Reklama

Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě

Už základ tohoto auta byl tak odvážný, že se s tím někteří vypořádávali docela obtížně. Když pak na jeho základě postavili cosi jako UFO, není divu, že se pro něj nikdo nehnal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě

9.6.2019 | Mirek Mazal

Už základ tohoto auta byl tak odvážný, že se s tím někteří vypořádávali docela obtížně. Když pak na jeho základě postavili cosi jako UFO, není divu, že se pro něj nikdo nehnal.

Devadesátá léta lze považovat za začátek moderní éry automobilového designu a počátek epochy pokrokových technologií. Vývojáři si postupně začali uvědomovat výhody aerodynamických karoserií a jejich nápady pomáhaly zpracovávat stále častěji počítačové programy napojené na elektronické pomůcky, které dnes považujeme za samozřejmé.

Rozkvět nových postupů počátku 90. let dokonale připomíná Jensen One. Vůz dostal jméno po dánském průmyslovém designérovi Jacobovi Jensenovi z firmy Bang & Olufsen, který spolupracoval se známým návrhářem hodinek Maxem René na vývoji vozu založeném na Citroënu XM. Už sériový předchůdce modelu C6 není zrovna tuctové auto, ale René toužil dosáhnout ještě větší výstřednosti. „Když Max navrhl přetvořit existující vůz do podoby unikátního automobilu, nemohl jsem odolat pokušení ho vyrobit,“ uznal Jensen výjimečnost nových tvarů.

Výsledek pochopitelně budil vášně. Umělecky zaměření pánové použili vrcholně vybavený Citroën XM, k tomu vzali třílitrový šestiválec o výkonu 125 kW (170 koní), vyšli ze sériového stavu a přepracovali zejména boční části litbacku. Jak už to mezi volnomyšlenkáři bývá, dvojice designérů se pustila do úprav se vší odvahou a protáhli kryty kol až k zemi.

Publikum ohromili, v dobrém i zlém, a tak ctižádostiví tvůrci pokračovali dále. Do interiéru nasadili monochromatické displeje převzaté snad z vesmírného raketoplánu, nakonec celé auto z dálky evokuje UFO. Na dálku se tlačítky u obrazovek ovládaly například i zmíněné kryty kol zavěšených na hydropneumatickém podvozku.

Na řidiče čekalo i elektricky nastavitelné kožené křeslo na míru, i tento blahobyt si ale po celou dobu nabízení Jensenu One dopřáli všeho všudy dva lidé - více kusů hotového auta vyrobeno nebylo, protože o něj nikdo další nestál. Nakonec, při jeho vzhledu a ceně odpovídající dvojnásobku výchozího XM snad ani není divu.

Na Jensen One se tak skoro zapomnělo a není ani zcela jasné, kde se dnes kterýkoli z obou vyrobených kusů nachází. I to minimum dobových i pozdějších obrazových materiálů, které kolují internetem, ale nedává velký prostor k pochybám, že futurističtější auto v 90. letech nikdo do výroby neposlal.


Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 1 - Jensen One historie 01Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 2 - Jensen One koncept foto prvni 01Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 3 - Jensen One koncept foto prvni 02Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 4 - Jensen One koncept foto prvni 03Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 5 - Jensen One koncept foto prvni 04Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 6 - Jensen One koncept foto prvni 05Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 7 - Jensen One koncept foto prvni 06
Jensen One se do vkusu zákazníků netrefil, třebaže autory nekonečně těšil

Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 8 - Jensen One koncept foto prvni 07Nejvíc futuristické auto 90. let byl takový průšvih, že se prodala jen dvě - 9 - Jensen One koncept foto prvni 08
Původní testovací prototyp stále někde stojí a chátrá

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama