavil DAF Turbotwin II. Objem motorů zůstal na 11,6 litru, jejich výkon také na zhruba 1 000 koní, ovšem tentokrát se do cesty posádky de Rooy/Geusen/van de Rijt nepřipletl žádný problém a ona si dojela pro vítězství mezi kamiony. Na druhého Karla Lopraise na Tatře 815 měla náskok 14 hodin a 25 minut, v celkovém pořadí byla jedenáctá.

Vrchol Turbotwinu ale přišel ještě později, v roce 1988. Tehdy se na start Dakaru postavily dva DAFy 95 Turbotwin, nazvané X1 a X2. Měly pořád dva řadové šestiválce po 11,6 litru objemu, ale každý motor dostal tři turbodmychadla a celkový výkon pohonného ústrojí verze X1 stoupl na nějakých 1 220 koní a 4 700 Nm. Turbotwin X2 měl asi 980 koní.

Maximální rychlost byla okolo 240 km/h, na 11 tun těžké monstrum nevídaný kalup, a právě de Rooyem řízený Turbotwin X1 byl zachycen na videu, jak ve zhruba 210 km/h na poušti předjíždí Ariho Vatanena, vítěze WRC, Dakaru i Pikes Peak, na tehdy zdánlivě neporazitelném Peugeotu 405 T16. Vatanen údajně, rozzlobený a frustrován, několikrát udeřil do volantu.

Ten rok ovšem posádku Turbotwinu X2 potkala vážná nehoda. V sedmé etapě v rychlosti okolo 180 km/h dvakrát za sebou neplánovaně vyskočil do vzduchu na terénních vlnách, dopadl na tvrdý povrch a po šesti přemetech skončil na boku. Navigátor van Loevezijn vyletěl čelním sklem i se sedačkou a zemřel, řidič van de Rijt měl vážně zraněné nohy a druhý řidič, brit Christian Ross, měl vážná vnitřní zranění.

DAF po téhle nehodě ze soutěže odstoupil a tak skončil i Turbotwin X1. Jeho posádka de Rooy/Geusen/Duisters odstoupila z pátého místa celkově (!), nejen mezi kamiony. Pro vítězství si tak dojel Karel Loprais. DAF se dalších ročníků nezúčastnil (vrátil se do Dakaru až v roce 2002) a de Rooy tehdy říkal, že tuhle soutěž nepojede už nikdy, ani jako soukromník.

Nikoli nepodobně osudu skupiny B v rallye znamenala tato tragická nehoda zákaz soutěžení kamionů na Dakaru roku 1989, jely jen jako podpůrná vozidla. Od roku 1990 zase soutěžit mohly, ovšem s přísnějšími pravidly, která de facto zakazovala šílené a s produkcí nesouvisející speciály, jakými byly DAFy Turbotwin. De Rooyův sen, dostat se s kamionem do první desítky v absolutním pořadí, tak zůstal naplněn jen částečně, jeho monstrum ale dodnes zůstává nesmazatelně zapsáno do dějin automobilového závodění...

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 1 - daf dakar twincab 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 2 - daf dakar twincab 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 3 - daf dakar twincab 03
První byl „Twincab”, přitáhnul pozornost

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 4 - daf dakar bull 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 5 - daf dakar bull 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 6 - daf dakar bull 03
„Bull” vypadal jako býk, dvě kabiny už neměl, ale dva motory mu zůstaly

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 7 - daf dakar turbotwin 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 8 - daf dakar turbotwin 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 9 - daf dakar turbotwin 03Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 10 - daf dakar turbotwin 04
První Turbotwin byl bílomodrý

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 11 - daf dakar turbotwin II 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 12 - daf dakar turbotwin II 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 13 - daf dakar turbotwin II 03Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 14 - daf dakar turbotwin II 04Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 15 - daf dakar turbotwin II 05Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 16 - daf dakar turbotwin II 06Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 17 - daf dakar turbotwin II 07Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 18 - daf dakar turbotwin II 08
Druhý měl více výkonu a právě na něm de Rooy vyhrál

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 19 - daf dakar turbotwin x1 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 20 - daf dakar turbotwin x1 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 21 - daf dakar turbotwin x1 03Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 22 - daf dakar turbotwin x1 04Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 23 - daf dakar turbotwin x1 05Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 24 - daf dakar turbotwin x2 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 25 - daf dakar turbotwin x2 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 26 - daf dakar turbotwin x2 03
Turbotwin X1 byl silnější než Veyron Super Sport, X2 bohužel havaroval

Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 27 - DAF 95 Turbotwin X1 dalsi 01Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 28 - DAF 95 Turbotwin X1 dalsi 02Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 29 - DAF 95 Turbotwin X1 dalsi 03Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 30 - DAF 95 Turbotwin X1 dalsi 04Největší monstrum Dakaru bylo tak silné, že předjíždělo i auta. Museli ho zakázat - 31 - DAF 95 Turbotwin X1 dalsi 05
Zde vidíme památný moment, kdy Turbotwin X1 předjíždí Peugeot 405 T16 Ariho Vatanena

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 23 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše