Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Některé děti se líbí jen svým rodičům. Toto auto si teď za 18 milionů koupil jeho tvůrce
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nechceme říci, že je ošklivé nebo úplně nezajímavé, tak velké peníze ale mohl za 13 let starý koncept novodobé Cobry zaplatit jen jediný člověk - jeho autor.
V roce 2003 začal Ford přemýšlet, jakým vozem ve své nabídce nahradí supersportovní GT. To může z dnešního pohledu působit podivně, však první novodobé GT osazené 5,4litrovým přeplňovaným osmiválcem tehdy sotva mířilo do prodeje. Ve světě aut je ale třeba myslet vždy nejméně o jeden krok kupředu, však kompletní vývoj nového automobilu trvá několik let. Proto se také v lednu 2004 na autosalonu v Detroitu ukázal koncept Ford Shelby Cobra, který měl předznamenat budoucí náhradu GT.
Divize Advanced Product Creation strávila stavbou konceptu pět měsíců, přičemž svou kreaci založila na modifikovaném šasí zmiňovaného Fordu GT. Pod přední kapotu instalovala zcela novou pohonnou jednotku, a sice 6,4litrový desetiválec. Ten se obešel bez kompresoru i turbodmychadla, přičemž na zadní kola posílal skrze šestistupňovou převodovku Ricardo 614 koní a 680 Nm točivého momentu.
Teoretické maximum mělo činit 418 km/h, což se vzhledem k dostupnému výkonu zdá trochu příliš, ale to nyní neřešme, realitu se stejně nikdy nedozvíme. Ford tedy koncept učinil plně funkčním a tedy pojízdným, ovšem nejvyšší rychlost v rámci bezpečnosti omezil na 160 km/h. A vzhledem k tomu, že už na trojku auto bylo schopné jet přes 200 km/h, bylo možné k potenciálu této Cobry jen přičichnout. Zrychlení pak nebylo udáváno vůbec, nicméně s ohledem na zpřevodování bylo možné dosáhnout stovky již na jedničku a pravděpodobně do čtyř sekund.
Zkrocení daného potenciálu dostaly na starosti odvrtávané brzdy Brembo s kotouči o rozměru 356 milimetrů vpředu a 335 mm vzadu. To z dnešního pohledu nevypadá příliš působivě, nicméně je třeba si uvědomit, že vůz váží jen 1 395 kg. Navíc je kratší než Mazda MX-5, na délku mu totiž naměříme 3 947 mm, na šířku 1 905 mm a rozvor má 2 540 mm.
Na nízkém těžišti se podílí absence střechy, nenajdete zde dokonce ani žádná boční okna či audio systém. Podle dnes již zesnulého Carrolla Shelbyho, jehož legendární Cobru měl tehdy nový koncept vzkřísit, šlo ovšem o záměr. „Takový je zkrátka vzorec. Je to masivní motor usazený v titěrném lehkém voze.“
Z pohledu techniky se novodobá Cobra dočkala v Detroitu pozitivního ohlasu, k designu ale mířily o poznání rozporuplnější reakce. Nechceme říci, že tohle auto je ošklivé, ke krásnému má ale opravdu daleko. Plány na sériovou výrobu tedy letěly pod stůl a koncept pak byl ukryt před zraky veřejnosti až do letošního roku a nedávno byl nabídnut na aukci GAA Classic Car v Greensboro v Severní Karolíně.
Prodal se za neskutečných 825 000 USD, tedy lehce přes 18 milionů Kč. To jsou obrovské peníze zaplacené za napůl funkční koncept, který nemůže na silnice a vypadá... jak vypadá. Ano, je to unikát a kus historie, ale i takových aut je a podobné sumy za něj placeny nejsou. Ptáte se tedy, kdo mohl zaplatit za vůz tak moc? Jeho tvůrce, Chris Theodore. Inu, rodičům se jejich děti líbí vždy a snad je to tak i dobře...
My už jen dodáme, že Theodore chce vůz dostat na registrační značky, což je nepochybně bohulibý záměr. Předem sice přiznává, že to nebude lehký úkol, neboť koncepty nemohou být pro běžný provoz zaregistrovány, nicméně spojitost s již homologovaným GT by mu měla usnadnit práci. Tak třeba se jednou i těch 418 km/h v praxi dočkáme.
Ford Shelby Cobra Concept opravdu není hezké auto a cenu 18 milionů korun může mít snad jen pro jediného člověka na světě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva