Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí

Čína je dnes světovou velmocí a největším automobilovým trhem světa. Jako taková je na očích a víme skoro o všem, co se v ní šustne. Ale jak vypadal tamní autopark před 30 léty?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí

7.6.2019 | Mirek Mazal

Čína je dnes světovou velmocí a největším automobilovým trhem světa. Jako taková je na očích a víme skoro o všem, co se v ní šustne. Ale jak vypadal tamní autopark před 30 léty?

V Číně nejsme zvyklí vídat se starším datem výroby jiná než tamtéž vyráběná auta. Dnes je tato země pro naprostou většinu světových automobilek jasně největším trhem, a tak tam nabízí i své nejluxusnější a nejrychlejší stroje. Na silnici tedy není problém potkat z moderních aut naprosto cokoli, třebaže někdy jde o více či méně svérázné čínské verze. Jenže takový obraz se vám naskytne až posledních pár let.

Dříve se „západní” auta dostávala do Číny snad ještě složitěji než do komunistické ČSSR. Číňané byli vesměs chudí, tamní nabídka takových strojů minimální, dovoz složitý a tolerance něčeho takového u vládnoucí komunistické strany omezená. Navíc nebylo reálné tento stav po uvolnění poměrů „napravit” dovozem ojetin, jako třeba u nás - do Číny je to daleko z jakéhokoli místa, které se hemží ojetinami evropské provenience.

Někteří se ale k takovým vozům přesto dostali a jeden Číňan je dokonce začal sbírat. Jeho auta z 80. a 90. let musela už pro své nezvyklé tvary a budit u místních pozdvižení, kdekoliv se objevila, ale to už je dnes historie.

Majitel, který se zabývá stavbami pouštních bugin a evidentně hoří pro všechno na čtyřech kolech, část těchto aut postupem času prodal, jiná si ale ponechal - některá z nostalgie, jiná prostě proto, že už o ně nikdo nestál. Teď své importované automobily z 80. a 90. let parkuje mezi stromy nedaleko letiště v Pekingu a zbavit se jich nechce, přestože přiznává, že už nemá možnost se o ně řádně postarat. Auta už jsou tak značně sešlá a žádný z uložených vozů již není možné legálně dostat na silnici, navíc je problém sehnat náhradní díly pro pravidelnou údržbu.

Na přírodním parkovišti je k vidění například Mercedes-Benz 250 W123 Limousine, továrně vyráběná prodloužená varianta modelu W123. Relativně dost těchto verzí bylo dovezeno pro vládní použití, tato konkrétní ale podle majitele pochází z ciziny. MB 250 pod kapotou skrývá 2,5litrový šestiválec a je jediným funkčním povozem v lesní kolekci. Druhý Mercedes - konkrétně typ Mercedes-Benz W126 na sportovních pětipaprskových kolech stojí o kus dál zabořený v hlíně. Přišel o své znaky, ale dal by se ještě zachránit.

Ve více kusech je zastoupený Nissan Cedric Y30 vyráběný mezi lety 1983-1987. V době spolupráce Nissanu a Alfy Romeo se Cedric Y30 inspiroval tvarováním karoserie u italských designérů. Sportovní sedan poháněl třílitrový V6. Majitel si vybral více karosářských verzí a barvu hnědou, černou a stříbrnou.

Japonsko reprezentuje bílá Toyota Land Cruiser z dob 1980-1989. Originální karoserii a zachovalý interiér dopadl bídně vlivem venkovního stání. Druhý Japonec . Toyota Crown S120 je v Číně vzácný i dnes. Tento konkrétní špičkový sedan poháněl kdysi funkční 3litrový šestiválec.

Na rozbahněném pozemku stojí několik Jeepů Cherokee XJ. Terén by nebyl problém, kdyby fungovaly. Ze šesti kusů jen dva vypadají k světu. Červený Cherokee s příplatkovými disky a modrý na plechových kolech by po zásahu mechanika mohly opustit své stanoviště, ale nevypadá to na brzký posun k lepšímu.

Na nezpevněné cesty kromě Jeepu mohla kdysi sloužit Delica 4WD. Jde o velmi speciální vozidlo, off-roadovou variantu, kterou vyráběli Číňané ve společném podniku s Mitsubishi, takže zrovna tohle auto není dovezené. Ale zajímavé je i tak - pohonný agregát pochází ze slavného motoru Mitsubishi 4G64 Sirius, 2,4 litrového benzínu s výkonem asi 152 koní (112 kW).

Překvapivě zde vidíme i polský Maluch. Pár takových totiž bylo do Číny dovezeno pro účely taxislužby v severní Číně. Dvouválcový benzínový motor o výkonu statečných 22 koní pohání srandovní krabičku. Až jedno desetiletí některé kusy vydržely sloužit na silnicích, ale dnes jsou většinou mrtvé a zlikvidované. A ani tento nevypadá moc k světu.

Z Ameriky až do Pekingu doputovala černá dodávka se zatmavenými okny působící jako doupě zlodějů nebo pohřební expres. Nemůže tím být nic jiného než typický Chevrolet G-Series Van, s vyšší střechou, rozšířenými prahy a velmi povedenými disky kol. Zdá se, že je to auto z počátku 90. let. Vedle stojí vzácný pětilitrový V8 Lincoln Town Car.

Odvěkého ruského rivala v čínské kolekci představuje nejvýjimečnější vozidlo sbírky. Pravděpodobně za největšího exota v lesním království lze považovat Unimog Series 435 upravený na vojenskou ambulanci. Část importovaných kusů sloužila policii nebo armádě, odkud se po vyřazení dostaly i mezi běžnější lid. Žebřinový rám, portálové nápravy a šroubové pružiny zabezpečovaly výbornou obratnost v terénu.

Snad se aspoň některé vozy podaří v budoucnu zachránit, byla by škoda je nechat stát ladem. Leckteré z nich vám mohou přijít obyčejné, v Číně jde ale vesměs o raritní stroje - v době jejich vzniku měla většina Číňanů trochu jiné starosti než kupování aut...


Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 1 - Lesni kolekce aut Cina Peking 01
Sběratel se živí konstrukcí pouštních bugin, ale na dvorku mu stojí něco zajímavějšího

Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 2 - Lesni kolekce aut Cina Peking 02Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 3 - Lesni kolekce aut Cina Peking 03Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 4 - Lesni kolekce aut Cina Peking 04Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 5 - Lesni kolekce aut Cina Peking 05Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 6 - Lesni kolekce aut Cina Peking 06Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 7 - Lesni kolekce aut Cina Peking 07Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 8 - Lesni kolekce aut Cina Peking 08Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 9 - Lesni kolekce aut Cina Peking 09Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 10 - Lesni kolekce aut Cina Peking 10Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 11 - Lesni kolekce aut Cina Peking 11Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 12 - Lesni kolekce aut Cina Peking 12Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 13 - Lesni kolekce aut Cina Peking 13Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 14 - Lesni kolekce aut Cina Peking 14Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 15 - Lesni kolekce aut Cina Peking 15Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 16 - Lesni kolekce aut Cina Peking 16Opuštěná auta z 80. a 90. let ukazují, co jezdilo v Číně v době, kdy nebyla velmocí - 17 - Lesni kolekce aut Cina Peking 17
Do Číny se kdysi dostalo plno zajímavých aut. Některé jsou nashromážděné v Pekingu mezi stromy nedaleko letiště. Majitel se pochlubil, že nechce žádné auto ze svého souboru poslat do šrotu nebo prodat

Zdroj: Car News China

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama